מעבר לכל דמיון: צפו בבתים החדשניים ביותר בעולם

מילה "בית״ מעלה בדמיון של רובנו תמונה של מגורים מלבניים עם מרפסת חזיתית ואולי גם חצר עם מדשאה. אבל אם תשאלו מומחי ערים, בעוד כמה מאות שנים ארבעת הקירות והגג המסורתיים כבר לא יהוו את הסטנדרט המקובל למגורים. שינויי אקלים, גידול באוכלוסייה ותמורות גיאופוליטיות מגדירים מחדש כבר היום את המקום בו נתגורר מחר.

קחו למשל את ויקטור וטרליין, ארכיטקט המתגורר בניו יורק, שהגה צורת מגורים ידידותית לסביבה המספקת את צרכיה בשם ״אתחול״ (Reboot). האסתטיקה הפוטוריסטית הזו, עגלגלה וחלקה מבחוץ, כוללת מעלית זכוכית אליפטית המוקפת בגרם מדרגות לבנות עם מעקות מזכוכית, רצפות היי־גלוס מבריקות ותכנון קומתי הניתן לשינוי. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

את האנרגיה לבית מספקות טורבינות רוח וסוללות, מתוך התייחסות לאפשרות של מחסור בדלק המופק ממאובנים. בנוסף, תחנה לטיפול במים שנמצאת בתוך הבית ערוכה לקלוט את מי הגשמים הנאספים במרזב שמעל החלונות. 

זה אולי נשמע מאוד עתידני, אבל וטרליין סבור שזה לא כל כך רחוק כפי שזה נראה. פני השטח החלקים והנוצצים והבסיס דמוי הגזע אמנם מזכירים סרטי אנימציה יפניים, אולם רוב הטכנולוגיה שתאפשר את זה כבר קיימת. "הדרך היחידה להתקדם היא לרתום את אנרגיית השמש, הרוח והמים ולהשתמש בכוח של המחשבים כדי לתכנן, לבנות ולתחזק בתים", הוא קובע.

הארכיטקט צ׳אד מיטשל, מייסד חברת מרידיאן 105 ארכיטקטורה, עומד מאחורי פרויקט Weave Housing (דיור ארוג), שנועד להתמודד עם סוגיות מגורים הכוללות ניצולת אנרגיה באקלים משתנה, דיור בר־השגה בסביבה כלכלית קשה ואיכות מקצועית בשוק שעובר תמורות.

התכנון הארוג של הפרויקט הרב-משפחתי יוצר כיסים של צל, המשמשים כדי לשמור על קרירות הבניין וגם כמרפסות עבור הדיירים. אגב, את הבניין ניתן להרכיב מראש במקום אחר ואז לשנע אותו.

המעצב הגרפי טימון סאגר מאתגר עוד יותר את המושג שיש לנו לגבי הכיוון אליו צועדת הארכיטקטורה. ממקום מושבו בשוויץ עיצב סאגר פרויקט מגורים חדשני בשם ה־Wolke 7, המרומם את חיי היומיום לגבהים חדשים.

הבית בעל המראה המודרני, משטחי הדק הרבים, הקירות הגדולים מזכוכית ומגוון שירותי היוקרה, תלוי באמצעות כבלים כבדים, בזמן ששתי ספינות אוויר עצומות מלוות אותו דרך השמים.

מדוע תכנן סאגר בית שנתלה באוויר? הסיבות יותר קיומיות מאשר מדעיות. "מטריד אותי שהמושג של בית כיום עומד בניגוד לחופש", הוא מסביר. "בתים בנויים על יסודות במיקום אחד, וכל הקטע שלהם זה נייחות וביטחון, במקום שיאפשרו חופש והרפתקנות. לדעתי, בתי העתיד לא יהיו כבולים למיקום או למדינה מסוימים. זאת אומרת, הנכס שלך יהיה יחד איתך, במקום בכתובת קבועה, ולהיות בבית פירושו יהיה להיות בכל מקום שתרצה".

בתים מעופפים או ארוגים עשויים להישמע כעת הרחק מהישג יד, אבל כפי שטוען הארכיטקט צ׳אד מיטשל, אפילו הבתים שהכי מזכירים מדע בדיוני "הם לעתים קרובות מעוגנים בהיגיון וניתנים לביצוע אפילו מנקודת השקפה של יכולות בנייה".

ארכיטקטים ומתכנני ערים לא מוכנים להתחייב על נקודת זמן ספיצפית שבה הקונספטים האלה יהפכו לנחוצים. אחרי הכל, זה תלוי בגורמים כלכליים וגיאוגרפיים שונים שלא ניתן לחזות בהכרח. עם זאת, הם בטוחים שמה שבסופו של דבר "יתפוס" יהיו הרעיונות האפקטיביים ביותר. לדברי מיטשל, אפשר לומר באופן כללי כי "הרעיונות הטובים ביותר מושכים תשומת לב ומגדירים את מה שצפוי להתרחש". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן