מקום להשקעה: האנליסטים צופים ש-2013 תהיה שנת המניות

כשבוחנים את הביצועים של שוקי המניות בשנה החולפת ביחס למצב הכלכלה בישראל ובעולם, רבים מבין המשקיעים לא מבינים איך עלה השוק בזמן שחלה האטה בפעילות הכלכלית. חלקם אף חוששים כעת כי המגמה החיובית שאפיינה את השווקים בשנת 2012 לא תימשך ב־2013. 

לפני שרצים לבצע שינויים נמהרים במבנה תיק ההשקעות, חשוב לבחון את מכלול הגורמים שמשפיעים על כדאיות השקעה בשוק המניות. החשובים והרלוונטיים ביניהם הן רמות התמחור של המדדים המובילים, פוטנציאל הצמיחה של רווחי החברות ואלטרנטיבות השקעה כמו פיקדונות ואג״ח מדינה. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כאשר משקלם של פרמטרים אלה מוטה לטובת האפיק המנייתי, אין מקום להפחית את החשיפה למניות ואף יש לשקול להגדיל את החשיפה המנייתית בתיק ההשקעות. לצורך בחינה זו, נבדיל בין ההשקעה בשוק המניות בישראל ובין שוק המניות האמריקאי, שמייצג השקעה גלובלית במניות.

האם המגמה החיובית בשווקים ב-2012 תימשך ב־2013? | צילום: Ingimages A.S.A.P

רמות התמחור: השיא לפנינו

כרגע, התמחור של שוק המניות בישראל הוא אטרקטיבי. העדות לכך היא רמות מכפילי הרווח וההון, שנמצאות כיום בשיעור ניכר מתחת לרמתן ההיסטורית. מכפיל הרווח עומד על 13.5 בלבד בהשוואה למכפיל החציוני ההיסטורי, אשר מציג רמה של 15.2. נכון לעכשיו, קונצנזוס האנליסטים צופה מכפיל של 11.5 לשנת 2013. בגזרת מכפיל ההון, שנחשב למדד מהימן יותר ממכפיל הרווח, אנחנו נמצאים כיום ברמה של 1.65 לעומת מכפיל חציוני של 2 במהלך העשור האחרון. נתונים אלו מצביעים על כך שלמרות העליות בתקופה האחרונה – עדיין לא ראינו את נקודת השיא. 

גם בארצות הברית מחירי המניות עדיין אטרקטיביים, על אף שהן סוגרות שנה שנייה ברציפות של עליות שערים. מכפיל הרווח לשנת 2013 עומד על 13.6, נמוך מהממוצע ההיסטורי (16.6). כלומר, גם בשוק זה מרבית המניות נסחרות כיום במכפיל הון נמוך ביחס לעבר.

מחירי המניות עדיין אטרקטיביים. הבורסה בוול סטריט | צילום: רויטרס

פוטנציאל הצמיחה: גדלים?

הפרמטר השני לבחינת כדאיות ההשקעה במניות הוא הצפי לצמיחה ברווחי החברות. במידה ששיעור זה צפוי לעמוד לפחות בתחזיות השוק, ההשקעה במניות משתלמת. בישראל הייתה 2012 שנה מאתגרת לחברות המקומיות, מסיבות של רגולציה מאסיבית, מצב ביטחוני מעורער, יציאת משקיעים זרים ועוד. להערכתנו, השנה הבאה תהיה מאתגרת מאותן סיבות, כך שיהיה קשה לחברות להציג צמיחה ברווחים.

לעומת זאת, מעבר לים ובעיקר בארה״ב, המצב שונה בתכלית. הכלכלה הגדולה בעולם ממשיכה להתאושש מהמשבר החמור שפקד אותה לפני מספר שנים, החברות המקומיות נהנות מעלויות מימון זולות מאוד ומנצלות את ההתאוששות הכלכלית להגדלת הכנסותיהן ורווחיהן בהתמדה.

האלטרנטיבות: אין בשר

הנקודה השלישית והאחרונה בבדיקתנו בוחנת את חלופות ההשקעה למניות. כידוע, אנחנו חיים זה תקופה ארוכה עם תשואות אג״ח ממשלתיות בין הנמוכות בהיסטוריה של שוק ההון המקומי, וגם תשואת המק״מ נמוכה כל כך עד כדי אי שמירה על ערכו הריאלי של הכסף. אפילו באיגרות חוב של חברות בדירוג השקעה גבוה, נותר רק מעט ״בשר״ שמשיג תוספת תשואה מעבר לתשומה הגלומה בהן, בעקבות עליית המחירים שנרשמה באפיק הקונצרני בשנה האחרונה. מכאן שאלטרנטיבות ההשקעה העיקריות למשקיע הישראלי נראות כפחות כדאיות בעת הנוכחית.

באלטרנטיבות ההשקעה העיקריות למשקיע הישראלי אין בשר | צילום: אופיר פרימט

בארה״ב של ימינו, אפשרויות ההשקעה הסולידיות – קרי פיקדונות ואג״ח מדינה במח״מ קצר – הן מתכון בטוח לשחיקת ערך. לאור ציפיות האינפלציה הנוכחיות שם, אשר עומדות על כ־2%, השקעה בפיקדונות, תוכניות חיסכון ואג״ח ממשלת ארה״ב לתקופות של 10 שנים צפויה להניב לחוסכים תשואה ריאלית שלילית. לכן, בשנים הקרובות, המשקיע האמריקאי צפוי למצוא בשוק המניות והנדל״ן שלו מקום שמציע תשואות עדיפות על פני החלופות הסולידיות. 

לסיכום, שלושת הגורמים המשפיעים ביותר על כדאיות ההשקעה בשוק המניות מעידים כי שנת 2013 צפויה להיות שנת המניות. להערכתנו בפסגות, בשלב זה יש מקום להשקיע בפוזיציה מלאה במסגרת האפיק המנייתי בתיק ההשקעות, גם אם בדרך יהיו עליות ומורדות.

הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות.

פסגות עשוי להשקיע בני"ע ו/או מכשירים שונים לרבות אל השהוזכרו בכתבה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליך לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן