מסביב לעולם ב-80 ביטקוינס: מה חושבת כל מדינה על המטבע החדש בשכונה?

בנובמבר האחרון, הסנאט האמריקאי קפץ ראש לעולם הביטקוין, בהובלתו של טום קרפר, יו"ר הועדה לביטחון וענייני ממשל. נציגי מערכת אכיפת החוק וסוכנים פיננסיים אמרו לסנאט שהם לא יותר מדי מודאגים לגבי הביטקוין. העובדה שנציגים רשמיים של הממשל האמריקאי לא מתכוונים לרדוף אחרי הביטקוין, הרגיע את הספקולנטים, שהזניקו את ערכו של הביטקוין מ-200 דולר ל-1,200 דולר. כעת, כשהעמדה של ממשלת ארה"ב בנדון היא יחסית ודאית, סנאטור קרטר רוצה לדעת מה חושבים ביתר העולם, והטיל על הועדה בראשותו לבדוק את היחס לביטקוין בכ-40 מדינות, מהי עמדתן הרשמית בעניין והאם, אם בכלל, נמצא המטבע בשימוש בתחומן.

"מבין המדינות שנבדקו, רק ספורות, ביניהן סין וברזיל, העבירו תקנות הנוגעות לשימוש בביטקוין", מצוין בדוח. "ישנה דאגה רווחת לגבי ההשפעות שעשויות להיות לביטקוין על המטבע המקומי של מדינות, לגבי פוטנציאל השימוש שלו למטרות פליליות, וההשלכות של השימוש בו על מערכת המס. באופן כללי, ממצאי הדוח חושפים שהויכוח סביב כיצד יש לנהוג עם המטבע החדש הזה, עדיין בחיתוליו. אולם, כדאי שנזכור שהמטבע באמת בגילו של ילד (5) ולכן אין מדובר בהפתעה של ממש.

למרות שאין משנה ברורה או עקבית לגבי אופן הטיפול במטבעות הוירטואליים ברחבי העולם, הדוח מצביע כמעט בודאות, שהביטקוין ודומיו כאן כדי להישאר, מה שמחזק את הצורך בשיתוף פעולה בין לאומי בעניין הזה.

נתן לעניין האישי במטבע להוביל אותו – סנאטור טום קרפר | צילום: רויטרס

לפי הדוח, גרמניה, פינלנד, סינגפור וקנדה הן בין המדינות שהוציאו הנחיה לאופן מיסוי הביטקוין, בזמן שאירלנד, ישראל וסלובניה הביעו את עמדתן שהן מתכוונות לעשות כן. "בסוף היום אני חושב שהדוח הזה הוא תזכורת חשובה לכך שהטכנולוגיה הזו תמשיך לשחק תפקיד בכלכלה שלנו ובכל העולם, ועלינו להבטיח שהמדיניות שלנו בנושא תהיה מלאת מחשבה, אפקטיבית ובתזמון הנכון", מסכם קרטר.

מי בעד ומי נגד?

אוסטרליה – האוסטרלים מתעניינים בביטקוין ומתכוונים למסות אותו, כך שמי שסוחר בו בגבולות היבשת, כדאי לו שישמור תיעוד של כל פעולותיו. באוסטרליה גם חוו את הצד השלילי של הביטקוין – "באוקטובר 2013, בנק מקומי לביטקוין נפרץ, ונגנבו ממנו ביטקוינס בשווי של למעלה ממיליון דולר אמריקאי".

ברזיל אולי לא מוכנה כל כך למונדיאל , אבל היא בהחלט מוכנה לביטקוין. באוקטובר 2013 העבירו במדינה חוק מיוחד למטבעות אלקטרוניים.

קנדה: המדינה הצפונית קידמה בברכה את כספומט הביטקוין הראשון בשנה שעברה, בעיקר מפני שהבעלים שלו לא צריכים לדאוג מרגולציה של הנושא. קנדה לא רואה בביטקוין מטבע חוקי, והעניין שהיא מביעה בו דומה לעניין שהיא מביעה בכסף של מונופול, לפחות בינתיים. אנשים שמשתמשים בביטקוין לפעולות צריכים לשלם מס כפי שהיו משלמים עבור כל עסקת חליפין אחר. בקנדה לא רואים בשרותי חליפין של ביטקוין כשירותים פיננסיים, ולכן הם לא צריכים לרשום את העסק או לדווח על פעולות חשודות.

סין דיכאה את ההיסטריה סביב הביטקוין בדצמבר 2013, כשהכריזה כי "הביטקוין אינו מטבע, אין להפיצו ולעשות בו שימוש כבמטבע". בעוד אנשים פרטיים בסין חופשיים לקנות ולמכור את הביטקוין, המוסדות הפיננסיים במדינה הוזהרו מכך.

בדנמרק אין ממש חיבה לביטקוין. "סוכנות הפיקוח הפיננסי של דנמרק שחררה הצהרה שדוחה את הביטקוין כמטבע, וכי אין בכוונתה של דנמרק לבצע רגולציה בנושא".
גרמניה שוב מוכיחה שהיא לפני כולם, לאחר שכבר הסדירה את הביטקוין בחקיקה, תוך התייחסות אליו כאל מטבע זר.

בחלק מהמדינות כבר חוו את הפן השלילי של השימוש במטבע | צילום: Shutterstock

פינלנד: רשות המס הפינית נמצאת בעיצומו של התהליך. הביטקוין במדינה ממוסה כשממירים אותו או אליו ממטבע אחר. אל השימוש בו על מנת לקנות דברים מתייחסים כסחר חליפין, בזמן שכל עליה בערך המטבע צריכה להיות ממוסה גם כן. לעומת זאת, הירידה בשער הביטקוין איננו ניתן לקיזוז.

בישראל אין החלטות רשמיות בעניין, למרות שמתחילים הדיבורים כיצד למסות את הביטקוין. מה שכן מדווחים הוא על פשעי סייבר שמתחילים לצוץ בהקשר לביטקוין: "ב-19 לדצמבר 2013 דווחנו על ניסיון סחיטה לכאורה, שכלל דרישת תשלום בביטקוינס – לפחות 3 בנקים ישראלים קיבלו אי-מיילים משולח בלתי ידוע, שמאיימים לפרסם את פרטיהם האישיים של לקוחות הבנק אם לא תיענה דרישתם לתשלום".

ברוסיה המטבע החוקי היחיד הוא הרובל הרוסי, כך שאין רגולציה של מטבע הביטקוין, אך עצם השימוש בו עשוי להיות בלתי חוקי.

בבריטניה מזלזלים בביטקוין – בדוחות הרבעוניים האחרונים מהבנקים, הביטקוין מוצא במפורש".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן