מפקד 8200 לשעבר חושף את Team8: מיזם סייבר חדש ומסקרן שגייס כבר 18 מיליון דולר

אחת הדרישות שמעלות קרנות הון בפני סטארטאפים היא שהמיזם שלהם יהיה חדשני, פורץ דרך, Distruptive. אולם מה לגבי כל מודל הפעולה של קרן הון סיכון מול היזמים? מודל זה לא השתנה בעשורים האחרונים. עתה, מנסה קבוצת יוצאי 8200 בראשות נדב צפריר, מפקד היחידה לשעבר, וישראל גרימברג, מפקד מרכז הסייבר ב-8200 לשעבר, להמציא מחדש מודל לפעילות בעזרת Team8, שילוב של סטארטאפ, קרן הון סיכון ואקסלרטור תחת קורת גג אחת.

למיזם חברו גם ענקיות התקשורת אלקטל-לוסנט וסיסקו, קרנות הון הסיכון האמריקאיות Marker, Bessemer ו-Innovation Endeavors של אריק שמידט, יו"ר גוגל. סבב הגיוס הראשון שהשלימה Team8 עומד על 18 מיליון דולר, שיופנו למחקר ולהקמת חברות סייבר חדשות במודל הייחודי של החברה.

מייסדי החברה | צילום: גיקטיים

לא בדיוק קרן, לא בדיוק סטארטאפ

Team8 הוקמה על ידי נדב צפריר וישראל גרימברג, בעלי ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום הסייבר במגוון תפקידים ובראשם ביחידת 8200, לצד לירן גרינברג, יזם וטכנולוג אשר שימש בעבר כמנהל מוצר בחברות Conduit ו-eToro. ניתן לשער כי במהלך השנים בהן שירתו השלושה ב-8200 הם חזו כיצד עוד ועוד פקודים לשעבר או חברים ליחידה מקימים מיזמים, מגייסים כספים ולבסוף מממשים אחזקות ועושים אקזיט. למרות זאת, הדרך בה הם בחרו היתה שונה. במקום לפעול במודל רגיל של קרן הון סיכון, במסגרתו עולים לרגל סטאראטפים לאנשי ההון סיכון ומציגים את מיזמיהם, בתקווה לנתח השקעה, הקימו צפריר וגרימברג את Team8, שמתמחה בסייבר, כמו לא מעט מיזמים של יוצאי 8200, אולם מציגה דרך פעולה שונה לגמרי.

ב-Team8 קיימת מחלקת מחקר ואנליזה בראשות אסף מסחרי, מומחה סייבר בעל ניסיון, שכוללת אנשי מקצוע מתחומים שונים כמו טכנולוגיה, פיננסים ואקדמיה, ותפקידה לאתר טריטוריות פעולה בתחום הסייבר ("וקטורים"). החוקרים מנסים לאתר טריטוריות בהן כמות המאמץ והמשאבים שמשקיעים הארגונים, כדי להגן על עצמם, עולה בהתמדה, בזמן שרמת המאמץ הנדרשת מצידו של התוקף יורדת. ברגע שנמצא תחום שכזה, עם פוטנציאל גדול, בוחרים מנהלי Team8 את היזמים שיוכלו להוביל את המיזם ועוזרים לו לאייש את אנשי הצוות שלו. הכוונה היא לבחור לכל מיזם את האנשים המתאימים ביותר לאותו תחום פעילות; כך שאם למשל מדובר בפתרון לתחום הארגוני, תבחר הקרן יזמים עם ניסיון בעולם ה-Enterperise.

לאחר איוש הצוותים, עוברים היזמים וכל אנשי הצוות של המיזם לעבוד מתוך החלל הייעודי שהוקצה להם במטה Team8 בתל אביב, ונכנסים למעשה למעין תוכנית האצה פנימית של הקרן. במסגרת מודל הפעולה הייחודי, חברה הקרן למשקיעים אסטרטגיים כמו אלקטל-לוסנט וסיסקו, כש-Bell Labs, זרוע המחקר של אלקטל-לוסנט תשתף פעולה עם הסטארטאפים של המיזם במחקרים ובבדיקות של הטכנולוגיות.

בתגובה להקמת Team8 אמר אריק שמידט: "איומי הסייבר הופכים רק יותר ממוקדים, תכופים והרסניים מטבעם. אנו נרגשים לחבור לשותפות עם Team8, שנמצאת בחוד-החנית של חדשנות פורצת דרך בתחום ההגנה בסייבר". שמידט, שמכהן כיו"ר גוגל הוסיף: "Team8, ויכולתה לפתח פתרונות מתקדמים ויצירתיים לסביבה דינאמית ומשתנה במהירות, היא דוגמא מצוינת לכך שבמדינת ישראל נמצאים מטובי המומחים בעולם להתמודדות עם אתגרים אלו".

גם הוא משקיע. יו"ר גוגל, אריק שמידט | צילום: thinkstock

גם דיוויד קאוון, שותף מנהל ב-Bessemer שותף להתרגשות ומסר: "ב-22 שנותיי בהשקעה ביזמים מופלאים, מעולם לא נתקלתי בקבוצה חזקה בתחום הסייבר כמו Team8", קאוון, שהשקיע ביותר מ-30 חברות סייבר, הוסיף: "מתוך התבוננות בהתפתחות חסרת התקדים של התקפות סייבר ממוקדות בחסות מעצמות העולם וכן בידי קבוצות פשע מאורגן, אני מאמין שתעשיית ההגנה בסייבר דורשת הבנה מעמיקה של טכנולוגיות, טקטיקות ושיטות עבודה בעולם זה. Team8 בבירור מחזיקה בהבנה זו. אף חברה פרטית בעולם לא מתמחה בתחום כפי ש-Team8 מתמחה בו."

נדב צפריר: "מנכ"לים של חברות גדולות צריכים לחשוב כמו מנהיגים של מדינות קטנות"
בראיון לגיקטיים חולקים המייסדים חלק מהתובנות שלהם על תחום הסייבר כיום והציפיות שלהם מהמיזם החדש. על פי צפריר, חל בשנים האחרונות שינוי של ממש בכל תפיסת האיומים; לדבריו, אם פעם מנכ"לים של חברות מדדו את רמת ההגנה שלהם ביחס לחברות אחרות, הרי שהשנתיים האחרונות שינו את כל התמונה. פריצה כמו זו שחוותה סוני, גורמת לה לרצות להיות מאובטחת ברמה הגבוהה ביותר אבסולוטית ולא בהשוואה לפרמאונט או דיסני. לדבריו, "מנכ"לים של חברות גדולות צריכים לחשוב כמו מנהיגים של מדינות קטנות".

צפריר גם מזכיר את ה-APT, אותם איומים מתמשכים וקבועים (בניגוד למשל למתקפות DDoS נקודתיות) שגדלו משמעותית בשנים האחרונות והחלו לאיים אסטרטגית על חברות וארגונים. גרימברג מסביר שהם מחפשים פתרונות לבעיות שנתפסות כיום כבלתי-פתירות.
כאמור, המודל שמציגה הפלטפורמה של החברה שונה מהותית מהמודל השולט כרגע, במסגרתו סטארטאפ מגובש מבחינת רעיון, מוצר ואנשים מגיע ומנסה לשכנע את קרן הון הסיכון להשקיע בו. על פי המודל של Team8, גם לאחר הקמת הסטארטאפ, נמשכת ההפרייה ההדדית בין היחידות השונות, בין הסטארטאפים השונים שיאיישו את המתחם ובין היזמים של הסטארטאפ ליזמים של Team8. לכן, מסביר לנו גרימברג, הם אינם מחפשים את ה"זאבים הבודדים" אלא יזמים שמסוגלים לעבוד "בלהקה". שלושת המייסדים מדברים בהתלהבות על המודל ומבטיחים שלמרות שהיזם יעמוד תמיד במרכז, הם תמיד נכונים "להיכנס מתחת לאלונקה" ולעזור היכן שצריך.

הצוות | צילום: מתוך אתר החברה

אין ספק שיזם, שמקים עצמאית סטארטאפ, נהנה מחופש פעולה בלתי מוגבל בכל הקשור לכיוון אליו הוא צועד, בחירת האנשים ועוד. אולם, לטעמנו לפחות, יזמים שייקחו חלק בפלטפורמה החדשה, ייהנו ממספר יתרונות לא מבוטלים, בראשם, החסכון בכאב הראש של רדיפה אחר משקיעים למימון התקופה הראשונית. אולם גם השותפויות האסטרטגיות, החשיפה למשקיעים ולחברות בינלאומיות והניסיון הרב של המייסדים הם יתרונות חשובים. החברה הראשונה של המיזם תושק במהלך השנה הקרובה והיא הוקמה יחד עם עופר ישראלי, לשעבר מוביל פיתוח בצ'קפוינט.

אנחנו מתעניינים האם ב-Team8 ממש יעסקו בגיוס של האנשים למיזמים וגרימברג מסביר שכן. בימים אלה ממש הם מחפשים חוקרים, מפתחי תוכנה, QA, אנשי מוצר ושיווק מובילים למיזמים השונים ואם אחד המיזמים יהיה זקוק ליכולת מסויימת שלא קיימת, הם ידאגו לאתר ולגייס את "הטאלנט", שיעזור לו.

מה לגבי הטענות שיוצאי היחידה לוקחים את הידע והניסיון שצברו בזמן השירות הצבאי, ומייד אחרי השחרור משתמשים בו כדי להקים סטארטאפים?
צפריר מסביר שאולי פעם זה היה נכון. לדבריו, כיום הידע והטכנולוגיה מתיישנים במהירות. יוצאי 8200 וכל שאר היחידות הטכנולוגיות של צה"ל מביאים איתם את תפיסת העולם ותהליך החשיבה של איך להסתכל על בעיות קשות. במובן הזה, זוכים, לדברי צפריר, הישראלים בגילאי 18-25 ליתרון עצום על מקביליהם בעולם בדמות השירות הצבאי, שמשמש כבית ספר ליזמות. בסיומו הם כבר בעלי ניסיון בפתרון בעיות גדולות ובחיבור של טאלנטים, ובעולם שמשתנה כל-כך מהר, יש להם הזדמנויות אדירות כל יום.

מה ייחשב בעיניכם כהצלחה של המיזם?
לדברי השלושה, מעבר כמובן לאחוזי ההצלחה של החברות שיושקו, הם יחשיבו כהצלחה אם המודל יאומץ על ידי גורמים נוספים וכן, אם הם יצליחו ליצור אלטרנטיבה למודלים הקיימים של קרנות, תוכניות האצה והקמה עצמאית של סטארטאפ.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: 

בהצלחה במבחנים: 3 גאדג׳טים מומלצים לסטודנטים

רוטשילד פינת אלנבי: הצצה למשרדים של BillGuard

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן