מנוע כלכלי: כיצד תשפיע מדיניות הסחר של טראמפ על שוק הרכב?

אחד הגורמים שעזרו לשאת את דונאלד ג'יי. טראמפ אל ניצחון בבחירות לנשיאות ארצות הברית הייתה האמונה שהשתרשה בקרב רבים מהאמריקאים, לפיה הכלכלה שלהם פשוט לא עובדת בשבילם.

בשום מקום האמונה הזו אינה נכונה יותר מאשר במערב התיכון של ארצות הברית, שם איבדה המדינה כשליש ממשרות הייצור שלה בין השנים 2000 ו-2010. עבור אלו שעדיין יש להם עבודה, המשכורות חוו קיפאון. השכר השעתי הממוצע, במונחים ראליים, בתעשיית הרכב והרכיבים בארצות הברית ירד ב-25% מאז 2003, לגובה של 21.56 דולר.

טראמפ מאשים את "מדיניות הסחר הכושלת של אמריקה", לרבות הסכם הסחר החופשי בצפון אמריקה (NAFTA), שהפך בשנים האחרונות את מקסיקו לבירת הרכב של היבשת. הוא ביטא ביקורת חדה כלפי יצרני הרכב, בעיקר כלפי פורד תעשיות רכב, על כך שפתחו מפעלים במקסיקו.

טראמפ מבקר את תעשיית הרכב האמריקאית שפתחה מפעלים במקסיקו | צילום: Fotolia

במהלך הקמפיין טראמפ התחייב לדון מחדש באמנה משנת 1994 עם קנדה ומקסיקו, או לסגת ממנה לחלוטין. אבל כעת משהוא נבחר, השאלה היא מה הוא בדיוק יעשה? מה יהיה התחליף שלו לאמנה?

"NAFTA היא מילה רעה בהרבה חלקים של הארץ, לרבות מקומות שבהם הוא הצטיין בבחירות", אומר דין בייקר, מנהל משותף של 'המרכז לחקר הכלכלה והמדיניות'. "היא באמת פגעה ברבים מקרב המעמד העובד", הוא אומר, "אבל את העבודות הללו לא ניתן להשיב".

אין דברים רבים שאפשר להרוויח מנסיגה מ-NAFTA, אומר בייקר, בגלל שמפעלי הרכב של מקסיקו ושרשרת האספקה המאסיבית שלהם השתלבו כבר באופן מלא בשוק ובתעשייה הצפון אמריקאיים.

להטיח מס של 35% על רכבים שמיובאים לארצות הברית ממקסיקו, כפי שטראמפ איים, יכול להיות מהלך שיצית מלחמת סחר ורק יציב את היצרנים האמריקאים בחוסר יתרון תחרותי אל מול היצרנים האסיאתיים והאירופיים. "לא ברור לי מה הוא רוצה לעשות".

'מועצת מדיניות הרכב האמריקאית' (AAPC), המייצגת את FCA, פורד ו-GM, מפצירה לנהוג בזהירות לפני שמפוצצים עסקאות סחר כלשהן, וודאי כאלו שאפשרו לחברות הרכב האמריקאיות לייצא יותר ממיליון רכבים בשנה ליותר מ-100 שווקים שונים ברחבי העולם.
"בתור מגזר היצוא הגדול ביותר, חברות הרכב האמריקאיות צריכות מדיניות סחר שפותחת בפניהן שווקים אחרים, בעוד שהיא מבטיחה רמת משחק ברורה", אמר נשיא ה-AAPC מט בלאנט, מושל מיזורי לשעבר.

אנו סבורים ש-NAFTA הייתה הצלחה ובאמת אפשרה ליצרני הרכב האמריקאים להיות הרבה יותר תחרותיים בכלכלה הגלובאלית", אמר בלאנט בריאיון. היא לא מושלמת, הוא הודה, אך הוסיף "אנחנו נעבוד בצמוד לממשל החדש על מנת להבטיח שהוא מבין כיצד NAFTA עובדת וכיצד ניתן לשפר אותה".

חברות הרכב האמריקאיות צריכות מדיניות סחר שפותחת בפניהן שווקים | צילום: Fotolia

גם סין נמצאת על הכוונת של טראמפ. הנשיא הנבחר הבטיח לרדת גם על סין בשל מניפולציות שהיא עושה בשוק המט"ח, הפרות נוספות של מדיניות הסחר מצדה וגנבה של קניין רוחני שהיא מבצעת מארצות הברית.

טראמפ אולי רואה עצמו כמנהל משא ומתן מצוין, אבל בייקר מזהיר כי "הוא לא הולך להשיג את כל הדברים הללו. סין היא שחקן שווה כוח, ובמיוחד בימים הללו. הוא אולי עשוי להצליח בדבר אחד או שניים. אבל יהיו פשרות. אין לנו מושג לגבי מה הוא יציב בראש סדר העדיפויות שלו".

הגרעון של תעשיית הרכב האמריקאית בשנה שעברה עמד על 125.78 מיליארד דולר, בהשוואה ל-109.23 מיליארד דולר ב-2014, כך לפי לשכת הסחר האמריקאית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן