מסוריה באהבה: כך הצליחה יזמית סורית להקים עסק חובק עולם – מסלון ביתה בדמשק

מלחמת האזרחים אשר משתוללת בסוריה גבתה כבר את חייהם של מאות אלפי בני אדם, יצרה גל פליטים ששוטף את יבשת אירופה והביאה לכותרות שורה של סיפורים מכמירי לב. אך בין כל אותם סיפורים ניתן למצוא גם כמה שונים בתכלית; כך בולט גם זה הנוכחי, אשר לא מציג את מצבם הקשה של הפליטים אשר ברחו מהמדינה או של אלו אשר נשארו מאחור. במקום זאת הוא מציג אישה אחת חזקה במיוחד, אשר בעזרת הרבה מאוד נחישות ואמונה הצליחה להקים עסק משגשג, לאגד סביבה עשרות נשים סוריות נוספות ואפילו לפרוץ לשוק האמריקאי – וכל זאת שעה שמרכז הפעילות העסקית מתקיים בכלל מסלון ביתה באחד מפרברי דמשק, כשהדי המלחמה נשמעים בחוץ.

ג'יאן היא אישה סורית, יזמית מלידה, אשר סירבה לתת למצב הקשה בארצה או לעובדה שהיא אישה למנוע בעדה מלהתפתח ולשגשג. ועדיין, לאחר שסיימנו את הראיון אשר קיימנו באמצעות שיחת סקייפ היא ביקשה שלא אזכיר אותה בשמה המלא כדי לא לקחת סיכונים מיותרים. זו רק דוגמא אחת מני רבות לשורת האתגרים עמם היא נאלצת להתמודד מדי יום, כשהיא מקדמת את חברת Scents of Syria אשר הקימה ומשווקת סבונים ייחודיים לרחבי העולם – אתגרים שספק אם יזמים אחרים נאלצים להתמודד עמם בדרכם אל ההצלחה.

ג'יאן אמנם כמעט ולא נמצאת בסוריה, ואת מרבית זמנה היא מבלה בימים אלו באיסטנבול. אך את מרכז הפעילות היא התעקשה לשמר בסלון ביתה בדמשק, לשם מגיעות כ-50 נשים אשר עובדות במשמרות בכדי לייצר את הסבונים הייחודים, לארוז אותם ולהכין למשלוח. החבילות נשלחות באמצעות מוניות לביירות, ומשם, כאמור, נשלחות למדינות שונות ברחבי הגלובוס. ג'יאן מספרת שהיא מצליחה לשלם לכל אחת מהנשים העובדות אצלה כ-200 דולר לחודש – סכום מרשים ביחס למצבה של הכלכלה הסורית כיום. "כשהנשים עובדות ביחד יש שילוב מדהים של שמחה ועצב", היא מספרת. "הן שרות ביחד, משתפות סיפורים שקרו להן או לקרוביהן. הרבה פעמים סיפור שמתחיל עם חיוך מסתיים בדמעות".

מהסלון של ג'יאן לעולם כולו | מתוך אתר החברה

ג'יאן, כאמור, כבר כמעט ולא מגיעה ל"בית החרושת" המאולתר בסלון ביתה. היא עזבה את סוריה לאחר שנעצרה על ידי המשטרה המקומית, ונכלאה בתא קטן עם 30 נשים נוספות. לדבריה, רק עורך דין אשר שכרה משפחתה וסכומי כסף לא מבוטלים שנאלצה המשפחה לשלם, היא הצליחה לקנות את דרכה אל החופש.

"גם המוות לא יעצור לנו את הפעילות"

לפני פרוץ מלחמת האזרחים, ג'יאן עבדה בכלל כצלמת חתונות. כשהחלו הקרבות היא הקימה מערך מיוחד לסיוע לפליטים אשר הגיעו מאזורים ברחבי סוריה (בתחילה הקרבות לא הגיעו לדמשק עצמה), לרבות מאמץ מיוחד לסיוע לאזרחים אשר נפגעו מנשק כימי, לדבריה. אך כל מאמצי הסיוע, היא הרגישה, הותירו רבות מהנשים מתוסכלות "העזרה הגיעה במשורה, והבנו שאי אפשר לסמוך רק על הסיוע החיצוני", היא נזכרת. "הרבה מאוד נשים העדיפו להתקדם בכוחות עצמן – ולשמור על כבודן העצמי".

אז, היא נזכרת, הגיע הרעיון להתמקד באחד המוצרים המוכרים ביותר בסוריה – הסבון. כמה מהנשים בקואופרטיב שהקימה הגיעו מחבל חובאר, אשר מפורסם מאז ימי הביניים בשל הסבונים אשר יוצרו בו ונחשבו לבעלי סגולות ריפוי. אמנם העיר נמצאת במרחק 3.5 שעות נסיעה מדמשק, אך ג'יאן לא הסכימה לתת לדבר לעצור בעדה. היא שכרה את שירותיהם של נהגים אשר הסכימו לנהוג מדי שבוע לעיר ולהביא את חומרי הגלם הייחודיים אשר דרושים להכנת הסבון המפורסם. גם כשאחד מאותם נהגים נורה למוות על ידי צלף במהלך נסיעתו, היא סירבה להפסיק את הפעילות. "חייבים להמשיך. אפילו המוות לא יכול לעצור אותנו מלהמשיך קדימה", לדבריה.

צילום: fotolia

כשג'יאן עזבה את סוריה והגיעה לראשונה לבירת לבנון, ביירות, היא פגשה בעיתונאית מקומית בשם הלא דרובי, אשר החליטה להתגייס להצלחת המיזם. היא קישרה בין גי'אן לבין קרן ההשקעות Karam הממוקמת בשיקגו, ואשר שמה לה ליעד לעודד חדשנות ויזמות בקרב הפליטים אשר מגיעים לארה"ב. הקרן הפכה במהרה לנציגת החברה בצפון אמריקה המשווקת את המוצרים, ואף גיבשה הסכם עם ענקית הספנות מדובאי Aramex כי תשנע את כל הסחורות בחינם. בשנה החולפת הקרן רכשה 4,500 מארזי סבון בעלות של כ-30 דולר למארז. השנה, מקווה ג'יאן, המספרים יאמירו אף יותר.

בינתיים, כאמור, ג'יאן ממשיכה להוביל את פעילות החברה מאיסטנבול, בעוד 50 הנשים העובדות ממשיכות לייצר את המארזים בסלון ביתה בדמשק. קצב הייצור תלוי, לעיתים, באספקת החשמל – וכשהפסקות ארוכות פוקדות את העיר הן נאלצות להפסיק את הפעילות. מנגד, מספרת ג'יאן, בימים של הפסקות חשמל ארוכות הנשים מתעוררות באמצע הלילה, ואם הן מגלות שהחשמל חזר הן מעירות את חברותיהן ושבות לתהליך הייצור, גם באמצע הלילה. רוח היזמות והרצון להצליח, ליצור ולשגשג, מסתבר, עשויים לנצח גם את המצבים המורכבים ביותר. גם אם מדובר בניצחונות קטנים בלבד, עבור אותן נשים וג'יאן בראשן – מדובר בניצחון הגדול ביותר שניתן להשיג.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן