מעבר לאופק: תוכנית המחקר והפיתוח האירופית "הורייזון 2020" יוצאת לדרך

היום (ב') יתקיים אירוע ההשקה של תוכנית המו"פ האירופית, אליה הצטרפה ישראל השנה באמצעות ISERD (המינהלת הישראלית למו"פ האירופי). במסגרת האירוע, יתקיים יום עיון להצגת התכנית ותחומיה השונים, בהשתתפות בכירים מהאיחוד האירופי ובראשם מנכ"ל המשרד למחקר, חדשנות ומדע, רוברט-יאן סמיתס.

התכנית, "הורייזן 2020", מעניקה מימון ליצירת קונסורציום בני כמה שותפים, לפעילות מחקר ופיתוח של התעשייה, האקדמיה, מכוני מחקר, ארגונים ציבוריים ופרטיים. מטרת השתתפות ישראל בתכנית היא לפתוח בפני גופים ישראליים שער להשתלבות אסטרטגית במסגרות המחקר, הפיתוח והשיווק של אירופה, ולהרחיב את תחומי הפעילות העולמית של התעשייה.

המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון ציין כי "תקציבי האיחוד האירופי אשר ניתנים כמענקים בישראל מאפשרים לנו לקחת חלק במחקרים בינלאומיים, לשתף פעולה עם מגוון חוקרים באירופה ולקדם חדשנות בעלת השלכות יישומיות. הסכם זה מעודד שיתוף פעולה מדעי ותורם במידה ניכרת לשמה של ישראל בעולם כמדינת חדשנות מחקר ופיתוח".

מֶר קווין (Máire Geoghegan-Quinn), הנציבה למחקר חדשנות ומדע באיחוד האירופי, שיבחה את ישראל ואמרה כי היא מצפה בקוצר רוח להשתתפותה של ישראל בפרויקט, כאמצעי להעמקת שיתוף הפעולה עימה.

כמעט ופספסנו

סוגיית הגבולות וההתנחלויוצת כמעט ומנעה מישראל לקחת חלק בפרויקט העצום הזה, שתקציבו כ-77 מיליארד דולר. על פי ההסכם שנחתם לבסו, גורמים ישראלים יכולים  להשתתף בתוכנית בתנאי שפעילות המו"פ שבגינה מקבלים את המענק האירופי מתבצעת בתוך תחומי הקו הירוק. זאת אף אם לאותו גוף יש עיסוקים מעבר לקו הירוק. 

אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכל ויו"ר ועדת ההיגוי של ISERD | צילום:motion   Moshe Amar Liran Shemesh

תכניות המסגרת למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי הן התכניות הגדולות ביותר בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי, ומהוות גורם מימון מרכזי של ה- ERA(European Research Area). כל תכנית מסגרת מתקיימת במשך מספר שנים, והתוכנית הנוכחית, "הורייזן 2020", כוללת שלושה מסלולי-אב עיקריים:

1. מצוינות במדע – רמת המדע היא הבסיס לרווחה עתידית. מטרת המסלול היא גיוס, עידוד וטיפוח של החוקרים הבולטים ביותר.

2. מנהיגות תעשייתית – להשקעות אסטרטגיות בטכנולוגיות מפתח, עידוד השקעות במחקר וחדשנות ועידוד וסיוע לחברות קטנות ובינוניות בתחומים כגון ננו-טכנולוגיה, ביוטכנולוגיה, חומרים, חלל ועוד.

3. אתגרי החברה – עידוד פריצות דרך באמצעות שיתופי פעולה מדעיים רב-תחומיים כולל מדעי החברה והרוח, בתחומים כמו בריאותף אנרגיה, שינויי אקלים וכו'.

התכנית מיועדת לכל גוף או ישות, אשר יפיקו תועלת משיתוף פעולה בתהליכי מחקר ופיתוח בינלאומיים. אל התכנית פונים תאגידים, יזמים פרטיים, חברות הזנק, מוסדות מחקר ואקדמיה ומלכ"רים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן