מקלחת מעולם אחר: האם מערכת שפותחה עבור נאס"א עומדת לכבוש גם את השוק הפרטי?

בעוד מדעני סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) עוקבים אחר פיתוחים טכנולוגיים והמצאות מחיי היום יום שלנו אשר יהיו עשויים להשתלב במשימות צוותי החלל בעתיד, מסתבר כי ישנן גם המצאות אשר עושות את הדרך ההפוכה. כך, לפחות, מקווה היזם מהרדאד מאהדג'ובי אשר עיצב את מבנה המקלחת אשר אמור לשמש את האסטרונאוטים במשימות חלל ארוכות טווח (דוגמת המסע המתוכנן אל עבר כוכב מאדים) – וכעת מקווה להצליח לכבוש גם את השוק הפרטי ברחבי העולם.

מאהדג'ובי הוא המייסד והמנכ"ל של חברת "אורביט מערכות", במסגרתה פיתח את גוף המקלחת אותו הוא מכנה "המקלחת של העתיד". תחילה נועד הפיתוח לפתור בעיה אקוטית עמה התמודד מדעני נאס"א לקראת תכנון המשימה המדוברת כל כך של שליחת צוות אסטרונאוטים חי אל עבר כוכב מאדים: בעית המשאבים. מסע אל עבר הכוכב האדום עשוי להימשך מספר שנים (לכל כיוון), ובנאס"א בוחנים כל העת אפשרויות לצמצם את כמות המטען אשר יידרש לצורך המסע. כך, למשל, טכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית עשויה להביא תועלת רבה למאמץ, שכן היא תחסוך את הצורך לסחוב ציוד רב – ותאפשר להדפיס אותו בעת הצורך.

כחלק מהניסיון לצמצם את כמות המטען הנדרשת, הבינו מדעני נאס"א כי לא תהיה להם בררה מלבד צמצום כמות המים אשר ייקחו עמם האסטרונאוטים. ומכיוון שצמצום השימוש במי שתייה אינו אפשרי, החליטו בנאס"א לצאת לציבור המדענים והמעצבים בעולם בקריאה להשתתף בתחרות – במסגרתה הם התבקשו להציג מודלים חדישים של מקלחות אשר יאפשרו חיסכון משמעותי בכמות המים הנצרכת.

המקלחת המסורתית תפנה את מקומה? | צילום: thinkstockphotos

מאהדג'ובי הרים את הכפפה, ופיתח מערכת ייחודית אשר ממחזרת את המים במהלך המקלחת. מערכת במעגל סגור אוספת את המים אשר זורמים לביוב, ובאמצעות מערכת מסננים וניקוי כימי מיוחד מאפשרת שימוש חוזר בהם באופן מיידי. מאהדג'ובי מסביר כי לא רק שהמים הממוחזרים הם נקיים ובטוחים לשימוש – אלא הם אף נקיים הרבה יותר מהמים אשר יוצאים מהצינור בבתים הפרטיים בארה"ב, כך עולה משורת בדיקות שביצעו בחברה.

אחוזי החיסכון שמציגה המערכת הם לא פחות ממדהימים. לדבריו של מאהדג'ובי, במהלך מקלחת בודדת המערכת חוסכת בין 80% ל-95% מכמות המים הנצרכת. ובכך לא הסתיימו היתרונות: תהליך הסינון וניקוי המים נעשה בטמפרטורה כה גבוהה, עד שגם הצורך בהקצאת חשמל לחימום המים צונח משמעותית. ולמקרה שחששתם, הוא ממהר להבהיר כי בסוף כל מקלחת המים נשטפים לביוב – כך שתתקלחו אך ורק במים הממוחזרים שלכם, ולא של איש מלבדכם.

לאחר שהציג את המוצר זכה מאהדג'ובי בתחרות ובמענק מיוחד מ"קרן החלל" של הממשל האמריקאי להמשך הפיתוח וכעת, כאמור, הוא שואף להרחיב את השימוש במקלחת גם אל השוק הפרטי. על פי נתוני החברה, שימוש במוצר החדש עשוי להביא לחיסכון אדיר בכמויות המים אשר אנו צורכים מדי יום. לדבריו, בזמן מקלחת בת 10 דקות אנו משתמשים בלא פחות מ-60 ליטרים של מים, בעוד באמצעות המקלחת החדשה נצרוך 5 ליטרים בלבד. בסך הכל, הוא מעריך, המתקן החדש יוכל להביא לחיסכון ממוצע של כ-800 דולר למשפחה אמריקאית ממוצעת מדי שנה. מחיר המוצר וההתקנה, אגב, עומד כיום על 5,000 דולר.

המחיר הגבוה (באופן יחסי) עדיין מרתיע רבים מהמשתמשים הפרטיים, אך ממש לא מרתיע לקוחות דוגמת בתי מלון, חדרי כושר ומלתחות בבריכות ציבוריות, שם פועלות המקלחות ללא הפסקה. עד כה החברה כבר הפעילה פיילוט עם מספר בתי מלון וחדרי כושר בשוויץ ובדנמרק, והתוצאות – מספר מאהדג'ובי – חיוביות מאוד.

אז האם המקלחת שפיתח מאהדג'ובי אכן תשמש את האסטרונאוטים בדרכם אל כוכב מאדים, והאם גם אנחנו נתקלח באותה המקלחת בדיוק? כמובן שאת העתיד אי אפשר לחזות, אך אם להסתמך על דבריו של היזם הכריזמטי – לפחות אפשר לקוות שהוא יהיה נקי וחסכוני במיוחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן