מסכים אדומים אחרי הברקסיט: ירידות חדות בנעילה בבורסה בתל אביב

המסחר בתל אביב ננעל במגמה שלילית, על רקע הצניחות שהראו המדדים בבורסות העולם בסוף השבוע. הסיבה לכך היא משאל הבריטי שהתקיים ביום חמישי ותוצאותיו פורסמו בשישי – מה שגרם לטלטלה פוליטית וכלכלית בעולם. המשקיעים בעולם נושאים עיניים לבחירות שיתקיימו היום בספרד. בזירה המקומית, מחר תפורסם החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש הבא.

מדד ת"א 25 ומדד הנדל"ן נפלו ב-3.1% ומדד ת"א 100 איבד 3% מערכו. מדד הבנקים צנח ב-4%, מדד הנפט והגז התכווץ ב-1.7% ומדד התקשורת ירד ב-2.3%.

מניות הבנקים מרכזות עניין על רקע הסערה בשווקים בחו"ל. הפועלים ירדה ב-4.3%, לאומי נפלה ב-3.9%, מזרחי טפחות נחלשה ב-3.1% ודיסקונט איבדה 3.7% מערכה.

לאחר שהראל הודיעה כי היא במגעים עם נובל אנרג'י לרכישת חלק ממאגר תמר (3%), מניות חברות הגז השותפות במאגר במוקד. הראל ירדה בשיעור של 3.8%, דלק קידוחים נחלשה ב-1.3%, אבנר איבדה 1.1% מערכה וישראמקו נפלה ב-4.1%.

בבורסות העולם צנחו השערים בסוף השבוע | צילום: fotolia 

הבורסות בעולם צנחו בסוף השבוע על רקע ההחלטה הלא צפויה של העם הבריטי לצאת מהאיחוד האירופי לאחר 43 שנה. בשווקים חוששים כי ההחלטה תגרור משבר כלכלי באירופה, ובמקביל ישנו חשש כי מדינות נוספות ירצו לצאת מהאיחוד. בוול סטריט ננעלו המדדים בנפילות של עד 4.1%, ומדד פוטסי 100 הבריטי צנח ב-3.1%. גם הליש"ט צנח ביום שישי והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה 30 שנה, כאשר כעת הוא עומד על רמה של 1.37 אל מול הדולר.

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון, מציין כי "לתוצאות ההצבעה ביום שישי עלולות להיות השלכות פוליטיות מדיניות מרחיקות לכת על אירופה וגם על ארה"ב. ההצבעה, יותר משהייתה מונעת משיקולים כלכליים, נבעה משיקולים חברתיים, מה שאולי מהווה את המחאה החברתית הרשמית הגדולה אי פעם. הירידה בביטחון האישי והתעסוקתי לצד העובדה שלא כל שכבות האוכלוסייה נהנו מפירות החברות באיחוד הובילו לעלייה ברגשות הלאומניים ולשאיפה לבדלנות. עד שמנהיגי אירופה לא יבינו שאירופה זקוקה לסדר חברתי כלכלי חדש ולא להזרמה נוספת של כמה מיליארדי שקלים, תהליך ההתפרקות של הגוש יואץ".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים, מוסר כי"החלשות הפאונד והאירו, כמו גם האטה מסוימת בצמיחה שיחוו בריטניה ושותפות הסחר המרכזיות שלה באירופה יביאו לפגיעה ביצוא הישראלי לאירופה. מנגד, הירידה במחירי הדלק, אם תתמיד (כתוצאה מעליית אי הוודאות ומאחר שבריטניה היא גם יצרנית נפט), תקזז חלק מהשפעת הירידה ביצוא על העודף בחשבון השוטף ובאופן כללי תחזק את השקל. הציפיות לאינפלציה צפויות לרדת גם כתוצאה מהתחזקות המטבע, ומהאטה מסוימת בצמיחה. הריבית תישאר ללא שינוי לפחות עד אמצע 2017 ובנק ישראל ירכוש מט"ח במקרה של התחזקות מהירה מידיי של השקל". יחד עם זאת, הוא מציין כי "לצד האיומים יש גם הזדמנויות – היבואנים והצרכן הישראלי ייהנו מהוזלת היבוא מאירופה, צרכני דלק ייהנו מירידת המחיר וכך גם כל מי שמתכנן לנפוש בלונדון בקרוב. הריביות יישארו נמוכות לאורך זמן רב, דבר שממשיך לתמוך בצרכני האשראי (נדלן, ליסינג וכדומה)".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן