מעבים את החומה: שורת חוקים תגביל שידורי הפקות זרות בסין

התקשורת בסין מדווחת כי מנהל התקשורת הלאומי לענייני רדיו, קולנוע וטלוויזיה פרסם שורת חוקים חדשים אשר ייכנסו לתוקף בחודש ינואר הקרוב, ולפיהם חברות הלווין הסיניות יורשו לשדר תכנית זרה (אשר הופקה מחוץ לסין) אחת בלבד בכל שנה. בנוסף, ייאסר לחלוטין שידורן של תכניות זרות בשעות הפריים טיים.

ואם כל זאת לא מספיק, לצד הגבלות "אל תעשה" המחמירות, פרסם מנהל התקשורת גם שורת הנחיות "עשה": רשתות השידור יחויבו לשדר לפחות 30 דקות של תוכניות דוקומנטריות בהפקה סינית ו-30 דקות של תוכניות סיניות לילדים בכל יום. כמו כן, לפחות 30% מלוח השידורים יחויב לעסוק בנושאי חדשות, תרבות, בידור ילדים או ספורט.

החוקים החדשים מתווספים לאלו אשר הוטלו בחודש יולי האחרון, אז הגביל מנהל התקשורת במדינה הפקות של תוכניות כשרונות סיניות במטרה למנוע "שכפול תכנים דומים". תוכניות פופולריות במיוחד, כמו "הקול של סין", הוגבלו אז לשידור – לא יותר מפעם אחת בשלושה חודשים.

בבייג'ינג מעוניינים להגדיל את הצפייה בתוכניות "מחזקות מוסר", אבל לא בטוח שזו ציפייה ריאלית. הרבה יותר הגיוני להניח כי צופים רבים ינטשו את תחנות השידור ויעברו לצרוך תכנים טלוויזיוניים באמצעות פלטפורמות אחרות – דוגמת האינטרנט והסלולר. בנוסף, ניתן להניח כי הביקוש בסין ל-DVD פיראטים יגדל עוד יותר. כבר כיום מדובר בפלטפורמה מרכזית לצריכת תכנים זרים בסין.

בלי הפקות זרות בפריים טיים | צילום: shutterstock

בסופו של דבר, כנראה שתחנות השידור פשוט יתעלמו מההנחיות החדשות, ממש כפי שעשו בעבר. אחרי הכל, חוקים דומים חוקקו כבר בשנת 2011, ואם אלו היו נאכפים ברצינות סביר כי לא היה צורך בחקיקה החדשה. כל עוד ממשלת סין מצפה מראשי תחנות השידור לשמור על איזון תקציבי בכוחות עצמם וללא מענקים כלשהם – הרשתות ימצאו דרך לשדר תכנים פופולאריים ועתירי רייטינג.

לכן, נראה כי מנהל התקשורת במעצמה הקומוניסטית משחק משחק בו לו יוכל לנצח, לפחות לא בטווח הארוך. אך נראה שגם בטווח הקצר מדובר בקרב חסר סיכוי, בעיקר בשל הפגיעה בהכנסות רשתות השידור והפגיעה הצפויה במפלגה הקומוניסטית, אשר תאבד חלק ניכר משליטתה בקהל הרחב אשר ינטוש את מקלטי הטלוויזיה אל עבר הטכנולוגיות האלטרנטיביות.

בנוסף, עם החלת המגבלות החדשות, שוק הטלוויזיה הסיני ייסגר כמעט לחלוטין בפני חברות הפקה זרות. לכן, יש לראות צעדים אלו כהגבלת סחר ופגיעה באינטרסים של חברות הפקה מערביות, ובעיקר אמריקאיות. אך בהקשר זה חשוב לציין כי בוושינגטון לא ששים להתערב בנעשה בסין בהקשרים אלו: "התערבות תסמל חשש אמריקאי מפני ההשפעה הסינית. אנחנו צריכים לשדר בטחון עצמי ואמונה מוחלטת ברעיון השוק החופשי – גם של דעות ותכנים" אומר לפורבס אלן טונלסון, עמית מחקר במועצה האמריקאית לעסקים ולתעשייה.

מספר שאלות נשארות פתוחות, כגון: האם ארה"ב תתערב לטובת חברות ההפקה הזרות, והאם חוקים אלו יאכפו ברצינות על ידי הממשלה הסינית? ומה תהיה ההשפעה של מהלך כזה על תפיסות האזרחים הסינים את המערב? שאלות רבות, אליהן נקבל תשובה רק בעוד פרק זמן מסוים. עד אז, נמשיך לצרוך הפקות אמריקניות, פשוט כי אנחנו יכולים.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן