מרוויחים מיליונים בלי לצאת מהבית: כוכבי היוטיוב המרוויחים ביותר בעולם

אם תעצרו מאות אנשים רנדומליים ברחוב או בקניון הקרוב לביתכם ותשאלו אותם מיהו פליקס קיילברג, הסיכוי כי תשמעו תשובה נכונה שואף לאפס. אם, לעומת זאת, תשאלו צעירים חובבי משחקי מחשב האם הם מכירים את השם PewDiePie, הסיכויים שתתקלו בתשובה חיובית יגדלו משמעותית. אגב, אם תשאלו את מנהל הבנק של קיילברג לזהותו הוא לבטח יזכור היטב את הצעיר השוודי – אשר הכניס במהלך השנה החולפת בלבד כבר 12 מיליון דולר בזכות ערוץ היוטיוב שלו, PewDiePie, בו הוא משחק משחקי וידאו ומחלק להם הערות וציונים.

קיילברג בן ה-25 כבש את פסגת דירוג "כוכבי היוטיוב המרוויחים ביותר בעולם", אשר מפורסם כעת בפעם הראשונה אי פעם על ידי מגזין פורבס. במהלך עבודת ההכנה בדקו תחקירני המגזין עשרות מערוצי יוטיוב הנצפים ביותר בעולם (ובמיוחד אלו בעלי מספר העוקבים הגבוה ביותר), קיימו עשרות שיחות רקע עם סוכנים ובחירים בתעשיית הפרסום ואספו נתונים מחברות ניתוח מדיה מובילות, דוגמת חברת Nielsen או קטלוג IMDB.

לאחר ניתוח ושקלול כל הנתונים, כאמור, הצליח צוות המגזין לבודד את הכוכבים המרוויחים ביותר של פלטפורמת הוידאו הנצפית ביותר ברשת האינטרנט – יוטיוב. 13 היוצרים אשר מופיעים בדירוג יוצרים את התכנים לגמרי בעצמם: הם כותבים את התסריטים (אם ישנם כאלו), מביימים, מפיקים, מצלמים ועורכים את הסרטונים בכוחות עצמם, (או לעיתים בעזרת כמה חברים) וכל זאת, כאמור, מבלי לצאת מהבית. לאחר שהפכו לסנסציות רשת ומשכו עשרות מיליוני גולשים ברחבי העולם לעקוב אחר הערוץ שלהם, גם הרווחים מיהרו להגיע – ומסתבר כי מדובר ברווחים נאים במיוחד, לבטח עבור יוצרים אנונימיים וצעירים (ברובם) אשר הפיקו את התכנים השונים בסלון ביתם באמצעות מצלמות בסיסיות ולפטופ, לכל היותר.

ניתן לאפיין בקלות את הכוכבים אשר מרכיבים את הדירוג, אשר כאמור מפורסם כעת בפעם הראשונה אי פעם. המאפיין המשותף הבולט ביותר הוא הגיל, שכן כמעט כולם עדיין לא חגגו את יום הולדתם ה-30. הכוכבים המדוברים קרובים מאוד לגילם אל הצופים בהם, ולמעשה התפתחה מאין "קליקה" סגורה לבני הדור הצעיר, אשר רואה ביוטיוב את יורשה החוקי של הטלוויזיה. בני הדורות המבוגרים ביותר נותרים מחוץ למשחק, לפחות נכון לרגע זה.

אז מהיכן מגיעים רווחי העתק מהם נהנים הכוכבים? ראשית, גוגל (המחזיקה ביוטיוב) מפעילה מודל חלוקת רווחים עם היוצרים, ומשלמת להם אחוזים מסך הכנסותיה מפרסום באמצעות הערוצים אשר הם מתפעלים. אך הכנסות אלו, מסתבר, אינן חלק הארי של אותם מיליונים אשר מכניסים הכוכבים: כספים רבים מגיעים מחברות ענק אשר משלמות להם ישירות בכדי שיסקרו מוצר מסוים או פשוט יציגו בסרטים מוצרים מטעמן. בטלוויזיה המסורתית מהלכים כאלו היו זוכים מיידית לתואר "פרסום סמוי" אשר מצריך אישורים רגולטוריים ופיקוח, אך לרשת האינטרנט הרגולטורים טרם הגיעו – והכוכבים העצמאיים יכולים לפרסם את מי שיבחרו בכל אופן שירצו לעשות זאת.

בנוסף, רבים מכוכבי היוטיוב מתרגמים היטב את ההצלחה האינטרנטית שלהם וקהל המעריצים העצום שלהם בכדי לקדם את מעמדם גם בעולמות תוכן מסורתיים יותר. כך, רבים מכוכבי יוטיוב נהנים מחיזורים אגרסיביים במיוחד מצד רשתות הטלוויזיה ואולפני הסרטים הגדולים בהוליווד, אשר מקווים כי ליהוק הכוכבים לסרט או סדרה משלהם ימשכו את מיליוני הצופים גם כן מן המחשב אל המסך (הקטן או הגדול). אפילו חברות ההוצאה לאור רודפות אחרי הכוכבים, ו-4 מאלו המופיעים ברשימה עומדים לפרסם ספר פרי עטם בעתיד הקרוב.

משחק משחקים וידאו, מעיר הערות – ומרוויח מיליונים

במקום הראשון בדירוג נמצא, כאמור, פליקס קיילברג השוודי בן ה-25, אשר הכניס השנה לא פחות מ-12 מיליון דולר. בערוץ של קיילברג תמצאו סרטונים בהם הוא משחק במשחקי וידאו עם חבריו, כשתוך כדי המשחק הוא משחרר שורה של הערות וביקורות על המשחקים השונים. קרוב ל-40 מיליון בני אדם כבר עוקבים אחר הערוץ, וחברות המשחקים הגדולות משלמות לקיילברג סכומי עתק רק עבור סקירה של המשחקים בערוץ שלו.

במקום השני נמצאים איאן הוקס ואנטוני פדיליה, אשר מוכרים ברחבי העולם כצמד "Smosh". צמד החברים מעלה ללא הרף קטעי מערכונים אשר מתבססים, תאמינו או לא, על סדרת הילדים האהובה "פוקימון". בזכות מערכונים אלו השניים מפעילים עכשיו ערוצים ב-5 שפות שונות, ובמהלך השנה החולפת הכניסו 8.5 מיליון דולר. גם "האחים פיין", הם בני ורפי פיין, הכניסו השנה 8.5 מיליון דולר מסדרת סרטונים בה הם מציגים אנשים אשר צופים בביקורות משחקים, כמו הערוץ של פליקס קיילברג, או כמו שהמבקרים קוראים להם: כשה"מטא" מגיע ליוטיוב.                                                                                                 צילום: מתוך יוטיוב

במקום הרביעי נמצאת צעירה בשם לינדזי סטירלינג. היא מנגנת על כינור. היא גם רוקדת. ואז, היא עושה את שניהם במקביל. הסרטונים (המרשימים עד מאוד) של סטירלינג הפכו גם הם לסנסציה של ממש, משכו עשרות מיליוני עוקבים, והביאו את הרקדנית/נגנית לחתום על חוזי הקלטה והופעות עם כמה מהלייבלים הגדולים בארה"ב – ולהכניס 6 מיליון דולר במהלך השנה החולפת.

וכך הרשימה נמשכת ונשכת. בכדי להיכנס ל"עשירייה הפותחת" של הדירוג, אגב, נדרשת הכנסה בגובה 2.5 מיליון דולר – נתון מרשים במיוחד אם מביאים בחשבון כי מדובר ביוצרים עצמאים שלא נהנים משום תמיכה, הפצה או הפקה מקצועית.

אז האם כוכבי היוטיוב ימשיכו להרוויח מיליונים גם בעתיד הקרוב? על פי כל תחזית אפשרית התשובה היא ברורה – וחיובית. יותר ויותר בני אדם מקדישים יותר ויותר זמן לצפייה בערוצי היוטיוב השונים, וגם תקציבי הפרסום מופנים במהרה אל עבר הפלטפורמה המתפתחת. גם היוצרים העצמאיים מבינים את המהפך, ורבים מהם מוותרים היום על ניסיונות פריצה באמצעות לייבלים, סוכנים והוצאות לאור – ופשוט מדלגים ישירות לשלב היצירה, ההפקה וההפצה – הכל הכוחות עצמם, ללא עזרה, ניהול או גורם שיחלוק עם ברווחים. והרווחים, כאמור, מגיעים – ובמספרים מרשימים במיוחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן