מפקד 8200 האחרון נגד המכתב: "יש מקום לשיח, לא לסרבנות"

מכתב הסרבנים והסערה: המפקד האחרון של יחידת 8200, תא"ל נדב צפריר, גינה הבוקר (א') את מכתב הסרבנים של המילואמניקים ביחידתו ואמר כי אם רוצים שישראל תתקיים, אין מקום לסרבנות מכל סוג שהוא.

"גם אם רוצים לקיים שיח של חברה דמוקרטית, וצריך לקיים שיח כזה, אין לקבל סרבנות. סרבנות היא סרבנות", אמר צפריר בכנס הסייבר באוניברסיטת תל אביב, שכיום פעיל כיזם בתחום לוחמת סייבר.

לצפריר הצטרף הבוקר גם דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז שהתייחס למכתב בסטטוס שהעלה לפייסבוק, ובו אמר: "אין מקום לסרבנות בצה״ל. יש מחלוקות ויש עמדות פוליטיות. חגיגה של דמוקרטיה. אנחנו בצה״ל, מהווים מכנה משותף, אולי הרחב ביותר בחברה הישראלית, ומקפידים שבעתיים על הבעת עמדות פוליטיות בפורומים שלא נועדו לשם כך".

"אז מה היה כאן בעיניי?", סיכם אלמוז, "ניצול השירות הצבאי להבעת עמדה פוליטית. ואנחנו בצה״ל, עד למפקדו, רואים זאת בחומרה והטיפול המשמעתי יהיה חד וברור".

אלמוז הוסיף כי בשעות הקרובות יסיימו ביחידת 8200 את התחקיר על מסקנותיו. "אולי חשוב להזכיר באותה נשימה, שרק עשרה מתוך 43 החותמים על המכתב שייכים באמת למעגל העשייה והשאר הם חיילים המשרתים במעטפת", הוסיף וסיים במשפט: "שבוע טוב ליחידה 8200, אם רק יכולתי לספר פירור מעשייתכם לא הייתי נדרש לשום טיעון שיבהיר עד כמה חמורים הדברים".

"אווירת הביקורתיות – רק בנושאי מודיעין"

"הפכנו מצבא הגנה עצמית לצבא דיכוי", אומר דניאל, קצין מילואים מיחידת 8200, אחד מ-43 החותמים על מכתב הסרבנות, שמאז פרסומו ביום שישי האחרון עורר ביקורת ציבורית עזה.

בראיון לרדיו ללא הפסקה הבוקר (א'), סיפר הקצין כי דווקא הופתע מתמיכה רבה שהוא מקבל, לדבריו, על הצעד שבחרו לעשות 43 החותמים על המכתב. "אנו מרגישים שאין לנו ברירה", הוא הוסיף.

"קודם כל אנו עשינו את הצעד מתוך הבנה שיהיו לכך השלכות חמורות. אנו מבינים מה עשינו אבל הגענו למצב שבו אין לנו ברירה. לא אנחנו הכנסנו את הפוליטקה לצבא, אלא הדרג המדיני ברגע שהוחלט שהצבא מתמקד בלשלוט בעם אחר. אנו מבינים שאנשים לוקחים את הצעד למקום הפוליטי. ואני בתור קצין שאמור לעשות מעשים לא פוליטיים לא יכול להשלים עם זה".

ביום שישי האחרון פורסם כי 43 קצינים, סמלים וחיילים במילואים של יחידת העילית 8200 של אגף המודיעין הודיעו כי לא יסכימו עוד לשרת בצה"ל בתפקידים צבאיים ש"מסייעים להנצחת הכיבוש בשטחים".

לדברי חברים בקבוצה, שבראשה עומד רב סרן, שני סרנים וסגן, הם שלחו מכתב בנושא זה לראש הממשלה, לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולראש אמ"ן. כמו כן, הם פנו לעיתונאים זרים ולכלי תקשורת בישראל והפיצו את מכתבם כדי לעורר תהודה גדולה הן בארץ ובעיקר בחוץ לארץ.

במכתבם הם מדגישים כי הם אינם מתנגדים לכל פעילות של היחידה או צה"ל שתכליתה לפעול נגד אויבי ישראל, אך אינם מוכנים כי להיות שותפים למדיניות שמעמיקה את שליטת ישראל בשטחים.

לדבריו של דניאל, הצבא לא סיפר לו ולחבריו את כל האמת: "אווירת הביקורתיות ביחידה היא רק בנושאי מודיעין – ועוצרת לחלוטין בענייני מוסר. סיפרו לנו שקרים על פרשה שבה קצין סרב להשתתף בהרג של אנשים חפים מפשע".

לכתבה במעריב השבוע 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן