מצולם ומסתורי: מה שיגרה ממשלת ארה"ב לחלל בשבוע שעבר, ולמה היא לא מדברת על זה?

ביום שלישי האחרון רשמה חברת United Launch Alliance (חברת הבת המשותפת של חברות בואינג ולוקהיד מרטין) הישג נוסף, כששיגרה לחלל את הטיל Atlas V למסלול היקפי סביב כדור הארץ. השיגור המוצלח היה כבר ה-11 במספר של החברה במהלך שנת 2014 בלבד, אך לא היה מדובר בשיגור רגיל: בניגוד לשיגורים קודמים, לאיש לא היה (ועדיין אין) כל מושג בדבר זהותו או תפקידו של הלווין אשר נשא הטיל.

באופן מעט פרדוקסלי, דווקא השיגור הנוכחי תועד היטב על ידי אנשי החברה, אשר שיחררו תמונות מרהיבות ואף סרטון אשר מתעד את רגעי ההכנה וההמראה. אך בניגוד לתמונות ולסרטונים, מידע ממשי כמעט אין: כל שידוע על השיגור הנוכחי מסתכם בכך שהטיל נשא לווין תחת הסימון CLIO, אשר נשלח למסלול בלתי ידוע סביב כדור הארץ. את הלוויין בנתה חברת לוקהיד מרטין, והוא מתבסס על מסגרת ידועה שכבר הרכיבה לוויינים קודמים תחת השם A2100 Satellite Bus. מומחים טוענים כי המסגרת הזו משמשת לרוב לוויינים הפועלים בתחום התקשורת ותמסורת המידע, אך ייתכן כי מדובר גם בתחומי פעילות אחרים.

רמת החשאיות סביב השיגור הנוכחי נחשבת לחריגה, ובולטת אפילו בתחום אפוף חשאיות ומסתורין כמו מדיניות החלל האמריקאית. בעבר, אפילו בשיגורים אשר נותרו חשאים, הצהירו הרשויות האמריקאיות לפחות בדבר זהותה של הסוכנות אשר אחראית לשיגור. לווינים אשר שוגרו לצרכי ריגול הזדהו כמשויכים לסוכנויות השונות, אשר הסתפקו בהגדרת משימת כ"מסווגת". כעת, כאמור, אפילו זהותה של הסוכנות אשר שלחה את הלווין למשימתו נותרה חסויה, ודמיונם של חובבי הספקולציות התחיל לעבוד שעות נוספות. 

צפו בתמונות המרהיבות משיגור הטיל המסתורי | מתוך יוטיוב

גם הצהרתו העמומה לתקשורת של סגן נשיא חברת לוקהיד מרטין לא שפכה אור על השאלות המסקרנות. "אנחנו מאוד גאים לספק עוד הצלחה לממשלת ארה"ב", הוא אמר. 

ובעוד השאלות הרבות נותרות פתוחות, בחברה כבר קבעו תאריך יעד לשיגור הבא: 29 לאוקטובר, כשטיל נוסף של החברה ישגר לווין לשדרוג מערך ה-GPS של חיל האוויר האמריקאי. עוד קודם, בתאריך 20 לספטמבר, ישוגר טיל של חברת SpaceX בכדי לשנע אספקה לתחנת החלל הבין לאומית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן