מרחץ הדמים של השווקים המתפתחים: כך הפכו ברזיל, רוסיה וטורקיה למלכודת למשקיעים

היה תקופה, לא כל כך מזמן, שבה ברזיל נחשבה להשקעה חמה מאוד. משקיעים זרים, קרנות גידור וקונגלומרטים בינלאומיים רצו כולם לשוק הברזילאי, אשר שם את ה-B בתוך BRIC, הכינוי שהעניק גולדמן זאקס למעצמות בשווקים המתפתחים.

עלייתה הכלכלית של ברזיל הייתה מרשימה מאוד, אך כעת ברור לגמרי שהיא נתקעה בדרך. שוק המניות בברזיל נכנס לתקופה דובית, לאחר היפוך מהיר שגרם לבורסה המקומית לצנוח ב-21% ביחס לשיא שרשמה בתחילת השנה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

השוק הברזילאי הוא אמנם הראשון מבין השווקים המתפתחים שרואה את המניות מגיעות לטריטוריה דובית השנה (ירידה של יותר מ-20%), אך לא מדובר בשוק המתפתח היחיד שנתקל בתקופה קשה. רוסיה, ה-R ב-BRIC, חוותה גם היא נפילה. מדד מיסקס, למשל, מראה כי המניות במדינה נפלו ב-17% מאז השיא שנרשם ב-2013.


ההפגנות בטורקיה. פגעו אנושות בבורסה המקומית | צילום: רויטרס

מה שהופך את המניות בברזיל וברוסיה לאטרקטיביות אפילו פחות עבור משקיעים זרים הוא העובדה שהריאל והרובל ממשיכים לאבד מערכם. הריאל הברזילאי נמצא כעת ברמות שלא נראו בארבע השנים האחרונות.

בטורקיה, בינתיים, המשטרה תוקפת את המפגינים בכיכר טקסים באיסטנבול, שוק המניות נופל והמדד המרכזי בבורסה הטורקית נמוך כעת ב-20% מהשיא. באסיה, שוקי המניות במדינות כמו תאילנד נתקלו גם הם בתקופה רעה לאחרונה. מדד MSCI לשווקים המתפתחים הגיע באחרונה לשפל של תשעה חודשים.

מה קורה כאן? יש סיבות שונות בגינן "זורקים" המשקיעים מניות בשווקים המתפתחים. ברוסיה ובברזיל, לדוגמא, הנפילה במחירי הסחורות היא גורם מרכזי למהלך. רוסיה וברזיל הן שתיים מהיצרניות הגדולות בעולם של נפט ומתכות, וכלכלותיהן מונעות בעיקר מיצוא סחורות למקומות כמו סין, אך המגמה הזו נמצאת בהאטה. למעשה, ברזיל רשמה באחרונה את הגירעון המסחרי הגדול ביותר בתולדותיה – 5.39 מיליארד דולר.

בטורקיה, לעומת זאת, הכלכלה במצב טוב יחסית. הלשכה המרכזית המקומית לסטטיסטיקה דיווחה כי התמ"ג הטורקי הפתיע לטובה ברבעון הראשון. אולם 12 ימים של הפגנות אנטי-ממשלתיות נגד רג'פ טאיפ ארדואן הבהילו את המשקיעים וגרמו לשוק לצלול.

ועדיין, מעל האירועים בברזיל, טורקיה וסין, נמצא גורם משמעותי אחד: החשש הגובר מכך שהבנק הפדרלי בארה"ב ופחית את מידת מעורבותו בשווקים וימתן את תוכנית ההרחבה הכמותית. מהלך כזה צפוי לשנות את האופן שבו מסתכלים המשקיעים על העולם, ובייחוד על השווקים המתפתחים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן