“מספר המשפחות ללא דיור תקני זינק ב-221% ב-18 שנים”

"ישנה עלייה המתמדת במספר ובשיעור חסרי הדיור התקני בישראל" – כך מזהיר המכון לרפורמות מבניות. על פי אומדן שביצע המכון אשר החל השנה לפרסם את "מדד ההומלסים", ומבוסס על נתוני הלמ"ס ומשרד השיכון, עולה ש-189 אלף בתי אב בישראל גרים במבנים אירעיים ומאולתרים, כגון אוהלים וצריפי פח. אחרים גרים בבית ההורים, בדירות בבעלות משפחתית ללא תשלום שכר דירה, או במבנים לא מאושרים למגורים.

לפי האומדן מדובר בעלייה של 26% במספר חסרי הדיור מאז שנת 2008, אז נרשמו במפקד האוכלוסין של הלמ"ס 149.6 אלף בתי אב חסרי דיור תקני.

המכון פרסם את הנתונים על רקע הצעת החוק "להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד" שיזם ושמונחת על שולחן הממשלה. במכון מציינים שמדובר במגמה של עלייה חדה בבתי אב חסרי דיור תקני, מכ-58.8 אלף בתי אב ב-1995 ל-149.6 אלף ב-2008, ולמספר שיא של 189 אלף נכון ל-2012. מספרים אלה מבטאים זינוק של 221% במספר בתי האב במצב זה, תוך פחות מ-20 שנה. מדובר בנסיקה של כ-4% מכלל בתי האב שגרו ב-1995 בדיור שאינו תקני, לכ-8.5% כיום.

צילום: מרק ישראל סלם

לדברי מייסד המכון, עו"ד שרגא בירן, הצעת החוק להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד תאפשר פיתרון למצוקת הדיור ומיגור העוני, שכן רוב שכונות העוני נמצאות בערים מרכזיות ובלב אזורי הביקוש בהם קיים צורך בהיצע דירות. "תושבי השכונות, עניים ברובם המוחלט, יהנו מזכויות פיתוח ובנייה בשיעור של כ-500%, זאת בצד דיור בהישג יד שייועד בראש ובראשונה לשיכונם של חסרי הדיור התקני באופן שיבלום הידרדרות למצב של היעדר קורת גג ראויה לאזרח ישראלי".

בהתאם להצעת החוק, תקום רשות להתחדשות עירונית, אשר תהיה אחראית על תכנון של התחדשות עירונית במוקדי עוני, וכן על כל נדבכי הביצוע. במכון טוענים כי הקמת הרשות תאפשר לזרז הליכי תכנון ובנייה ולהוות רגולטור ששומר על מטרות התוכנית, שהיא התחדשות עירונית כאמצעי לצמצום מימדי העוני והבראת השכונות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן