מסתמן: פגישת חירום של ה-G20 בעקבות זינוק במחירי המזון בעולם

מנהיגי 20 הכלכלות החזקות מחפשים פתרון למשבר המזון העולמי. עקב זינוק חד במחירי המזון, מתכננים מדינות ה-G20 ונציגי האו"ם לקיים פגישת חירום בנושא במטרה למנוע החרפתו של המשבר, שהובילה למהומות במדינות עניות בעולם, כפי שקרה בשנים 2007-2008.

אנליסטים מעריכים כי הפעם לא יוכלו החברות בארגון לספק פיתרון הולם לבעיה, שנגרמה בעיקר כתוצאה מהבצורת בארה"ב, הקשה ביותר מזה כחצי מאה. בעקבות הבצורת הושמדו סוגים רבים של יבולים. על פי ההערכות, הורדת המחירים תגיע רק במדיה וארה"ב תשנה את מדיניות הדלקים הביולוגיים שלה ורוסיה לא תנהיג חרם ייצוא על מוצריה.  

בחודש יולי עלו מחירי המזון בעולם בכ-6% | צילום: רויטרס

כיום משתמשת ארה"ב בכ-40% מהיבול התירס שלה לייצור דלקים ביולוגים. בשל כך המדינה סופגת ביקורת רבה מארגונים הומניטריים המוחים על השימוש במוצרי מזון בתעשיית הדלקים בעת שמדינות עניות רבות ברחבי העולם סובלות מרעב. לטענת האנליסט הבכיר מוקטדיר אור רהאן לארגון אין די כלים כרגע בכדי לעצור את ייצור הדלק הביולוגי בארה"ב ולכן הם לא יכולים לפתור את המשבר בשוק המזון.

מחירי המזון הגלובליים זינקו בכ-6% בחודש יולי. ביום שישי האחרון עדכן משרד החקלאות האמריקאי את תחזיות התפוקה של יבולי התירס בארה"ב וחתך אותם ב-17%. בעקבות זאת זינק מחיר התירס בבורסת שיקאגו. כמו כן, גם הסויה והחיטה זינקו לאחרונה בשיעורים של 30%-50%.   

אולם, למרות בהילות הפגישה, מבהירים בארגון ה-G20 כי לא מדובר במצב של פאניקה. מטרת הפגישה שמועדה המדוייק ייקבע בשיחת ועידה שיקיימו נציגי הארגון בסוף החודש היא לתאם עמדות ביניהם ולגבש מדיניות שתביא להקלה במצב. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן