מפקד 8200 לשעבר: "לתוקפי הסייבר יש יתרון על פני הפתרונות הקיימים"

"אתם יודעים מה מדיר שינה מעיני? לא אפגניסטן, לא עירק ולא איראן, אלא סייבר סקיוריטי, שם בכירי צבא לא יכולים לקשקש את מה שהם רגילים" – כך אומר יאיר כהן, מפקד יחידת האיסוף 8200 לשעבר וכיום ראש אגף המודיעין וחטיבת פתרונות הסייבר באלביט מערכות.

כהן אמר את הדברים במפגש CyberGeeks הראשון והסביר כי עתיד המלחמה נמצא מאחורי המקלדת ולאו דווקא בקו הראשון. "תהיה מערכה בתחום הסייבר, וסייבר צריך להיות חלק אינטגרלי מתוך אמצעי הלחימה שלנו, גם כמדינה וגם כארגונים וחברות המתעסקות באבטחת מידע", טען. "כיום אנחנו רואים שיתוק של מערכות שלמות – מדובר במה שיכול לחולל מלחמה. הסייבר מאפשר לאנשים לעשות בזמנים של שגרה דברים שהם חלמו לעשות רק בזמנים של מלחמה אמיתית".

"חייבים לומר, שהיכולת להיכנס לתוך המאגרים שלך ולהוציא מהם מידע היא פשוטה", המשיך כהן. "בברזיל ישנן התקפות סייבר חוזרות ונשנות על רשת החשמל בסבירות מאוד גבוהה, שבגללן נותקו מרשת החשמל בנובמבר 2009 כ-60 מיליון ברזילאים. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם אותו דבר יקרה באיזור מסויים במדינת ישראל למשך שעתיים. הנזקים יהיו ענקיים".


יאיר כהן | צילום: יניב פלדמן, גיקטיים

כהן המשיך ופירט את החזון שלו לגבי מה מדינת ישראל צריכה לעשות בנידון: ״ישראל חייבת להוביל בתחום הסייבר. אם לא נוביל, נהיה מובלים ונעסוק בלעשות Reverse Engineering לטכנולוגיות קיימות ולהמציא אותם מחדש בעצמנו. אני חושב שישראל בהחלט יכולה להיות מעצמת סייבר, ולהשאיר לעצמה את מרווח ההגנה שהיא רוצה לראות. המדינה לא מוגנת רק בזכות הלוחמים, אלא גם בזכות אנשי הסייבר שעושים את חומת האש הכי טובה בעולם".

״עם זאת, צריך להבין כי הופר האיזון בין יכולות שיש בידי תוקפים כיום ברשת הסייבר, לבין היכולות ההגנתיות מן הצד השני", סייג כהן. "מוצרי הסקיוריטי אמנם טובים, אבל הם בהחלט אינם מספקים. את רוב הקטסטרופות שקורות מתחת לפני השטח אנחנו בכלל לא יודעים דרך אמצעי התקשורת – ולכן צריך משהו נוסף שיעצים את היכולת שלנו לשבש מתקפות סייבר פוטנציאליות ולבנות מערכות שיקחו אותנו לאיזור הבטוח".

כהן סיפר כי כבר היום משקיעות יותר מ-120 מדינות ברחבי העולם סכומי על בהגנת סייבר: "צריך לתת פיתרון כולל שלא קיים היום, זה אומר מרכז שליטה ובקרה – שיקבל את המידע של כל אותן חברות, מודיעין על סייבר אשר שונה ממהותו ממודיעין רגיל ולבסוף כמובן כלי אכיפה חכמים", סיכם. "חשוב להבין כי לא מדובר בעוד בעיית אבטחה, אלא בבעיית ביטחון לאומי. לכן, אנחנו צריכים לקחת את ההובלה העולמית בתחום הזה, לפני שמישהו אחר יעשה זאת במקומנו".

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

מוטורולה בפרוייקט חדש: סמארטפון מותאם אישית

דיווח: השעון החכם של גוגל, כבר במהלך 2014


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן