מעצמה בהתהוות: הסכם הגרעין הוא אור ירוק לתוכניות האימפריאליסטיות האיראניות

בניגוד לדיווחים היומיומיים על הזוועות שנעשות בידי קבוצות טרור במצרים, סוריה, תימן ועיראק, לעולם יש כעת מילה על הסכם גרעין בין המעצמות והשלטון האיראני, אשר – אפילו בקריאה האופטימית ביותר – לא רק נכשל בחסימת הדרכים של איראין לפצצת גרעין, אלא גם יספק לה עשרות מילארדי דולרים שהיא תוכל להוסיף לשדה המלחמה שלה.

חלק אולי יראו את הויתורים לאיראן כניסיון של אובמה להבטיח את שיתוף הפעולה של איראן בהתנגדות לסכנת הפונדמנטליזם האיסלאמי והבסתו. אבל, אולי ההיסטוריה של המשטר והכוונות שלו לא נקראות כהלכה. התכנית הגרעינית של טהרן קשורה באופן מפורש לדחף המהפכני, האימפריאליסטי שלה. כפי שהנשיא לשעבר והיו"ר הנוכחי של המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר אלי-אכבר האשמי ראפסאנג'אני אמר פעם בגאווה – אם המשטר משיג כלי נשק גרעיניים, מי יוכל למנוע את ייצוא ה"מהפכה"?

ההסכם מגיע בתקופה בה המשטר הופך ליותר ויותר שברירי, והוא נכרך סביב משברים רבים. תחת תנאים כאלו, המעצמות יכלו לאלץ את המשטר לזנוח את הפרויקטים הגרעיניים שהוא אימץ כמדיניות נחרצת. במציאות, הקהילה הבינלאומית איבדה הזדמנות יוצאת דופן לעצור את המשטר מהשגת הפצצה.

המשטר בטהרן הוא הכוח המניע של הח'ליפות האיסלאמית המודרנית
באופן דומה, כאשר ארה"ב נאבקת בטרור, היא בוחרת במאמצים יקרים, שבסופו של דבר לא מועילים. תקיפה חלושה פה, אימון סמלי ושליחת כוחות מעטים שם. שמא יפלשו לערש הציביליזציה – מהסהר הפורה ועד לנהר הנילוס – לכן צריך להיפטר מתופעה מבשרת רעות זו מהשורש שלה. כדי לעשות זאת, צריך לקבל אחיזה טובה יותר בשורשים שלה: טהרן. למעשה, הסכם הגרעין ייתן לגיטמיציה ויעצים את המקור החזק של הפונדמנטליזם האיסלאמי בעולם.

נכון שהקיצונים, גם הסונים וגם השיעים, גם אם הם שונים בטקטיקות ובפלגים שלהם, מבקשים לכפות ח'ליפות איסלאמית – מדינה שמבוססת על פרשנויות מדכאות, רגרסיביות ושקריות של האיסלאם. אבל הראייה המודרנית של ח'ליפות איסלאמית, למעשה צמחה לפני ארבעה עשורים, ב-1979, כאשר הדיקטטורה הדתית של חומייני עלתה לשלטון באיראן. הדוקטרינה מבוססת על דוקטרינת "שלטון איש הדת" לפיה חכם ההלכה הוא השליט המוחלט של המדינה. מאז, המשטר בטהרן התנהג ככוח המניע וכמוקד הרעש של איום מסוכן זה גם באיזור וגם בעולם.

דוקטרינת "שלטון איש הדת" באיראן מהווה השראה לקבוצות קיצוניות בכל האיזור | צילום: thinkstock

המטרה המהותית והמוצהרת של הקיצוניות הפונדמנטליסטית, כפי שהוסדרה בחוקת המשטר האיראני, היא לבסס ח'ליפות ולאכוף את חוקי השריעה בכוח. היא לא מכירה בגבולות ריבוניים, במסעה אחר ביסוס האימפריה האיסלאמית, והיא מאופיינת קודם כל בהכנעת נשים, אי סובלנות מוחלטת כלפי מיעוטים אתניים או דתיים, ונטייה מיוחדת לברוטליות ואלימות. נשמע מוכר? האג'נדה המדכאת הזו ששואפת להתרחב, אשר מוסדה לראשונה באיראן, היא המטרה העיקרית של העמיתים שלה, הקיצוניים האיסלאמים, כולל דאעש.

אנשי הדת האיסלאמיים לא יהיו חלק מהפיתרון
טהרן המשיכה לחפש באופן מתמשך, כיצד לייצא את האידיאולוגיה הריאקציונרית שלה מחוץ למדינה, במטרה לערער כוחות אחרים באיזור ולהשיג או לפתח כלי נשק גרעיניים כעירבון להישרדות שלה עצמה. לפי החוקה, המנדט של כוחות משמרות המהפכה האיסלאמית (IRGC) הוא להגן על "המהפכה האיסלאמית" ולהרחיב אותה, וכך הם הקימו את כוח קודס. זוהי יחידה מיוחדת ששיחקה תפקיד מרכזי בפעילות ההרסנית בעיראק ובסוריה במהלך השנים האחרונות, וזרעה אלימות קיצונית שהכשירה את העלייה המסוכנת של אנשי הטרור מדאעש.

יש הבדל דק ועדין בדרגים העליונים של המשטר. אלו שנקראים "מתונים בדעותיהם" בטהרן, כמו הנשיא חסן רוחאני, חולקים את אותה תפיסה של פלגים אחרים ביחס למטרות המשטר, כולל החוק הטוטליטרי של ראש בית המשפט ומדינויות השייכות לטרוריזם ופונדמנטליזם.

דמויות מפתח אלו הן לא כוח שיכול להביא לשינוי, אלא יותר פרטנריות לקידום "שלטון איש הדת", אשר מהווה בחזרה מודל להשראה עצומה, מממן באופן פעיל ומגבה קבוצות ותאי טרור בכל העולם. אנשי הדת האיסלאמיים לא יהיו חלק מהפיתרון לפונדמנטליזם האיסלאמי ולקיצוניות – הם נמצאים בלב הבעיה.

האיראנים כמהים למדינה דמוקרטית, סובלנית ופלורליסטית
למרות זאת, אפשר וצריך להיאבק בפונדמנטליזם האיסלאמי. אבל חייבים לטפל בו מהמוקד, הוא טהרן. זה כולל את הרחקת כוח קודס, החלשת המיליציות השיעיות ושאר הסמכויות האיראניות בעיראק, במקביל לצירוף סונים לממשלה (כפי שהיה בעבר). על ארה"ב להעצים שבטים סונים על ידי חימושם וגיבוי למאבקם, כדי שיוכלו לספק ביטחון לקהילות שלהם. זוהי הדרך היחידה שאפשר להיאבק בה בדאעש. כך אפשר יהיה להחליש אותם ואת הכוחות החדשים שהם גייסו.

בסוריה, החסות האיראנית של באשר אל אסד חייבת להיפסק, כדי לסייע למאמצי ההתנגדות המתונים להפיל את השלטון העריצי של אסד ולבסס דמוקרטיה במדינה זו.

יחד עם זאת, הצעדים האלו יצטמצמו משמעותית אם המשטר בטהרן יוכל להמשיך או להרחיב את תכניות הגרעין שלו. כל הנתיבים שמובילים להשגת כלי נשק גרעיניים על ידי המשטר הזה חייבים להיחסם, דבר שההסכם לא כולל.

בסופו של דבר, כל עוד אנשי הדת האיסלאמיים יישארו בעמדות כוח באיראן, הפונדמנטליזם האיסלאמי יימשך ויתפשט. שינוי המשטר באיראן צריך להיות מתוך שורש הבעיה, דרך האומץ והנחישות של האיראניים וההתנגדות המאורגנת. כראייה למרידות ההמוניות ב-2009, האיראניים כמהים למדינה דמוקרטית, סובלנית ופלורליסטית שתצמח במקום מערכת "שלטון איש הדת" שחונקת אותם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן