מנהלים בכירים בארץ חוזים: כיצד תיראה השנה שלנו? חלק ב'

אברהם קוזניצקי, מייסד ויו"ר חברת הבנייה מנרב

השנה עסקנו באכלוס מרבית עיר הבה"דים (מחנה אריאל שרון), שמנרב היתה שותפה עיקרית בהקמתה. היה מרגש לארח את כל מנכ"לי משרד הביטחון לדורותיהם, ביניהם שמעון פרס, ולהציג בפניהם את התגשמות החלום. אירוע חשוב נוסף השנה היה הפעלת המתקן להתפלת מי ים באשדוד המספק כ־100 מיליון מ"ק מים, שיענו למחסור המים במדינה ויאפשרו את העברת העודפים לשכנינו.

מתוך מחשבה על הצורך בפיזור סיכונים, מנרב מגוונת את עיסוקיה בענף הנדל"ן בארץ: דיור למגורים, "מחיר למשתכן", BOT, נכסים מניבים, דירות בפריפריה וביצוע עבודות כקבלנים. כמו כן, החברה גיבשה מדיניות של השקעות מעבר לים עם רכישה של מאות דירות כנכסים מניבים בארה"ב ובדיקת אפשרויות השקעה באירופה ובאפריקה.

באשר למשק ככלל, אני מודאג מהשינויים והתמורות העלולים להתרחש בשנה הקרובה: ראשית מהפגיעה בביטחון האישי של כל אחד ואחד, וכמו כן מהמשבר בענף הדיור. אני תומך בריסון מחירי הנדל"ן, אך בשום פנים ואופן לא ריסוק המחירים. התוצאות שיתלוו למשבר בענף הדיור עלולות להביא למשבר סאב פריים ישראלי, ובעקבותיו משבר כלכלי כבד.

 תומך בריסון מחירי הנדל"ן אך לא בריסוקם, אברהם קוזניצקי | צילום: יח"צ

הממשלה מדברת חדשות לבקרים על התרת כניסתם של עובדים זרים לענף הבנייה, שהיא צורך קיומי כדי שהענף ישמור על יציבותו. אך עד כה, לא יישמה שום צעד בכיוון זה. נוסף לכך הצהירה הממשלה שכל הקרקעות שיוצעו לשיווק בשנה הקרובה יהיו קרקעות במסגרת "מחיר למשתכן". בכך היא מתעלמת מהצורך לשווק קרקעות לכלל האוכלוסייה – דבר שלא יסייע בהורדת מחירי הדירות ובמענה למרבית הביקושים בטווח הבינוני.

נחמה רונן, יו"ר תאגיד המיחזור אל"ה ויו"ר ממ"ן

שנת 2015 היתה ללא ספק שנה מאתגרת. התוצאות העסקיות בחברת ההחזקות ממ"ן טובות, הצלחנו לזכות במכרזים חשובים בסביבת העבודה שלנו עם גידול של 6% ברווח הנקי. הנתונים בתאגיד המיחזור אל"ה משמחים ומעידים על כך שמעגל הממחזרים בישראל נמצא במגמת עלייה מתמדת. אנו מיישרים קו עם המדינות המובילות באירופה ועקפנו מזמן את ארה"ב באחוזי מיחזור הפלסטיק.

בסוף שנת 2016 ארצה להוכיח שהצלחנו לעמוד ביעד שהמחוקק הציב לנו לפני שש שנים, ושבזמן כה קצר הצלחנו להציב את ישראל ברשימת המדינות המובילות במיחזור בקבוקים.
במישור האישי, לאחרונה נאלצתי לפרוש מתפקידי כדירקטורית בבנק הפועלים בשל חוק הריכוזיות. אמשיך גם השנה להוביל להישגים, יחד עם ההנהלות המצוינות, תוך שימת דגש על פיתוח ההון האנושי.

אחת החידות היותר גדולות היא המשק הישראלי. מצד אחד הוא מתנהג באופן עצמאי בשל היותנו כלכלת אי, ומצד שני התנאים הגיאופוליטיים הפכפכים. לכן קשה לנבא, אך בהנחה שלא יהיו עימותים צבאיים, יש לשער שהמשק הישראלי ימשיך לצמוח בשנת 2016, אם כי הצמיחה תהיה מתונה.

בהנחה שלא יהיו עימותים צבאיים יש לשער שהמשק ימשיך לצמוח, נחמה רונן | צילום: יוני רייף

יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך

כמו כל בורסה, גם אנחנו חשופים לשינויים העולמיים ולתנודות בשווקים הגלובליים. במובן הזה, אנחנו כבר מזמן לא אי סגור. עם זאת, הוכח גם בשנה החולפת שהבורסה בתל אביב היתה מקום יציב יחסית לבורסות גדולות ומובילות. מבחינה רגולטורית, אנחנו מצפים לשיפור בכמות החברות שיבצעו הנפקה ראשונית ודואלית בתל אביב וזאת בזכות תקנות חוק המו"פ וההקלות בממשל תאגידי לחברות דואליות שאושרו בסוף 2015. נושא זה אמור להחזיר את הרלוונטיות של הבורסה בתל אביב לחברות ההייטק.

השנה החולפת היתה מאתגרת במיוחד עבורנו, כאשר המשימה המרכזית היתה לפעול להנחת תשתיות שיאפשרו את צמיחתה של הבורסה בשנים הקרובות.

פעלנו בכמה מישורים לצורך התאמה לשינויים בשוק בכלל ולחברות בצמיחה בפרט. כך למשל, בנינו רפורמה מקיפה במדדים שתושק במהלך השנה הקרובה. הרפורמה תחזק את יציבותם של המדדים ותציע מוצרים חדשים ומותאמים להתפתחויות בשוק ההון. הקמנו מערך שווק ומכירות, והשקנו מספר שירותים חדשים. כמו כן, הטמענו מודל עמלות חדש ומודל הלימות הון ונזילות.

נוסף לכך, ביצענו מספר מהלכים חשובים להשתלבות בכלכלה הגלובלית, כולל התאמה לסטנדרטים בינלאומיים והקמת מחלקה לניהול סיכונים אשר מאפשרת לנו להגדיל את הגמישות ולקבל החלטות מושכלות יותר.

הוכח גם ב-2015 שהבורסה בתל אביב היא מקום יציב יחסית, יוסי ביינארט | צילום: יריב דגן

השנה הסתיימה בשני הישגים מהותיים – הראשון, חתימה על הסכם להקמת המיזם המשותף עם נאסד"ק. האמון שנותנת נאסד"ק בבורסה הישראלית, ובכלכלה שלנו בכלל, הוא חשוב מאין כמוהו. מעבר לכך, יש כאן פוטנציאל אדיר שיכול לסייע לנו להשאיר יותר חברות ישראליות בארץ ולא להפסיד אותן לטובת אקזיטים לחברות ענק. ההישג השני הוא העברת חוק המו"פ שייתן רוח גבית לחברות סטארט־אפ לבוא ולהיסחר בבורסה בתל אביב.

באשר לשנה החדשה, ברמה האישית הייתי שמח להחזיר את האיזון בין החיים הפרטיים לחיי הקריירה והעבודה. ובאשר למצב המשק ב־2016, כבר הוכח יותר מפעם אחת ובמספר רב של הזדמנויות, שהנבואה ניתנה לשוטים.

עופר איתני, יו"ר קבוצת כרמל גרופ

לאור המצב במשק, האיום הביטחוני, התחרות בענף וגורמים נוספים, אנו צופים אתגרים חדשים ומורכבים בשנת 2016. לצערי, ענף הריהוט הוא ענף קשה, וקיימות כעת חברות שונות שאני חושש שלא יחזיקו מעמד אל מול המכשולים הקיימים בשוק. גם הצרכן הישראלי צריך להתפכח אל מול עובדות אלו ולהכיר את תנאי השוק, השפעותיהם על המוכרים וההשלכות הנגזרות מכך.

בשנה האחרונה עברנו שינוי מהותי ברשת ביתילי, הן בנראות החנויות ובתמהיל המוצרים והן בתמחור, בפרישת סניפים חדשים וסגירת כאלה שאינם רלוונטיים. אנו רואים שינוי בסוג הלקוחות, יותר מעצבים ואדריכלים שנחשפים לקו החדש והקונספט המלא של הרשת. בחברה נוספת בקבוצה, רשת כרמל פלור דיזיין, אנו מתבססים מאוד על עיצוב, ו־90% מתוצרת המפעל מיועדת לארה"ב וקנדה.

ברמת המשק כולו, אני חושב שאנחנו מתקרבים להאטה במשק וצעידה במקום. לצד הפריחה בענפי ההייטק, הרגולציה הקיימת מאוד מקשה על התפתחות וצמיחה בענפים המסורתיים. אנו רואים לכך דוגמאות רבות, כגון הרשויות המוניציפליות ותעריפי הארנונה, חוקי העבודה הנוקשים שלא מאפשרים גמישות ועוד.

כרמל למשל הוא המפעל היחיד בארץ שמייצר דשא סינטטי תוך ייצוא לאירופה ולארה"ב. אבל משרד התמ"ת הוריד מיסוי על דשא מיובא, ואין ביקורת על המוצרים. כלומר, אנחנו כיצרן מקומי כפופים אתית וחוקית למגבלות שכר, חומרים, זיהום ועוד. אני מרגיש שיש העדפה לספקים חיצוניים על פני תעשיינים ישראלים.

הרגולציה הקיימת מאוד מקשה על התפתחות וצמיחה בענפים המסורתיים, עופר איתני | צילום: יח"צ

צבי נטע, יו"ר ובעלים של יבואנית הרכב מכשירי תנועה

שנת 2015 היתה טובה יותר מקודמתה. מחזור המכירות גדל בזכות ההצלחה השיווקית של סוזוקי קרוסאובר שהושקה ב־2014, על רקע גידול במכירות רכב חדש בכלל. כמו כן פעילות ייבוא ושיווק הטרקטורים החקלאיים מתוצרת קובוטה יפן הצליחה.

התנאים העסקיים בשנה הקרובה ישפיעו על מכשירי תנועה לטובה: גידול בביקוש לרכב קטן, זול וחסכוני, הקלות במימון רכישת רכב, ירידה במחירי הדלק וריבית נמוכה. כמו כן, חוזק השקל, המגמה להורדת הזיהום (אוטובוסים ממונעי גז) ושיפור איכות החיים תורמים למכירות הקבוצה על מגוון מוצריה.

גם המשק כולו צפוי לגדול. סיום נושא תקציב הביטחון, והתקציב בכלל, מבטיחים יציבות וכיוונים ברורים. הצלחת המיזמים השונים תמשיך להביא הכנסות למדינה ולחברות העסקיות, ולכן אני צופה גידול בביקוש לרכב פרטי חדש.

יש לזכור שהגידול בייבוא רכב מגדיל את הכנסות המדינה. הכנסות אלו משפיעות על הגידול במשק, דבר המשפיע על רכישת רכב – מעין מעגל שמזין את עצמו.

צופה גידול בביקוש לרכב פרטי חדש, צבי נטע | צילום: יח"צ

חיים כצמן, יו"ר גזית גלוב

חוסר הוודאות ב־2016 יהיה ניכר יותר מבשנים קודמות. בעסק שלנו – מרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים – התנודתיות תהיה נמוכה, כפי שהיתה תמיד, אבל מסביב תהיה תנודתיות רבה. אגב, אני לא מאמין שהריבית לזמן ארוך (עשר שנים) תעלה השנה.

נראה לי שאנו חווים האטה מסוימת, אינפלציה שלילית ושחיקה בתעסוקה, אך אני לא צופה שינויים דרמטיים במאזן התשלומים. שערי המט"ח ינועו ביחד עם כל העולם.

בגזית גלוב עברנו שנה מאתגרת. התנודתיות בעולם, בעיקר בתחום המטבעות, השפיעה עלינו לרעה, אך ליבת העסקים שלנו השנה היתה טובה – הגדלנו תזרימים מפעולות, השבחנו נכסים קיימים, מכרנו נכסים בשווקים משניים ורכשנו נכסים אורבניים עם שיעורי צמיחה גבוהים.

כמ כן, ביצענו שינויים בהנהלת החברה שלהערכתי, ישפיעו לטובה בעתיד הנראה. בסוף 2016 הייתי רוצה לראות חברה ממוקדת יותר, ובעלת דירוג אשראי בינלאומי ותיק נכסים פרטי גדולים יותר.

לא מאמין שהריבית לזמן ארוך (עשר שנים) תעלה השנה, חיים כצמן | צילום: יח"צ

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש השקעות

המשק הולך לקראת שנה נוספת שבה יהיו עליות ומורדות. הדינאמיות של שוק ההון בישראל ובעולם הפכה ליותר מהירה, ויש לזה יתרונות וחסרונות. נדע להתמודד עם האתגרים שיוצבו בפנינו ולהמשיך להוביל עם החדשנות הפיננסית המתבקשת.

התנאים העסקיים בשוק ההון מחייבים כניסה של תחרות, שהרגולטור תומך בה. אנו תקווה, כי החסמים יוסרו בכמה נישות ויאפשרו לנו לתת תחרות של ממש לגופים השונים, והציבור כמובן ירוויח מכך. הרפורמות השונות מצביעות על כיוון חיובי, אך בירוקרטיה לעיתים מעכבת.
אנחנו רוצים להמשיך להוביל בתחומי הפעילות הקיימים שלנו וכמובן, לאתגר את השוק במוצרים ושירותים חדשניים. ככל שנרחיב את היריעה, כך נייצר תחרותיות גוברת בעולם הפיננסי ונתרום להצלחת החברה.

עבורנו, שנת 2015 התאפיינה בשלושה נושאים:

1. המשך גידול אורגני בתחומי פעילויות הליבה שלנו, כולל הפיכתנו לחברה הגדולה ביותר בשני תחומי פעילות עיקריים – תחום קרנות הנאמנות ותחום תעודות הסל.

2. פיתוח פעילויות חדשות עם מיקוד במוצרי חיסכון משולבי ביטוח (כדוגמת הפרוגמל מנהלים שלנו) ובעולם האשראי (השקעתנו בפנינסולה וב־eloan).

3. המשך פיתוח מוצרים ושירותים דיגיטליים מתקדמים, כמו פנסיה דיגיטלית, קרן השתלמות דיגיטלית לעצמאים, פוליסת חיסכון דיגיטלית ומערכת טרייד מתקדמת למסחר בניירות ערך.

התנאים בשוק ההון מחייבים כניסה של תחרות, שהרגולטור תומך בה, אילן רביב | צילום: רמי זרנגר

סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובניין

שנת 2015 התאפיינה בהמשך יציבות בענף הנדל"ן המניב בישראל, שהתבטאה ברמת הביקושים, במחירי שכר הדירה ובשיעורי תפוסה גבוהים. להערכתי, בשנת 2016 תימשך מגמה זו, בכפוף להעדר השפעה מהותית של גורמים אקסוגניים (למשל, החמרה במצב הביטחוני או השפעה מהותית של כלכלת העולם).

המשק הישראלי פתוח מאוד לשוקי העולם, ומושפע במידה רבה מהתהליכים הכלכליים הבינלאומיים ומהמצב הביטחוני בארץ. בהנחה שלא יהיו, כאמור, גורמים חיצוניים שישפיעו מהותית על המשק, הצמיחה ב־2016 צפויה להיות כ־2.8%, ושיעור האבטלה ימשיך להיות נמוך כמו ב־2015, 5.3%.

להערכתי, תחום הטכנולוגיה וה־IT, על מגוון רבדיו, ימשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה של המשק הישראלי, והביקושים לשטחים של חברות רב־לאומיות בארץ יימשכו, כמו גם שיתופי הפעולה עם חברות ישראליות בתחום זה.

בשנת 2015 חל גידול בפרמטרים הכלכליים החיובים בשוק הנדל"ן בארה"ב, ובעיקר במנהטן. הדבר השפיע על גידול בשיעור התפוסה, בשכר הדירה, במספר העסקאות שבוצעו ובשווי נכסי CLASS A. להערכתי, בשנת 2016 מנהטן תשמור על מעמדה כשוק מוביל ואטרקטיבי.

נכסים ובניין תמשיך לשמור על תפוסה גבוהה בתחום פעילות הליבה שלה בשנה הקרובה – הנכסים המניבים בארץ ובחו"ל – ועל שוכריה האיכותיים. אנו שואפים להמשיך את יישום האסטרטגיה של צמיחה יציבה, תוך שמירה על איתנות פיננסית, רמת תפוסה גבוהה בנכסיה הקיימים של החברה והמשך ייזום על קרקעות בבעלותה בהיקף של 150,000 מ"ר, בשבעה פרויקטים ברחבי הארץ. אכלוסם של אלו ימשיך את הצמיחה הטבעית – גידול בהכנסות משכר דירה.

בשנת 2016 מנהטן תשמור על מעמדה כשוק נדל"ן מוביל ואטרקטיבי, סגי איתן | צילום: יח"צ

בשנה שעברה המשיכו הביקושים לשטחי החברה, והתפוסה בנכסיה המניבים עמדה על 97%. היקף הנכסים המניבים שלה בישראל עומד על 1,068,000 מ"ר. בין הפרויקטים שבבנייה שני מגה־פרויקטים בבאר שבע, שאותה סימנה החברה כעיר עם פוטנציאל צמיחה גדול, בהמשך להכרזת הממשלה על העיר בכלל, ועל פארק ההייטק גב ים נגב בפרט, כמרכז הסייבר של ישראל. הדבר יגדיל את הביקוש של חברות לבוא לבאר שבע, וזו משימה ברמה הלאומית. לאחרונה נחנך הגשר המחבר את הרכבת בבאר שבע לפארק, במעמד שר

התחבורה, ראש העיר ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון. בשנת 2015 אוכלס בניין נוסף בפארק ההייטק המתהווה בעיר, וכיום הוא כולל שני בניינים בהיקף 30,000 מ"ר, שבהם מועסקים 1,300 עובדים.

בשנת 2016 אנו מצפים להשלים ולאכלס פרויקטים שבבנייה, ביניהם ישפרו פלנט (עיר סרטים ראשונה בבאר שבע), בניין שני במתחם אפל הרצליה ובניין נוסף בפארק מת"ם בחיפה.

לחלק א' של הכתבה

Fotolia :מנהלים מסכמים את כלכלת ישראל ב-2015 ומתנבאים לקראת 2016 | צילום

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן