מנכ"לית מועצת החלב: הבסיס לדיונים על עתיד ענף החלב הוא שמירה על ענף מתוכנן

"הבסיס לדיונים הינו שמירה על הענף מתוכנן על מנת שלא נהיה עדים להתרסקות כפי שחווים חברינו באירופה." כך אמרה אתמול מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב, בכנס מדעי הבקר ה-27 שמתקיים השבוע בירושלים. בכנס השתתפו בין השאר שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד החקלאות, אנטון אלכסנדר יו"ר איגוד החלב האירופאי, אביתר דותן מזכ"ל התאחדות מגדלי בקר, אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בכירי ענף החלב הישראלי, משלחות בינלאומיות ומאות רפתנים. כנס מדעי הבקר הינו הכנס המקצועי השנתי המוביל לעוסקים בענף החלב.

לדברי קראוס, "מועצת החלב מחויבת לתת לרפתנים יציבות ואופק עסקי, טכנולוגי ורגולטורי. יש שחושבים שניתן לקבוע שינויים או בשם המשפטי "רפורמה" מבלי לדבר עם העוסקים בענף, זה לא יילך לא ניתן לבנות ענף ללא הידברות וללא הסכמות. זה לא צלח בעבר וזה לא יעבוד בעתיד".

מיכל קראוס ושלמה בן אליהו | צילום: אדי פולנסקי

היא הוסיפה כי "ענף החלב אינו מובן מאליו, הרפתנים אינם מובנים מאליהם. ההתמודדות עם נזקי הקיץ ברפתות ובמחלבות אינה מובנת מאליה. העובדה שיש חלב על המדפים בכל ימות השנה ובחגים, ובמקביל חוסר בכל המוצרים האחרים אינה מובנת מאליה. הרפתות בעוטף עזה שספגו פגיעות איומות בנפש וברכוש והמשיכו לתפקד אינן מובנות מאליהן ההתיישבות אינה מובנת מאליה". קראוס הסבירה כי בחודשים הקרובים המועצה תתחיל תהליך הידברות נרחב עם כל העוסקים בענף, "בכדי להכין את העתיד לבוא. לא נישאר רק עם מספרים באקסל אלא נאמת זאת עם השטח ועם הצרכים והרצונות שלכם".

בן אליהו הסביר בכנס כי "בימים אלה דנים משרדי האוצר והחקלאות עם הארגונים החקלאיים באשר לעתידה של החקלאות כולה ל-15 השנים הבאות". לדבריו, המגמות בעולם הראו כי ביטול משטר המכסות הוביל להתרסקות מחיר החלב הגולמי והדבר ישפיע גם על ישראל. הכיוון המסתמן מבחינתו הינו ביטול התכנון ואימוץ מתכונת של תמיכה ישירה כפי שמתקיים באירופה. בן אליהו הדגיש כי ביטול משטר המכסות עלול להוביל לחוסרי חלב בעתות של שיאי צריכה ותפוקה נמוכה ובהתאם לעליית מחירים בזמנים הללו. ככל שמשק החלב מתוכנן כך הסיכוי למחסור במוצרים קטן עד אפסי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן