מצטרפות חדשות לבג"ץ בנושא יצוא הגז: "ועדת צמח לא בדקה את ההשפעה על יוקר המחיה"

הארגונים "אמון הציבור" ו"ישראל יקרה לנו" הגישו היום בקשה להצטרף לעתירה כנגד החלטת הממשלה על ייצוא הגז בבג"ץ. זאת לטענתן עקב "התעלמות העתירות הקיימות שיידונו בנושא מהשלכות שמירת עתודות הגז על הורדת יוקר המחיה בישראל ועל פיתוח התעשייה הישראלית".

לעתירה צורפו 2 חוות דעת מפורטות, של עו"ד דרור שטרום, יו"ר המכון לתכנון כלכלי ולשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, לגבי השלכות שמירת משאבי הגז הטבעי בישראל על הורדת יוקר המחיה, ושל פרופ' אהוד קינן (הטכניון), נשיא החברה הישראלית לכימיה, לגבי השלכות שמירת משאבי הגז על פיתוח התעשייה בישראל.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

"כל אמידה כלכלית או בדיקת עומק של השפעת הרגולציה המוסדרת על מצב יוקר המחיה, רווחת הצרכן ומצב התעסוקה – לא נערכו", כותב עו"ד שטרום. "היעדר כל בדיקה מקצועית שומט את היסוד המקצועי לרגולציה, ומציבים אותה, במקרה הטוב – כלוקה בחסר מהותי ביותר: סקירת ההשפעה במונחי עלות/תועלת על ציבור הצרכנים".

עוד טוענים הארגונים כי "הישענותה של ההחלטה על ייצוא הגז על היבט הדחיפות היא פסולה וזרה, באשר הדחיפות שעליה מדובר אינה דחיפות היצוא, אלא דחיפות הטמעת השימוש בגז הטבעי בשוק המקומי. טענת המדינה והתאחדות התעשיינים בנושא הדחיפות של חיבור מאגרי הגז לחוף בישראל לצורך שימוש מקומי בו מתעלמת מכך שדחיפות זו כבר מוסדרת וקבועה בחוק, ואינה רלוונטית לשאלת היצוא שאושר בממשלה".


צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

עוד הוסיפו בבקשה כי "לא זו בלבד שנציגי ציבור הצרכנים ונציגי התעשייה והמדע לא היו כלל חברים בועדת צמח, אשר המלצותיה אומצו בהחלטת הממשלה, אלא גם בדיקות לגבי השפעת החלטת היצוא על מגזרים "שוליים" אלה לא נכללו כלל בדו"ח המסכם, ולמיטב הידיעה אף לא נערכו כלל, גם לאחר שהממשלה עצמה קבעה משנה סדורה של הליך קבלת החלטות רגולטוריות".

טיעון מרכזי נוסף אותו מבקשים העותרים מבג"צ לשקול בבואו לפסוק האם ראוי לפסול את החלטת הממשלה ולהעביר את ההכרעה בנושא לכנסת, נוגע להסכם שנחתם מאז ההחלטה, על-פיו יוקם מתקן ייצוא מחוץ לשטחי ישראל, בקפריסין: "ההחלטה בדבר היצוא – מבוססת, בין היתר, על הטענה, כי רווחי היצוא יופנו לכיסוי מימון מתקן הנזלה בישראל, ולכן יש להתיר יצוא בכמויות שיצדיקו הקמת מתקן שכזה. לאחר קבלת החלטת הממשלה, התברר כי חלק מן המשיבים התקשרו בהסכם עם ממשלת קפריסין להקמת מתקן הנזלה בשטחה של מדינה זו מתקן שיוקם לצורך עיבוד הגז של מדינה זו, כאשר הגז משדה 'לוויתן' – יתווסף למתקן זה. בכך קורסת כל ההצדקה להתיר יצוא בכמויות גדולות וכעת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן