מנכ"ל טבע: תוך שלוש שנים נחסוך 2-1.5 מיליארד דולר

חברת טבע קיימה היום אירוע משקיעים ובו היא הציגה את האסטרטגיה שלה לחמש השנים הבאות. במסגרת התוכנית החדשה אותה הציג מנכ"ל החברה ג'רמי לוין יבצעו שינויים במבנה החברה וכן בכמות ואופי המוצרים שלה. 

בפתח דבריו אמר לוין: "בכוונתנו להתמקד קודם כל בצרכי החולים, בהגדלת ההשפעה הגלובלית שלנו ובייעול העבודה". לדברי לוין במסגרת השינויים המתוכננים תצמצם טבע את מספר התרופות שלה ותתמקד בתחומים החזקים ביותר שלה, בראשן: תרופות גנריות ותרופות NTE (ללא מרשם). לדברי לוין טבע תפסיק 12 תוכניות מחקר ופיתוח ובמקומם תפתח 18 תוכניות חדשות.  

לוין התייחס בדבריו לאתגרים העומדים בפני החברה, ביניהם השינויים בכלכלה העולמית, שינויים במערכות הבריאות במדינות שונות ובתפיסה של החולים את תעשיית התרופות. כמו כן התייחס לוין לפקיעת הפטנטים של החברה, בעיקר של תרופת הדגל שלה, קופקסון. לדבריו, "החברה מודעת למצב ויודעת בדיוק מה צריך לעשות כדי להתמודד עימו".

לדברי לוין, לחברת טבע רשום פטנט על הקופקסון במינונים גבוהים בארה"ב עד 2030 ולהערכתו המוצר עשוי לסייע להגדיל את פעילות החברה בתרופות לטרשת נפוצה. הפטנט על תרופת הקופקסון במינון נמוך צפוי לפוג ב-2015.  

אחת המטרות העיקריות של החברה בשנים הקרובות לטענת לוין תהיה גידול אורגני והפחתת מורכבות ועלויות פעילותה. לדבריו, "בכוונתנו להביא לחיסכון של 1.5-2 מיליארד דולר תוך 3-5 שנים". עוד אמר לוין כי מטרת טבע היא "להציג רווח תפעולי חזק ויציב שיאפשר גם השקעה בהחזר לבעלי המניות". 

במסגרת השינוי האסטרטגי אמר לוין כי  טבע תגביר את פעילותה בשווקים במדינות מתפתחות, זאת בנוסף לפעילותה באזורים מפותחים כמו ארה"ב ומערב אירופה. בתחום של הטיפול במחלות נשימה טבע מתכוונת להרחיב את שיווק מוצריה לשוק הסיני, שם קצב התמותה ממחלות אלה הוא של כ-מיליון חולים בשנה. 

בתחום הגנרי, תתמקד טבע ביצירת שיתופי פעולה ובריתות חזקות, בדומה לחבירה לחברת פרוקטר אנד גמבל האמריקאית, ברית שנוצרה לפני כשנה ופועלת בעיקר בתחום התרופות ללא מרשם. בנוסף החברה תתמקד בייצור תרופות בעלות ערך מוסף גבוה ותיצור קורלציה חזקה יותר בין מערך התרופות הגנריות לתרופות הייחודיות. 

לוין הציג גם את מצב החברה כיום. על פי שקף שהראה לוין, חברת טבע, הפועלת כבר 111 שנים יש סניפים ב-60 מדינות ברחבי העולם, בחברה מועסקים 46,400 עובדים ועל פי התחזית שלה צפויה טבע להציג בסוף השנה הכנסות של 20.3-20.7 מיליארד דולר. 

מוקדם יותר היום הודיעה טבע על הקמת רשת לאומית למצוינות, שמטרתה לקדם את המחקר בתחומי מדעי המוח, הנוירולוגיה והפסיכיאטריה בישראל.

הרשת, שתיקרא National Network of Excellence in Neuroscience, תייצר על פי התכנית מסגרת לפעילות משותפת של טובי המומחים בתחום הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה ומדעי המוח, מקשת רחבה של מוסדות אקדמיה ומרכזים רפואיים בישראל. טבע תשקיע ברשת עד 15 מיליון דולר במשך 5 שנים, והיא תחל פעילותה במהלך 2013.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשת אמורה לתמוך בתוכניות מחקר המשלבות בין חוקרים ממספר מוסדות, להעניק מלגות לתלמידים לתואר דוקטורט וחוקרי פוסט-דוקטורט ולתמוך ברכישת טכנולוגיות שיקדמו את המחקר בתחומים אלה.

"מדעי המוח הוא תחום בו טבע מתמקדת מבחינה אסטרטגית. יש לנו מחויבות ארוכת טווח לפתח תרופות שיענו על צרכי החולים בתחום זה", אמר פרופ' מייקל היידן, נשיא חטיבת המחקר והפיתוח הגלובלי והמדען הראשי של טבע.

מנכ"ל טבע, ג'רמי לין | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

"זוהי זכות גדולה עבור טבע להשפיע באופן מהותי על מחקר מדעי המוח בישראל", הוסיף היידן. "בכוונתנו לכונן מסגרת יעילה שתעודד שיתופי פעולה במחקר בין מדענים מוכשרים ותספק להם את המשאבים הנדרשים לכך. היוזמה של טבע נועדה להגדיל את היקף מאמצי המחקר להבנת מחלות אלו והדרך לשנות את מסלולן. התקדמות כזו בחקר מדעי המוח תאפשר להציל חיים ולשפר את איכות חייהם של חולים רבים ברחבי העולם", ציין היידן.

בתוך כך, שיתוף הפעולה בין טבע למדיוונד הגיע לסיומו. ענקית התרופות מסרה אתמול לחברה כי במסגרת התהליך הכולל של בחינת האסטרטגיה שלה, תחום ריפוי הפצע אינו אחד מהתחומים בהם טבע תתמקד אסטרטגית. לפיכך הגיעו טבע ומדיוונד להסכמה על סיום מערכת ההסכמים בינן בתחום ריפוי הפצע ביחס למוצרי מדיוונד. מדיוונד היא חברה בת של כלל, המוחזקת על ידה בשיעור של כ-52%. 

טבע הודיעה למדיוונד כי תשתף עמה פעולה ככל שידרש, על מנת לאפשר העברה מהירה ומסודרת של הפעילויות המבוצעות כיום ע"י טבע. "מדיוונד והחברה בוחנות את השלכות סיום שיתוף הפעולה ומדיוונד נערכת בהתאם", נמסר בהודעתה של כלל היום לבורסה.

"פרסום דיווח מיידי אודות המשא ומתן להסדרת סיום שיתוף פעולה בשלב מוקדם יותר, עלול היה לגרום להפסקת המשא ומתן, לאור רגישות הנושא אצל הצדדים", נכתב בהודעה, "וכן לגרום להרעה במצבה של מדיוונד. כמו כן, לא היתה כל וודאות כי מדיוונד וטבע יגיעו להסכמות סופיות ומחייבות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן