מסים ומעשים: האם 'כיפת הברזל הכלכלית' של לפיד תספיק?

לאחר שהדי פיצוץ היירוט של אחרון טילי "כיפת ברזל" נדמו, החל מנהל רשות המסים משה אשר בקידום "כיפת הברזל הכלכלית" ששר האוצר יאיר לפיד התחייב לפרוש. השבוע פתח אשר במתקפת ההסברה בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות. המסר של אשר: "תקנות הפיצוי שנקבעו היו הוגנות. לאחר פרסום התקנות ברשומות ניתן יהיה להגיש את התביעות, והכסף יתחיל לזרום. נשלם לפי הקריטריונים שנקבעו ואין לנו שום כוונה לעכב את הפיצוי".

 עד כה הוגשו לשלטונות מס רכוש 2,500 תביעות בגין נזקים ישירים (בעיקר רכב ודירות) בהיקף 50 מיליון שקל. 40% מתוכם כבר שולמו. הנזקים העקיפים (הפסד הכנסות, שכר והוצאות מיוחדות), הנאמדים ב־750 מיליון שקל, ישולמו רק לעסקים בטווח של 40 ק"מ מגבול הרצועה. מדובר ב־22 אלף עסקים קטנים. לשם השוואה, ב"עמוד ענן" הוגשו 14 אלף תביעות נזקים עקיפים. היקף התביעות שיוגשו כעת אינו ברור, אבל סביר שיעמוד על היקף דומה. הרחבת מעגל העסקים המפוצים לאזור המרכז הייתה מגדילה את מספרם ל־260 אלף. 

מספר העסקים הפועלים בכל הארץ מסתכם ב־510 אלף. התשלום האזרחי לכולם היה נאמד ב־5 מיליארד שקל, גבוה מהוצאות הצבא ב"צוק איתן" הנאמדות ב־4 מיליארד שקל. צה"ל קיבל עד כה כמקדמה על החשבון 600 מיליון שקל.

"85% מהנזקים התרחשו ביישובים בטווח של 40 ק"מ", אומר אשר. "בעיקרון התבססנו על התקנות ומסלולי הפיצוי ממבצע 'עמוד ענן' שהתבססו על 'עופרת יצוקה'. אבל הפעם שיפרנו משמעותית את מנגנון התשלומים. "טיפלנו בפיצוי עוד בעיצומה של הלחימה. קבענו תשלום מוגדל של מקדמות. צירפנו את שדרות לרשימת יישובי הספר בעוטף עזה הרשאים לבחור את מסלול הפיצוי. כללנו את חלקו הצפוני של אזור התעשייה באשקלון ברשימת הזכאים. בכל מקום שהגיעו אליו השמאים שלנו הם קיבלו מחמאות".

מה יש לך להגיד לבעל אולם אירועים או מסעדה מראשון לציון או מיבנה שנפגע ולא יקבל כלום?                                                                                              "כשיש לחימה, כל הענפים נפגעים במידה זו או אחרת. מטרת קרן מס רכוש היא לפצות את העסקים שנפגעו בצורה הקשה ביותר. את זה אפשר לאושש בין השאר לפי מדד נפילות הרקטות והאזעקות. גם בלחימות קודמות מתכונת הפיצוי ליישובי הצפון הייתה דומה. כמו כן התבססנו על הנחיות פיקוד העורף שהכריז על מצב מיוחד בדרום".

ברשות המסים הופתעו השבוע מעתירת ח"כ נחמן שי לבג"ץ, בדרישה לקבוע ש"צוק איתן" היא מלחמה ולא מבצע. על פי הערכתם העתירה תידחה. ראשית, לא בטוח שצה"ל יסכים באופן ענייני להגדרת המבצע כמלחמה. וגם אם האירוע יוגדר "מלחמה", אין לכך משמעות כלכלית, מכיוון ששר האוצר הביא לוועדת הכספים את כללי הפיצוי מכוח חקיקה אחרת. אישור העתירה עלול לגרום לנזק כלכלי עקיף, כולל החשש להורדת הדירוג במשק. היא גם עלולה לפגוע במערכת העסקית דרך ביטול חוזים שלא ניתן היה לקיימם 'בגלל המלחמה'".

לפני "צוק איתן" הייתם בשטח במבצעי גבייה וטיפול אינטנסיבי בנישומים. נדמה לי שגם המבצעים הללו יצאו למילואים.                                                           "הורדנו את רמת פעילות האכיפה הקשה. לא הגיוני לדפוק למישהו בדלת בתקופה שבה אזרחים מוטרדים מנושא הלחימה והבנים בגבולות. אבל אל תדאג, אחרי שהלחימה תסתיים, נחזור למבצעים וירגישו אותנו בשטח. מעלימי המס אינם יכולים לחזור לחגוג".

האם תמליץ לשר האוצר להעלות מסים?
"השאיפה של השר היא לא להעלות מסים ב־2015, ואני יודע שייעשו כל המאמצים
שכך יהיה. בגלל 'צוק איתן' תהיה ביולי ירידה מסוימת בגביית מסים, הנאמדת ב־1־1.5 מיליארד שקל. גם התוצר צפוי לרדת ב־4 מיליארד שקל. אבל תזכור שיעד הגבייה השנה הוא 250 מיליארד שקל. בהנחה שהמשק יתאושש לאחר המבצע, נעמוד ביעד".

יעלה את המיסים? לפיד | צילום: רויטרס

לא הכל כלול

בתחילת השבוע התפנה לפיד לפגישה עם נשיא התאחדות המלונאים, אלי גונן. האחרון, כמו נפגעי "צוק איתן" האחרים, שטח בפניו את המצב הקשה וביקש לסייע למלונאים. טענות המלונאים מתמקדות בדרך כלל בסוגיות כוח אדם(ייבוא עובדים מעקבה לאילת), הטבות מסים (פטור ממע"מ על שירותי תיירות) ובעיות כשרות. הפעם מדובר במלחמה על הבית. לפיד הקשיב אך לא הסכים לשחרר כסף מהתקציב.לא שיש לו משהו נגד תעשיית המלונות.
אבל שום סקטור ייחודי, למעט העסקים בדרום, לא קיבל יחס מיוחד.

לפיד הסכים עם זאת לאפשר לנצל לצורך הפיצוי את 600 מיליוני השקלים ששוכבים בתקציב התיירות לצורכי פיתוח. ענף המלונאות, עתיר ההוצאות הקבועות, ספג מכה קשה והנזק המצטבר נאמד ב־550 מיליון שקל. התפוסה במלונות בכל רחבי הארץ, למעט אילת, צנחה ב־%70. בתי מלון כמו "דן" באשקלון (לצורך שיפוצים) או "פנורמה" בחיפה (האורחים הועברו ל"דן כרמל") נסגרו זמנית. אליהם הצטרפו מלונות בירושלים ובתל אביב שהוציאו את העובדים לחופשה. המכה העיקרית הגיעה מביטול הזמנות תיירים, לא רק בדרום אלא
גם ובעיקר במרכז. מבחינתם דין חיפה ותל אביב כדין באר שבע.

היחס לענף המלונאות בישראל הוא כאל "עסקים גדולים". בעלי בתי המלון ממותגים  כ"עשירים". בימים כתיקונם יש תלונות רבות על המחירים הגבוהים, ולכן בעת צרה
הציבור אינו נוטה לגלות אמפתיה למצבם. בניסיון לאושש את הענף יצא משרד התיירות בשבוע שעבר בקמפיין בעלות של שבעה מיליון שקל שכותרתו "דווקא עכשיו חופשה בישראל". הוצעו מחירי לינה נמוכים יותר, אבל אלה עדיין לא הגיעו לרצפה, כפי שניתן אולי היה לצפות. העלות להזמנת חדר הסתכמה בעיצומו של "צוק איתן" ב־500־700 שקל. היו שגבו תשלום נוסף עבור הילדים. ניתן היה לגלות נדיבות גדולה יותר, כפי שגילו לדוגמה ברשת מלונות "פתאל".

מלונות בקו החוף של אשקלון | צילום: shutterstock

אבל את הצרות החליטו המלונאים, כמו דודות פולניות, לשמור לעצמם. בניגוד לגופים אחרים בענף התיירות כמו אל־על או קשרי תעופה, שום חברת מלונות לא שיגרה לבורסה אזהרת רווח. בבתי המלון המוניטין הוא הדבר החשוב ביותר. כל תלונה, קיטור, פרסום שלילי עלול לפגוע במיתוג. ישרוטל, הממותגת כרשת עילית, תפרסם את דוחות הרבעון השני ב־24 באוגוסט ותכלול במסגרת זו התייחסות להשפעות "צוק איתן". מלונות הכשרה תפרסם את הדוחות יומיים מאוחר יותר. מלונות דן, שחטפה מכה קשה ביותר, לא פרסמה בשלב זה שום דיווח או אזהרה.

האם עונת התיירות עבור בתי המלון נגמרה, כפי שטוענים חלק מראשי הענף?
לא בטוח. ביום שלישי השבוע, לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, דיווחו המלונאים על מתקפת הזמנות מחודשת. ערן קויאטק, מנכ"ל רשת רימונים, מסר כי ביומיים האחרונים נרשם זינוק בביקוש למלונות ברחבי הארץ. הישראלים מעוניינים להתאושש מהביקורים התכופים במקלטים ולנצל את המחירים הנמוכים (יחסית) ואת הימים שנשארו מחופשת הקיץ.

הפתעה: אפס מע"מ יעבור

אף שחוק אפס אחוז מע"מ על דירות חדשות ספג בשבוע שעבר מכה לא פשוטה, חגיגות המפלגות הדתיות הקדימו את זמנן. החוק יעבור אלא אם כן יקרה נס והדתיים ייכנסו לקואליציה, ויש עתיד וישראל ביתנו (ליברמן) ייצאו בחוץ. החוק יעבור אף על פי שנגידת בנק
ישראל קרנית פלוג חבטה שוב בשר האוצר השבוע, כשטענה כי החוק לא יפתור את
בעיות הדיור בטווח הארוך. החוק יעבור אף על פי שעלותו נאמדת באובדן הכנסות של 2.5 מיליארד שקל לשנה, ולאחר "צוק איתן" כל גרוש קובע. חוק אפס אחוז מע"מ יאושר אף שרבים, ואני בתוכם, העריכו שהפוליטיקה ניצחה ושוועדת הכספים העניקה לו את מכת החסד האחרונה.

מתברר שגם אני לא מכיר מספיק את לפיד. שר האוצר מאמין בחוק והחליט ללכת עליו עד הסוף. המכה הפוליטית רק תדלקה אותו באנרגיות חדשות. לאחר שהתברר שוועדת הכספים הפילה בשלב זה את החוק, הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מבחינת לפיד, החוק בעל חשיבות עליונה לפתרון מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים, ובתוכם חיילים שלחמו ב"צוק איתן". אם ביבי מעוניין בשלמות הקואליציה הוא חייב לסייע בהעברתו, ולא רק מן השפה אל החוץ. נראה שהמסר נקלט.

בינתיים, יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי מסיעת הבית היהודי, ייאלץ להתאפק ולהמתין עם ההעברות התקציביות שהובטחו למשרד השיכון כחלק מהעברת החוק. לפיד משך את  השטיח מרגלי סלומינסקי שהתבשר שאין כוונה להמשיך את דיוני ה"פיליבסטר" בוועדה. אנשיו של לפיד לא מבזבזים זמן. השמאי הממשלתי טל אלדורטי הונחה להמשיך בהכנת תקנות השמאות (שיקבעו את הסטנדרטים לדירות עד 1.6 מיליון שקל) כך שיושלמו עד 15 בספטמבר.

אורי שני, יועץ קבינט הדיור, התרוצץ השבוע בין הקבלנים. הוא פיזר את ענני אי הוודאות והבהיר שלפיד נחוש להעביר את החוק והמהלך יושלם מיד לאחר החגים. המטרה היא לעודד את הקבלנים להגדיל את מלאי דירות הזכאים ולמנוע את עצירת הבנייה.בסקר של התאחדות בוני הארץ שפורסם שלשום הוערך כי היקף התחלות הבנייה ב־2014 צפוי לרדת ב־12% ל־40 אלף.

החשש הוא שמחירי הדיור יעלו ב־2014 ב־8.6% לעומת 2013. שני הסביר שהתנגדות היועץ המשפטי לממשלה תמנע הפעלה רטרואקטיבית (ל־1בספטמבר) של החוק. עם זאת, במטרה להפשיר את הקיפאון במכירת דירות חדשות, נבחנת האפשרות להפעלת חתימת
"חוזים מותנים" שבהם הטבת המע"מ תשולם עם אישורו. ומה חושבים הקבלנים? האם הם באמת מאמינים שהחוק יעבור? הדעות בענף עדיין חלוקות. כדי לבחון מקרוב את מידת רצינות כוונותיו של שר האוצר ביקשו ראשי הענף להיפגש איתו. הפגישה, שאמורה הייתה להתקיים אתמול, תסיר סופית את סימני השאלה והמכשולים בדרך.

הטיוטה של גילה

בימים שלפני הפסקת האש, מצא מנהל רשות ההגבלים העסקיים ד"ר דיוויד גילה זמן לפרסם טיוטת מסמך להגבלת ההתבטאויות של אנשי המגזר העסקי. בימים שבהם הגברת השקיפות הפכה לבון טון של אנשי המחאה, יוזמים חוק לסתימת פיות בעילה של חשש מפגיעה בתחרות. את משמעות ההצעה החדשה אנסה להדגים בשיחה תאורטית ביני למנכ"ל חברה. הדמיון בינה לבין המציאות אינו בהכרח מקרי.

גילה. בשם התחרותיות | צילום: יח"צ

אני: מה דעתך על ההנחיה החדשה של הממונה על ההגבלים?
מנהל: אתה מתכוון לזאת שמגבילה את רווחיות מונופול "לרווח סביר"? הרי פעם
כבר הסברתי לך שנילחם בה בכל הכוח. אין בשום מקום בעולם מצב כזה.
אני: לא. אני מדבר על משהו אחר.
מנהל: אה, אתה מתכוון לחשיפת רשימת רשתות המזון שהעבודה מולן תוגבל בהתאם
לחוק המזון החדש?

אני: לא, אני מדבר על הכוונה לאסור לפרסם או להגיד דברים שעלולים לפגוע בתחרות. למשל להגביל דיווחים לבורסה, הודעות לעיתונות, פגישות עם אנליסטים או שיחות רקע עם עיתונאים כמו שאנחנו עושים עכשיו. כנראה שמעכשיו ייאסר לפרסם משהו כמו תוכנית אסטרטגית חדשה שעלולה להשפיע על התחרות. "מידע שנמסר בהתבטאות פומבית עשוי לשמש כלי לשימור או תיאום של קרטל", כך נכתב במסמך. אתה רוצה שאשלח לך את הטיוטה?                                                                                                    מנהל: אתה לא רציני. קודם כל, עכשיו ברור לך שהשיחה הזאת נשארת רק בינינו. אבל אם נניח שהנהלת שופרסל משנה את מדיניותה העסקית ומחליטה לתמחר מחדש את המוצרים ולהפחית מחירים, איך היא תפרסם את זה? עד היום היא מפרסמת באופן מיידי דוח לבורסה.

אני: כנראה שהיא לא תוכל לעשות את זה מחשש שפרסום כזה יתפרש או כ"בלון
ניסוי" או כניסיון לתיאום מחירים ופגיעה בצרכן.
מנהל: רגע, אבל המטרה בסופו של דבר היא הגדלת התחרות. אם שופרסל תוריד
מחירים יצטרפו אליה המתחרים. אז למה לשמור את זה בסוד?

אני: אני רק מעדכן אותך. ואם כבר אתה שואל, אז אולי תסביר לי איך זה מסתדר עם
כללי הגילוי הנאות שקבעה רשות ני"ע. אם מדובר במידע מהותי, הרי אסור להסתיר אותו
מפני המשקיעים וצריך לשלוח מיידית דוח.
מנהל: יש משהו במה שאתה אומר. תגיד, האם ההנחיה נוגעת רק לרשתות המזון, או
שגם לתחומים אחרים כמו בנקאות וסלולר?
אני: למה אתה שואל אותי כל כך הרבה שאלות? הרי אתה המנהל ואני העיתונאי. כן.
גם בבנקים ובסלולר יצטרכו ללמוד לסתום את הפה. אתה מתחיל לחשוב על סדנת  ויפאסנה?

מנהל: זה לא מצחיק. אתה רוצה להגיד לי שלמנהל בחברת סלולר אסור יהיה להזהיר ש"תחרות פרועה" כמו ברפורמת כחלון תהרוג את השוק? אתה רוצה להגיד שלמנהל
בנק אסור לפלוט שהתחרות בין הבנקים למשכנתאות הגיעה ל"חיתוך גרונות"?
אני: כנראה שתיאלץ לסתום את הפה. את מי זה מעניין מי יקרה עם הפירמה שלך. העיקר שהמחירים ירדו גם אם תפסיד את המכנסיים.

מנהל: אני יכול לספר לך משהו, אבל שיישאר בינינו?
אני: ברור. הרי סיכמנו שהשיחה נשארת בינינו. אתה בטח הולך לבטל את שיחת
הוועידה עם אנליסטים שקבעת לשבוע הבא.
מנהל: לא, אני שוקל להתפטר ולהוציא על זה דיווח לבורסה.
אני: די, אתה לא רציני. רק בגלל טיוטת הצעת חוק שעדיין לא אושרה?
מנהל: לא, דווקא בזכות החוק. אני שוקל לחזור לעריכת דין. מעכשיו תהיה לי הרבה
יותר עבודה.
אני: כדאי שלפני כן תבדוק אם מותר לך להוציא על זה דוח מיידי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן