מרקל מתעקשת: "גרמניה היא דוגמה לכך שרפורמות עובדות"

אנגלה מרקל נלחמת על מעמדה של גרמניה כמדינה העשירה ביותר בגוש היורו. לאחר שבשבוע שעבר פרסם הבנק האירופי המרכזי דוח המראה כי ההון הממוצע של משקי הבית בגרמניה קטן יותר מזה של המדינות החלשות יותר בגוש היורו, קפריסין וספרד, כעת טוענת מרקל כי הדוח אינו מדוייק.

הבנק האירופי המרכזי בדק את תיק הנכסים של משקי הבית במדינות גוש היורו וגילה כי תיקי הנכסים של משקי הבית בגרמניה הם הקטנים ביותר מבין כל מדינות גוש היורו. על פי הדוח, למרות שתושבי גרמניה מרוויחים משכורות גבוהות יותר מאשר במדינות אחרות בגוש וחיים במדינה בה התמ"ג גבוה בהרבה, נראה כי דווקא היקף נכסיהם של הגרמנים קטן יותר משל החברות האחרות בגוש היורו. 

הנתונים הללו שהציג הבנק, שימשו מספר פוליטיקאים, בתוך ומחוץ לגרמניה שהסתמכו עליהם כדי להסביר מדוע מימון תוכניות החילוץ העתידיות עבור הכלכלות הכושלות בגוש היורו לא צריך לבוא מתושבי גרמניה ה"עניים" אלא מכיסם של תושבי המדינות העשירות יותר. 

מרקל לא מסכימה עם הטענות הללו. האתר הגרמני שפיגל פרסם כתבה ובה הוא מצטט את מרקל קוראת תיגר על נתוני הבנק האירופי המרכזי. "תושבי גרמניה נהנים מתנאים סוציאלים מצויינים הכוללים בין היתר, תוכניות פנסיה נרחבות. אולם באופן מוזר בדוח של הבנק האירופי המרכזי לא נלקחו בחשבון תוכניות הפנסיה האלה". בנוסף טענה מרקל כי גם נכסיהם של תושבי גרמניה בחו"ל לא נלקחו בחשבון על ידי הבנק. 

אנגלה מרקל. "אירופה יכולה ללמוד מגרמניה" | צילום: רויטרס

על פי דוח הבנק האירופי המרכזי, שווי ההון של משק בית ממוצע בגרמניה הוא כ-51,400 יורו, כאשר באוסטריה מסתכם הונם של התושבים ב-76,400 יורו. אולם על פי הדוח, מצבם של תושבי המדינות החלשות ביותר בגוש היורו, כגון: קפריסין וספרד הרבה יותר טוב, עם הון ממוצע של 173,500 יורו ו-182,700 יורו בהתאמה. 

חשוב לציין כי לאחר פרסום הדוח, הודיעו בבנק האירופי המרכזי כי "יש לפרש את הנתונים המופיעים בו בזהירות רבה". 

בניגוד למדינות רבות בגוש היורו, התושבים בגרמניה לא קונים את בתיהם אלא שוכרים אותם. רק 44% מתושבי גרמניה מחזיקים בבית משלהם, זאת בשל התנאים הטובים המאפשרים להם להנות מדיור ציבורי ומהעדר תנאי מיסוי ההופכים את רכישת הבית לכדאית יותר. 

כשנשלה מרקל האם היא רואה בגרמניה מודל לחיקוי עבור מדינות אירופה האחרות, אמרה הקנצלרית: "מדינות גוש היורו צריכות ללמוד אחת מהשניה. גרמניה היא דומה טובה לכך שרפורמות כלכליות עושות את ההבדל. הרי רק לפני עשר שנים כונתה גרמניה 'האיש החולה של אירופה'. מאידך, תושבי גרמניה צריכים ללמוד ממדינות אחרות כיצד לאזן בין חיי משפחה לקריירה". 

בנוסף ציינה מרקל כי היא מאמינה שמרבית הכלכלות החלשות באירופה יצליחו להיחלץ בסופו של דבר מהשבר אליהן נקלעו. "כל המדינות החלשות בדרום אירופה הראו סימנים של חזרה למסלול. אמנם הדבר התאפשר לאחר ויתורים כואבים וצעדי צנע קשים, אך אני בטוחה שאם המדינות ילמדו להתנהל במסגרת התקציב ולא לחרוג ממנו, הן ישובו בסופו של דבר למצב של צמיחה".  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן