מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: הרגולציה ניצחה את הבורסה

במובנים רבים 2012 הייתה שנה מוצלחת לבורסה הישראלית: אחד העם רשמה תשואה של 8% על ת"א 25, 6% על ת"א 100, מדד הבנקים זינק בסיכום שנתי ב-20% ומדדים רבים נוספים נצבעו בירוק.

למרות ביצועי המדדים, ישנם אינדיקטורים בהם הבורסה הישראלית מראה סימני דעיכה. לא רק מחזורי המסחר המתכווצים או הירידה בהיקף ההנפקות הראשוניות. השנה, ירד מספר החברות שנסחרות בבורסה הישראלית לשפל של 552 חברות ציבוריות בלבד – קיטון של 100 חברות בהשוואה לשנת 2007, ועל פי איגוד החברות הציבוריות המגמה אף צפויה להחריף במהלך 2013.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"המציאות העצובה היא שמטורף מי שבוחר להיות היום חברה ציבורית", אומר מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו. "גל הרגולציה הבלתי נגמר והדרישות והתקנות של הרגולטורים השונים פשוט הופכים את המוסד חברה ציבורית ללא משתלם.

פלטו מוסיף כי 43 חברות עזבו את הבורסה השנה, וטוען כי זה רק קצה הקרחון "לראשונה, אף חברה לא הצטרפה במהלך 2012 לבורסה הישראלית וזה מעיד על חוסר האטרקטיביות של הבורסה הישראלית".

אילן פלטו | צילום: יח"צ

לדברי פלטו, "מישהו חייב להתעורר ולקחת אחריות. הרגולטור נרדם בשמירה, ולמעשה עסוק רוב היום בלרצות את דעת הקהל, ומפספס את התמונה הכללית. הרגולטורים לוקחים חלק בחגיגות "הכה את הטייקון", אבל שוכחים שהתקנות והגזירות החדשות פוגעות גם באותן מאות חברות שהן לא 'טייקונים'. התוצאה ברורה – חברות רבות עוזבות ושחקנים חדשים בוחרים באופציות אחרות שהן לא הבורסה".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות תוקף את הגופים המפקחים וממליץ על בחינה מחדש בכדי לשנות את המדיניות. "לא יתכן שברשות לניירות ערך, בבורסה, במשרד המשפטים ובממשלה מקבלים החלטות ומשנים תקנות חדשות לבקרים ולא פותחים חלון, על מנת לראות שלמעשה כל המשקיעים מצביעים ברגליים ובוחרים על פני ישראל להשקיע, להנפיק ולגייס הון בסינגפור, הונק קונג, ארה"ב, אנגליה או אפילו פולין".

הירידה במספר החברות בבורסה הישראלית אינה משקפת את הירידה במספר הכללי של חברות בישראל טוען פלטו כשלמעשה במילים אחרות הוא אומר כי הבורסה באחד העם משקפת פחות ופחות את הנעשה בכלכלה הישראלית.

פלטו גם התייחס ליוזמת רשות ני"ע למתווה הקלות ברגולציה. "קחו לדוגמא את תיקון 20 לחוק החברות- חוק שכר הבכירים: החוק רלוונטי רק למקבלי השכר הגבוה, שנמצאים במדד ת"א 100, אבל בפועל מחילים אותו על כל החברות. הצענו למשרד המשפטים ולרשות ני"ע להקל על החברות הקטנות והבינוניות, שממילא החוק לא רלוונטי לגביהן, אבל קיבלנו תשובה שלילית. חייבים לבחון את הרגולציה לא רק בצד התועלת, אלא גם בצד העלות".
במבט ל-2013 מציין המנכ"ל כי המגמה תימשך: "בסוף נישאר פה רק עם כמה חברות גדולות- בנקים, ביטוח וקצת נדל"ן וכל השאר ייעלמו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן