מעלים הילוך: 5 הפיתוחים שישנו את עולם התחבורה בעתיד הקרוב

חברות נפתחות, חברות נסגרות, דגמים חדשים מגיעים לשוק, דגמים ישנים עוברים לנחלתם הבלעדית של האספנים, וכבישים נוספים נסללים מדי יום. אך למעט שינויים מינוריים אלו, קשה להצביע על שינוי ממש בעולם התחבורה הפרטית לאורך 100 השנים האחרונות (אולי למעט המצאת החלון החשמלי). בעוד האופן בו אנו מתקשרים, מתבדרים ואפילו חושבים משתנה כמעט מדי עשור בזכות התקדמות הטכנולוגיה, תחום התחבורה נותר, באופן מעט אירוני, מאחור.

אך כעת, נראה כי גם תורו של התחום המדובר הגיע. במהלך שנת 2014 השקיעו קרנות השקעה ומשקיעים פרטיים ברחבי העולם 5.7 מיליארד דולר בחברות ומיזמים המפתחים טכנולוגיות בתחום התחבורה – יותר מכפליים מהסכום אשר הושקע בשנתיים אשר קדמו לה יחדיו. ועם הפניית המשאבים, מגיעה גם תשומת ליבם של היזמים והמפתחים – ויותר ויותר מיזמים מתחילים לחשוב (ובגדול) כיצד בכוונתם לשנות את האופן בו אנו מתניידים בחיי היום יום שלנו. ושינוי זה, כך נראה, הולך וקרב מדי יום.

השינוי בתחום התחבורה הוא כמעט ומתבקש. התחבורה הפרטית כיום נחשבת לאחד התחומים הבזבזניים ביותר בחיינו: היא מביאה לזיהום סביבתי אדיר, עלויות התפעול שלה לצרכן הפרטי גבוהות למדי, וברבות מערי העולם היא אחראית לבזבוז משמעותי נוסף בחיינו – הוא בזבוז משאב הזמן.

רגע לפני מהפכה | צילום: thinkstockphotos

עם כל האתגרים האלו ברקע, המיזמים השונים פועלים, כאמור, בכדי לשנות את התחום מן היסוד. אך בין הפיתוחים והטכנולוגיות הרבות אשר מפותחות ברחבי העולם, 5 נראות כמועמדות הרציניות ביותר לשנות את תחום התחבורה הפרטית מן הקצה אל הקצה – ולהשפיע על האופן בו ניסע כסר בעתיד הקרוב מאוד.

1. הרכבים האוטונומיים. נכון, מדובר בהתחלה "קלה", אבל משמעותית בצורה אדירה. כבר כיום מתחילות להגיח הסנוניות הראשונות של הטכנולוגיה המתפתחת, בדמות חיישנים מיוחדים אשר שומרים על נתיב הנסיעה בכביש מהיר, טכנולוגיות לחנייה עצמית של כלי הרכב, ואפילו כאלו אשר מוציאות את הרכב מהחנייה ומביאות אותו לפתח הבניין או המסעדה בו אתם נמצאים.

וטכנולוגיות אלו, כאמור, הן רק הסנוניות הראשונות. המומחים מעריכים כי קרוב מאוד היום שגם הרכבים האוטונומיים לחלוטין יגיעו לחיינו, וכל שנצטרך לעשות כדי להגיע ליעדנו יהיה להכתיב לרכב את הכתובת המבוקשת. השינוי הצפוי לתחום התחבורה יהיה עצום – מספר תאונות הדרכים צפוי לקטון בהדרגה, ואולי אף להיעלם כליל; מהירות הנסיעה תהיה מבוקרת, ואגפים שלמים במשטרה יהפכו למיותרים; וכמובן שאלגוריתמים מתוחכמים יוכלו לנתב את התנועה, ולחסוך לנו שעות ארוכות בעמידה בפקקים וברמזורים. אם השינוי המדובר אכן יגיע כבר בעתיד הקרוב, הוא יחולל מהפכה כה גדולה, אשר השפעתה תחרוג הרחק מעולם התחבורה בלבד.

2. הרכבים המחוברים. עוד דוגמא למהפכה אשר נמצאת כבר בראשיתה, ויש שיאמרו כי אנו נמצאים רגע לפני שיאה. רשת הדור הרביעי בסלולר, הביאה עמה יכולות שידור נתונים אדירות בפס רחב במיוחד, ולמעשה הניחו את התשתיות לעידן "האינטרנט של הדברים". ואחד ה"דברים" הראשונים אשר מתחבר לרשת כבר כיום הם הרכבים האישיים שלנו. הכוונה אינה לכך שתוכלו לשמוע מוסיקה באמצעות הרשת או להתחבר לרשת החברתית המועדפת עליכם – אלא בעיקר ליכולות התקשורת האוטומטיות של הרכבים לרכבים אחרים ולשלל גורמים נוספים (דוגמת המוסך, תחנת הדלק, או תחנת המשטרה). הרכבים יוכלו לחלוק ביניהם מידע, להזהיר מפני סכנות צפויות, לכוון לדרכים חלופיות ועוד מגוון אדיר של יישומים. וכן, גם תוכלו לשמוע מוזיקה ביוטיוב ביתר קלות.

3. הנסיעה המשותפת. במשך שנים ארוכות דיברו המומחים על הצורך העז בעידוד ופיתוח התחבורה הציבורית, ופתאום בא טרנד חדש בדמות "הכלכלה השיתופית", וממש עוקף את כל דבריהם. חברות רבות (ובראשן "אובר" המפורסמת) מספקות פלטפורמות שונות לשיתוף נסיעות בין נוסעים שונים שאינם מכירים את זה – וכך מאפשרות להם לחסוך בעלות הנסיעה, מביאות לצמצום במספר כלי הרכב על הכביש, ומביאות לחיסכון אדיר בזיהום האוויר אשר נגרם מריבוי כלי הרכב במרכזי הערים. הטרנד, טוענים המומחים, נמצא עדיין בראשיתו – ועצם הגדרתו כ"טרנד" אינה נכונה כלל, לדבריהם. לראייתם, מדובר במהפכה של ממש, אשר תלך ותתקרב לליבו של המיינסטרים עם הזמן, עד שמרבית אמצעי התחבורה יעבדו באופן דומה. כך שגם אם יהיה לכם רכב אוטונומי ומחובר – בהחלט ייתכן כי לא תסעו בו לבדכם. וטוב שכך.

הנהג הבא שלכם? | צילום: thinkstockphotos

4. ההנעה החשמלית. צניחת מחירי הנפט העלתה לא פעם לכותרות את התכניות העולמיות השונות – ל"גמילה" של האנושות מהשימוש המוגזם בזהב השחור. על פי רבים ממומחי איכות הסביבה, השימוש בנפט כמקור אנרגיה פרטית יומיומי מביא לתוצאות הרסניות לכדור הארץ – ועל כן מיזמים רבים ברחבי העולם פועלים בכדי לספק אלטרנטיבות זולות, יעילות – וירוקות בהרבה. אחת מהן היא טכנולוגיית ההנעה החשמלית – כמו זו אשר ניסתה חברת "בטר פלייס" הישראלית לייצר לפני שנים בודדות. המיזם השאפתני נכשל, כידוע, אך יש מי שימשיך במאבק: כיום מובילה את התחום חברת "טסלה" של היזם הדרום אפריקאי אילון מאסק, אשר לאחרונה נאם ואמר כי בקרוב תוכל החברה לייצר 2 מיליון רכבים חשמליים. אם כך אכן יהיה, מדובר יהיה במהפכה של ממש, אשר תביא להשפעות כלכליות, סביבתיות וגיאו פוליטיות מרחיקות לכת.

5. המעבר לפלסטיק. כבר כיום, יצרניות רכב רבות מנסות לשלב חומרים קלי משקל במבנה הרכב – בכדי לצמצם את משקלו הכולל ולחסוך בכמות האנרגיה הדרושה להנעתו. כך, כבר כיום ניתן לחסוך בכמויות הדלק אשר הרכב צורך, ובעתיד, הדבר יוכל לסייע לאותה הנעה חשמלית מדוברת לעשות את עבודתה נאמנה ובקלות. אחד החומרים המדוברים ביותר בקרב יצרניות הרכב הוא הפלסטיק, אשר זוכה ל"שידרוג" בדמות הזרקת גבישי פחם לחיזוק החומר. החומר הקל צפוי לתפוס נתח גדל והולך ברכבים העתידיים, ולהחליף חומרים כבדים ומגושמים יותר דוגמת מתכת ופלדה.

שינוי משמעותי נוסף אשר יגזר באופן ישיר מכך קשור למהפכה טכנולוגית נוספת – היא תחום ההדפסה התלת ממדית המתפתח. אם אכן פלסטיק יהיה החומר השולט ברכבנו בעתיד, יוכלו המשתמשים להדפיס בביתם בקלות ובמהירות חלקי חילוף שונים, והוסיף לרכבים שנים ארוכות של פעילות ללא הצורך בבדיקות ובתיקונים במוסכים. אמנם עדיין מוקדם לקבוע אילו השלכות יהיו למהלך שכזה, אך לבעלי המוסכים בהחלט כדאי להתחיל להיערך לכך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן