מרקל, תתעוררי: גוש היורו לא ישרוד את עזיבתה של יוון, ולא מהסיבות שאת חושבת עליהן

כחלק מההתכתשויות המילוליות והפוליטיות שהובילו לבחירות הקרובות ביוון, עולות התבטאויות גרמניות לכך שגוש היורו יכול לשרוד את העזיבה היוונית בקלות. לטעמי מדובר בטעות, אבל לא מהסיבות שלרוב חושבים עליהן. נכון, אם יוון אכן תצא מהגוש עשויה להיות עלייה חדה בשיעור הריבית במדינות כמו פורטוגל ואירלנד למשל. אולי הבנק האירופאי המרכזי יוכל להתמודד עם התפרצויות אלו, אך הן לא הסכנה האמיתית שעומדת בפני גוש היורו.

הסכנה היא שאם יוון אכן תעזוב והמהלך ישפר את הכלכלה והמצב המדיני – המדינות האחרות בגוש עלולות להתחיל לתהות מדוע בעצם החברות בגוש היורו מועילה להן. 

גרמניה מאמינה שהגוש ישרוד. אנג'לה מרקל | צילום: thinkstock

הפתרון הסטנדרטי לצרות היווניות היה לאורך כל הדרך משא ומתן מחודש על החוב ופיחות המטבע. היה זה הפיחות (של תקן הזהב) שסייע בצורה משמעותית כל כך בשנות ה-30. מדיניות של פיחות תהיה גם המרשם של קרן המטבעהבינלאומית למקרים כאלו. אי הנקיטה במדיניות של פיחות היא מדיניות שנכפתה ע"י החברות בגוש היורו, והמשמעות שלה היא ירידה מתמדת במחירים המלווה בהאטה כלכלית, או במילה אחת דלפציה פנימית.

אז מה היה קורה אילו יוון הייתה הולכת לפי הוראות הכלכלנים המציעים את הפתרון הסטנדרטי של תהליך הפיחות? יוון הייתה עוזבת את גוש היורו, הבנקים היו קורסים והמדינה הייתה עוברת תקופה סבוכה בת 12 חודשים. אך לאחר מכן, חוזים הכלכלנים, היינו עדים לגידול משמעותי ומתמשך בכלכלה היוונית -אפילו צמיחה של 5% עד 10% בטווח התמ"ג לא היה מפתיע בנסיבות אלו.

אך מה יהיו ההשלכות של מהלך כזה מבחינת גוש היורו? האם איטליה תחליט ללכת במסלול הדפלציה או שמא, היא תתחיל בליטוש מכונות הדפסת הלירה ותעזוב את הגוש גם היא? ומה עם צרפת ובלגיה הנמצאות בדרכן לאותו המסלול?

צילום: thinkstock

המרשם הסטנדרטי של קרן המטבע הבינלאומי למקרים כאלה הוא תהליך פיחות ולא דפלציה פנימית, וכנראה שיש לכך סיבה. מדיניות זו גורמת הרבה פחות כאב לאוכלוסיית המדינה,והיא זו ההולכת לקלפי בסוף היום. האם מישהו באמת מאמין שדפלציה פנימית באיטליה תהיה אפשרית מבחינה פוליטית, אם האיטלקים יראו כי ביוון המצב משתפר אחרי שנה בלבד?

זוהי הסכנה האמיתית העומדת בפני גוש היורו, ולא שהעזיבה של יוון תגרום ליורו להתפוצץ. אם העזיבה של יוון תשפר את מצבה ותגרום למדינות נוספות ללכת באותה הדרך יהיה זה סופו של הגוש של מרקל. אחרי הכל, הכלכלה הסטנדרטית, זו שלפיה אנו הולכים ב-80 השנים האחרונות, מצביעה על כך שפיחות המטבע הוא הפתרון. לא משנה מה הרצונות הפוליטיים של אלו הטוענים בעד איחוד אירופאי רחב – זו עדיין התשובה הכלכלית הנכונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן