משאירים את אינסטגרם לפייסבוק: שאטרפליי היא הקנייה השווה

אין ספק שאנחנו אוהבים לצלם תמונות דיגיטליות. לפני 5 שנים, לפי הנשיונל ג'יאוגרפיק, צולמו בארה"ב 53 מיליארדים מהן; בשנה שעברה – 80 מיליארד. עד 2015 הסכום אמור לעלות ל-105 מיליארד, שזה 322 צילומים לאדם בשנה. אבל זה רק ממוצע ארימתטי: מספר גדול של אנשים מצלם כמויות כאלו בחודש  -או אפילו בחצי יום, אם למשל אתם חוגגים יום הולדת לצאצאכם בן ה-7. 

הדבר עשוי לגרום לנו לתהות מדוע משקיעים נמנעים ממניות של חברת "שאטרפליי". לפנינו חברה שהפכה בשקט לתחנה המרכזית של הצילום אונליין. היא נוסדה ב- 9199 במשימה למכור תדפיסי 4X6 אינץ' ברשת, והתרחבה דרמטית בהיעגה למגוון של מוצרי צילום והדפס: ספרי תמונות, ספלים אישיים, הזמנות חתונה וכרטיסי ברכה.

שאטרפליי מארחת כרגע 15 מיליארד צילומי משתמשים, כמו גם 5 מיליון אתרי שיתוף נשלטי- משתמשים, רשתות חברתיות במעגל סגור לצוותים, בתי ספר ותוכניות אחרות. אחת מכמה סיפורי הצלחה בשוק בו רבים נכשלו, החברה בשנים האחרונות בלעה את שרידיהם של אתרי התמונות המבטיחים לשעבר אשר בבעלותם של סוני, יאהו, ולאחרונה גם קודאק. 

שאטרפליי מציעה לצלם החובב שירותים יקרי ערך, בניהם מובילה היכולת לאחסן מספר בלתי מוגבל של תמונות ברזולוציה מלאה בחינם. היא למעשה ספקית האיחסון מבוסס-הענן הראשונה. ההיגיון בהיצע החינמי האדיר הוא כי באיזשהו שלב הצרכן בוודאי יצרה להפוך אחת מהתמונות לטי-שירט, שרשרת למפתחות ואפילו אותם תדפיסי 4X6 ישנים וטובים, מוצרים שאינם חינמיים בשום צורה שהיא.

ונחשו מה, הרבה אנשים עושים בדיוק את זה. שאטרפליי נכנסה לרשימת 25 חברות הטכנולוגיה הגדלות במהירות של פורבס, ועתידה להכניס השנה 582 מיליון דולר – עלייה זועקת של 137% מאז 2009. נכון לסוף הרבעון הקודם היו לה 0 חובות רשומים ועוד 144 מיליון דולר במזומן, פלוס צפי לתזרים של 100 מיליון נוספים במהלך השנה. עם תקרת שוק בסך של כמיליארד דולר, הבורסה אומרת לשאטרפליי ששוויה זהה לזה של אינסטגרם, אשר נרכשה ע"י פייסבוק במיליארד דולר, במזומן ובמניות. בעוד לאינסטגרם מספר משתמשים גבוה בהרבה (30 מיליון), חסרים לה כמה יסודות כלכליים כמו הכנסות, רווחים ומאזן. לאינסטגרם יש בערך תריסר עובדים. שאטרפליי, עם 1,000 עובדים, מפיקה ספרי תמונות, הדפסים וטובין אחרים, בבתי חרושת בפיניקס, אריזונה ובשרלוט, צפון קרוליינה.

עם הכנסות הצפויות לגדול פי 1.1 במהלך 2013, נראה כי יש החוששים שמישהו – פייסבוק, אפל, אמאזון, גוגל או אפילו ארבעתם – יציב סיכון לשאטרפליי. היו"ר ג'ף האוסנבולד מודה מרצונו כי הוא שם ליבו אליהן היטב. פייסבוק, שמארחת פי 10 יותר תמונות משאטרפליי, מציבה את הסיכון הברור ביותר. אבל האוסנהולד טוען כי שני האתרים משלימים האחד את רעהו.

כדוגמא, הוא מציין את מסיבת יום ההולדת של בנו בן ה-7 לפני כמה שבועות. הילדים שיחקו כדורגל דגלים. הוא צילם 600 תמונות, ערך 138 מהן והעלה אותן לשאטרפליי, ואשתו הכינה אלבום תמונות. "העליתי שתי תמונות לפייסבוק", הוא אמר. "זו דרך נהדרת לשדר צילומים חדשים ולקבל תגובות. בשביל הרגעים היקרים ביותר, אתה בוודאי תרצה לעשות איתם משהו. אתה תרצה לשים תמונה במסגרת או אלבום או כרטיס. אתה גם רוצה מקום לאחסן בו את צילומי הרזולוציה הגבוהה שלך. זה כבר לא בפייסבוק".

מניית שאטרפליי איננה זולה לפי הסטנדרטים המקובלים, ונסחרת ברמה של פי 50 מהערכות הרווח פר מניה לשנה הבאה, אך היא נמכרת תמורת פחות ממחצית השיא שלה מן השנה החולפת, והחברה ממשיכה לצמוח. הכנסותיה ורווחיה גדלים לאורך 44 רבעונים ברציפות, ואין סיבה לתזמורת להפסיק לנגן בקרוב. אז הניחו לפייסבוק לקנות את אינסטגרם; אתם יכולים לקנות מניות של שאטרפליי ולקבל את העסקה היותר טובה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן