מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון הודיעה על התפטרותה

רעידת אדמה בשוק ההון בישראל, כשמרכז הרעש הורגש ברחוב אחד העם בתל אביב: מנכ"לית הבורסה לניירות ערך אסתר לבנון, התפטרה היום מתפקידה. לבנון שימשה בתפקידה ב-7 השנים האחרונות ובסך הכל עבדה בבורסה במשך 28 שנים, אותן תסיים בחודש דצמבר.

"לצערי, איני מרגישה תמיכה נחרצת של הדירקטוריון בתכנית שהצגתי בשבוע שעבר בפני  דירקטוריון הבורסה בה מפורטות הפעילויות אשר בוצעו בבורסה להגברת הנזילות ושכלול המסחר", כתבה היום לבנון ליו"ר הבורסה, שאול ברונפלד. "חלקן כבר בוצעו ומבוצעות בימים אלה, חלקן נמצאות בהליכי יישום מתקדמים ובנוסף רעיונות הנמצאים בשלב בחינה על ידי ההנהלה. לצערי, איני מרגישה כאמור תמיכה נחרצת של הדירקטוריון בתוכנית".

"כוחה של הבורסה הינו בשיתוף פעולה הדוק בין ההנהלה לדירקטוריון", הוסיפה לבנון. "ללא תמיכה בלתי מסויגת של הדירקטוריון, סיכויי ההצלחה של התוכנית אינם גבוהים. מאחר ואני רואה חשיבות עליונה להרמוניה ולכידות בין ההנהלה לדירקטוריון גמלה בלבי ההחלטה לסיים את עבודתי בבורסה בסוף חודש דצמבר. לבורסה צוות מקצועי מדהים של מנהלים ועובדים המסורים בלבם ונפשם לארגון. בעזרתם יוכל המנכ"ל שייבחר להצעיד את הבורסה לשיאים חדשים", חתמה לבנון.

לבנון (שניה משמאל). מימין: ברונפלד | צילום: משה שי

"המהלך אינו מהווה הפתעה על רקע המתיחות הידועה בבורסה בימים אלו וזאת על רקע הירידה המשמעותית בהיקפי המסחר", אמר בתגובה למהלך אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של בית ההשקעות תמיר פישמן. "אסתר עשתה עבודה מעולה ולמעשה הינה קורבן של בעיות מבניות קשות בשוק ההון הישראלי שאינן בשליטתה של אסתר ואינן בשליטתו של אף מנכ"ל בורסה אחר".

הבורסה בישראל משקפת את הנעשה בשוק", הוסיף תמיר, "מדובר בבעיות מבניות של רגולציה מוגזמת החונקת את הפעילות בשוק ההון ומוציאה שחקנים החוצה. הרגולציה הכבדה גורמת לאי וודאות, לירידה בהנפקות ולירידה של פעילות שחקנים בתחום, וניתן לראות זאת בבירור כעת בסוגיות העולות סביב הטבות המיסוי לחברות. שורר חוסר וודאות כבד אשר מקטין את הפעילות סביב אותן מניות, ואין ספק כי משרד האוצר צריך לעשות בדק בית בנושא".

הבורסה בתל אביב עברה לאחרונה תקופה קשה: משנת 2008 ועד סוף שנת 2012 ירד מספר החברות שמניותיהן רשומות בבורסה ב-16%, כשהמשמעות היא ש-90 חברות הוציאו עצמן משם. בהסתכלות על השנתיים האחרונות המספרים אף מדאיגים יותר, כאשר בין 2011 ל-2012 איבדה הבורסה 41 חברות.

אסתר לבנון | צילום: רויטרס

שנת 2012 הייתה מהקשות שידעה הבורסה בעשור האחרון: הרווח הנקי הסתכם ב-25.878 מיליון שקל, לעומת 46.41 מיליון שקל אשתקד (ירידה של 44%) ו-65.185 מיליון שקל ב-2010. כך על פי הדוחות הכספיים שפרסמה היום הבורסה.

מחזורי המסחר במניות ירדו בצורה משמעותית. מחזור המסחר היומי במניות ירד ל-960 מיליון שקל (1.1 מיליארד שקל כולל עסקאות מחוץ לבורסה) לעומת מחזור יומי של 1.6 מיליארד שקל בשנת 2011 (1.8 מיליארד שקל כולל עסקאות מחוץ לבורסה) ו-1.9 מיליארד שקל (2 מיליארד שקל כולל עסקאות מחוץ לבורסה) ב-2010.

הפעילות בנגזרים ירדה במקביל ממחזור יומי של 406 אלף יחידות ב-2011 ל-276 אלף
יחידות בשנת 2012. לעומת זאת, תמונת המסחר באג"ח היא טובה – המחזורים בשוק אג"ח הממשלתיות גדלו בכ-7%, ובאג"ח הקונצרניות חל גידול של כ-14%.שתי חברות דואליות ביצעו רישום כפול, אולם לא היו הנפקות ראשוניות של חברות בבורסה. עם זאת, נמשכה פעילות ענפה בהנפקות משניות, הקצאות פרטיות והנפקות אג"ח קונצרני וכן הטיפול האינטנסיבי בהסדרי אג"ח.

כפועל יוצא של המצב ירדו הכנסות הבורסה ממסחר וסליקה השנה בכ-19% לעומת ממוצע 2011, ובהכנסות מדמי רישום, שירותי מסלקה והפצת מידע חלה ירידה בשיעור של כ-5%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן