מערכת חדשה עשויה להפחית משמעותית את כיסי האוויר בטיסות

כיסי אוויר; יש אנשים שנהנים מאותם טלטולים ואפילו טוענים שהם עוזרים בתהליך ההירדמות במטוס, אך ברגע שאותם טלטולים עדינים מתחזקים וגורמים למטוס לצלול מטה בפתאומיות, העסק נהיה קצת פחות ידידותי ואפילו עשוי לגרום לצוות המטוס והנוסעים להיפצע. אם אתם נמנים עם החצי השני של האנשים שנקרא להם ׳הנורמליים׳ (או יש שיגידו החרדתיים) שדי סובלים בחלק הזה של הטיסה, תשמחו לשמוע ש-IBM ביחד עם The Weather Company (אותה רכשה לאחרונה) חברו ל-Gogo, ספקית מובילה לאינטרנט ובידור בטיסות, במטרה להתמודד עם תופעת הטבע הזו.

כמו ווייז ופקקים

שיתוף הפעולה בין השתיים יאפשר להטמיע מערכת אוטומטית לאיתור מערבולות אוויר שתהיה מחוברת למערכת התקשורת של Gogo במטוס. המשמעות היא שכעת ניתן יהיה ליצור דוחות אוטומטיים על עוצמותיהן של המערבולות, ואותם נתונים יישלחו באופן מיידי לכל המטוסים שנמצאים באיזור ולמטאורולוגי תעופה. אם לפשט את העניינים, כמו שאפליקצית ווייז או Google Maps נעזרות בנתונים שנאספים מהמשתמשים כדי ללמוד איפה פקוק ואיפה לא, כך המערכת של IBM מלקטת אינפורמציה כדי ללמוד היכן תנאי מזג האוויר לא אידיאליים לטיסה, והיא כבר תדאג לעדכן את תא הטייס.


בכל שנה עולים כיסי האוויר לחברות כ-100 מיליון דולר | צילום: fotolia

מסתבר שמידי שנה, אותם כיסי אוויר שמצטיירים כ׳תמימים׳ לחלוטין, עולים לחברות התעופה כ-100 מיליון דולר עקב פציעות של הצוות והנוסעים, עבודות תחזוקה לא מתוכננות ובעיקר הפסדים כספיים בעקבות מטוסים שמושבתים. מערכת ההתרעה הנוכחית כנגד אותם כיסי אוויר לצורך העניין מבוססת על טייס שמתריע בפני פקחי הטיסה הנמצאים על הקרקע, ואלו צריכים לעדכן טייסים אחרים הנמצאים באותו האיזור. הדיווחים המקודדים הללו המכונים PIREPS כוללים מידע מוגבל ולא עדכני, בשל כך שתא הטייס לא תמיד כולל חיבור לרשת.

המערכת של IBM לעומת זאת עובדת כך שכאשר יזוהו ויוקלטו מערבולות אוויר חזקות במטוס, המידע ישלח למחשב מבוסס בינה מלאכותית של החברה – ווטסון, זאת באמצעות החיבור שמציעה Gogo. ווטסון יצליב את המידע שהתקבל ביחד עם הנתונים המטאורולוגיים של חברת מזג האוויר, ולאחר מכן יתריע בפני טייסים אחרים כדי שאלו יוכלו לשנות את מסלול הטיסה במידת הצורך. כך בעצם המערכת החכמה חוסכת את כל העבודה הידנית והמסורבלת שכן היא מאפשרת לשלוח עדכונים רלוונטיים על המתרחש בטיסה בזמן אמת, וחוסך מאיתנו – הנוסעים, את התחושות הלא נעימות, וכמובן – לחסוך לא מעט כסף לחברות התעופה. הבשורות הפחות טובות הן שבשלב ראשוני אלו שצפויים ליהנות מהטכנולוגיה הם בעיקר מטוסים פרטיים, אבל שתי החברות מקוות להרחיב את השימוש במערכת גם בקרב ציים מסחריים ברחבי העולם.

לכתבה בגיקטיים

עוד גיקטיים:

נפלו בפח: אפליקציה שנועדה להציל אנשים התגלתה כנוכלות

נאסא חושפת את מטוס העתיד: 14 מנועים, חשמלי ועם טעינה סולארית

אקזיט: Accenture רוכשת את Maglan ומקימה מרכז פיתוח בישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן