מריל לינץ': המינוף הכלכלי של שוק הגז הטבעי יבוא מענף הרכב

העתיד של ענף הרכב הבינלאומי נמצא בגז הטבעי, כך טוענים צוות האנליסטים בתחום האנרגיה של מריל לינץ'. בסקירה שפרסמה היום חברת הייעוץ נאמר כי תעשיית ייצור הדלק לכלי רכב היא המנוע הכלכלי החזק ביותר בשוק הגז הטבעי. 

לטענת מריל לינץ', בעוד שהיום שוק דווקא הדלקים מנפט הם ששולטים בתעשיית הרכב האמריקאית, היתרונות של הגז הטבעי על פני הזהב השחור ברורים למדי: ראשית עלויות ייצור הדלק מגז טבעי הן זולות יותר. בנוסף גם כמות הפליטות של גזי החממה המזהמים את הסביבה היא קטנה יותר מאשר בתהליך ייצור דלק מנפט. 

כלי הרכב בארה"ב צורכים 53 מיליון חביות נפט ביום, כמות השווה ל-80% מצריכת הגז הטבעי הכוללת במדינה. על פי הערכת האנליסטים במריל לינץ' מחיר הנפט ימשיך להיות גבוה ממחיר הגז הטבעי ב-1.8 דולר לחבית עד לשנת 2015. 

הסבסוד הממשלתי עדיין מהווה מכשול עבור ענף הרכבים הפועלים על גז טבעי | צילום: רויטרס

עוד טוענים במריל לינץ' כי כיום מחירי הרכבים המונעים על ידי גז טבעי גבוהים מאלה המונעים על נפט בכ-15%-25%, כאשר רכב קל יעלה כ-4,000 דולר ואילו רכב כבד כמו משאית תעלה 40,000 דולר. בנוסף גם המרת מכונית למנוע הפועל על גז טבעי היא יקרה, שכן עבור תהליך זה ישלם בעל רכב כ-7,000 דולר. עם זאת, מדובר בהשקעה כדאית לטווח הארוך משום שמנוע גז יהיה חסכני בדלק. על פי הערכת החברה, מכונית המונעת בגז טבעי תחזיר את ההשקעה בה תוך כ-8 שנים אולם רוכשי רכבים כבדים יותר יוכלו להחזיר את השקעתם תוך 1.4 שנים בלבד.

בנוסף, לטענת מריל לינץ' אחד המכשולים העיקריים בענף הרכבים המונעים בגז טבעי הוא התשתיות המתאימות להם. כיום יש בארה"ב רק כ-1,000 תחנות המספקות דלקים על בסיס גז טבעי, זאת לעומת כ-115,000 תחנות דלק קונבציונאליות. בניסיון להתגבר על המכשול, חברות תחבורה רבות בונות תחנות תדלוק משלהן. בנוסף נבנים גם מתקני תדלוק ביתיים עבור מכוניות פרטיות.

על פי הערכות מריל לינץ' בהנחה והגידול בענף הרכבים הכבדים המונעים על גז טבעי יהיה הדרגתי, הביקוש לגז צפוי לגדול ב-0.9 מיליון חביות ליום עד לשנת 2020. אולם, בשוק המכוניות הפרטיות, על מנת להגדיל את הביקושים יש צורך בסבסוד נוסף של הממשלה. במידה ואכן תתרחש הגדלה של תמריצים ממשלתיים בענף, החברה צופה גידול של 15% בביקוש למכוניות פרטיות המונעות על גז טבעי, מה שיביא לגידול בביקוש של גז טבעי ב-2.6 מיליון חביות ליום עד שנת 2020. מספרים אלה יסייעו להורדת מחירי הגז הטבעי ויהפכו אותו לכדאי יותר לשימוש.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן