מפציץ גרעיני בחלל? ארה"ב שיגרה מעבורת סודית שפותחה במשך 10 שנים

בשעה 19:03 (שעון ישראל) שיגר אתמול חיל האוויר האמריקאי טיל אטלס 5 בלתי מאויש לחלל מן הבסיס בקייפ קנברל שבפלורידה. עם הטיל שוגרה מעבורת קטנה שנקראת X-37B. מדובר ברכב חלל עצמאי שנמצא בפיתוח ממשלת ארה"ב למעלה מעשור – למרות שמעטים מאוד יודעים בדיוק מה הוא אמור לעשות.

בתלות בגורם הנשאל, ההשערות לגבי ה-X-37B נעות ממטוס חלל לוחם שמטרתו להשמיד לווייני אויב, מפציץ שמסוגל להפיל פצצות אטום מחוץ לחלל, מערך ריגול משוכלל או פשוט פרויקט מדעי שנועד לבחון דור חדש של מעבורות חלל.

ממשלת ארה"ב מודה בקיומו של הרכב, אך שמרה על ערפל מכוונת לגבי מטרתו: "המיקוד בתוכנית הוא בחינת יכולות השימוש ברכבי חלל שאינם חד פעמיים", אמר דובר חיל האוויר האמריקאי לרויטרס לפני השיגור.

רכב החלל X-37B | צילום: מתוך ויקיפדיה

מה שידוע על ה-X-37B הוא שמדובר ברכב באורך 8 מטר ובעל מוטת כנף של 4.5 מטר, בערך רבע מגודלם של רכבי החלל של נאס"א. הרכב מונע באמצעות אנרגיה סולארית ויכול להישאר במסלולו במשך שנה או יותר. וכאמור, אין עליו אנשי צוות – הוא עצמאי לגמרי, ויכול להשלים את משימתו, ואפילו לשוב לכדור הארץ ולנחות לבדו.

ה-X-37B הוא תוצאה של תוכנית סודית שהחלה בשנת 1999 בנאס"א, בואינג וחיל האוויר האמריקאי, אך מאוחר יותר עברה למחלקה שנקראת DARPA, המחלקה למחקר ופיתוח מתקדם של פרויקטים. מאז לקחה חסות על הפרויקט ב-2004, DARPA שמרה על סודיות בנוגע לפיתוח הרכב ולתקציב הנדרש. מדובר בשימוש השלישי ברכב החלל הנוכחי. הוא כבר חג סביב כדור הארץ במשך 224 ימים בתחילת 2010, ורכב דומה שוגר לחלל ב-2011 ובילה שם 469 ימים. שתי המעבורות נבנו על ידי המחלקה לפיתוח מתקדם של בואינג, בואינג פאנטום, בקליפורניה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן