משבר? ארה"ב: הסחר עם רוסיה מותנה בשמירה על זכויות אדם

הסנאט האמריקאי יתכנס היום כדי לאשר ענישה לחברות רוסיות שיפרו זכויות אדם, כחלק מהצעת חוק רחבה יותר העוסקת בהרחבת הסחר של ארה"ב עם רוסיה. זאת למרות אזהרתה של מוסקבה כי התניית הסחר בשמירה על זכויות אדם תפגע ביחסים בין המדינות.

הרקע: בנובמבר הצביעו בסנאט בעד הצעת חוק המעניקה "יחסים נורמליים קבועים" (PNTR) לגבי הסחר עם רוסיה, ומסירה את ההגבלה שחלה על הסחר בין המדינות עוד מתקופת המלחמה הקרה. "רוסיה היא שוק בצמיחה מהירה. כדי שארצות הברית תשתתף בה, עלינו לעבור קודם את מחסום ה-PNTR. אם נעשה זאת, צפוי היצוא האמריקאי לרוסיה להכפיל עצמו תוך חמש שנים", אמר אתמול יו"ר ועדת הכספים של הסנאט, מקס באקוס.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במשך חודשים דחפו קבוצות עסקיות בקונגרס לאשר את הצעת החוק, שתבטיח כי חברות אמריקניות יהנו גם הן מכל היתרונות של כניסתה של רוסיה לארגון הסחר העולמי ב-22 באוגוסט השנה. ללא הסרת המגבלה, חוששות הקבוצות כי תישארנה בעמדת נחיתות מול חברות ברחבי העולם, שסוחרות עם רוסיה באופן מלא. הגבלת שיעורי המכס קשורה היתה עדיין באופן היסטורי לזכויותיהם של יהודים בברית המועצות לשעבר להגר בחופשיות ונחשבת לשריד של המלחמה הקרה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (מימין). מאיים לנקום | צילום: רויטרס

אולם מחוקקים רבים בארה"ב סרבו עד כה לעשות את הצעד, ללא חקיקה חדשה בנושא זכויות אדם. מקורה של הצעת החוק אשר מקוממת את מוסקבה – במותו של סרגיי מגניצקי, עורך דין שלחם בשחיתות ומת בכלא הרוסי בשנת 2009. היא אמורה לחייב את ארצות הברית לשלול אשרות ולהקפיא נכסים של כל פרט ברשימה מפירי זכויות אדם ברוסיה באופן שוטף. מוסקבה כבר הזהירה כי הנושא יפגע ביחסים והבטיחה לנקום אם ההצעה אכן תהפוך לחוק.

"הטענות כי חקיקה זו פוגעת בריבונות הרוסית הן שטויות. היא ממילא לא יכולה להכריח את מפירי זכויות האדם ברוסיה להפסיק את מה שהם עושים", אמר הסנטור ג'ון מקיין. "אבל אם הם ימשיכו, מה שהחקיקה הזו עושה היא לומר לאותם אנשים שהם לא יכולים להפקיד את כספם בארצות הברית, שהם אינם רצויים במדינה הזאת, שהם לא יכולים לבקר בה ושלא תהיה להם גישה למערכת הפיננסית בארה"ב", הסביר.

הסנטור בן קרדין הוסיף שימשיך לדחוף כדי להפוך את ההצעה לאוניברסלית בהיקפה כך שתוכל לשמש כדי להעניש מפירי זכויות אדם אחרים בעולם. "אם ישנם תחומים לגביהם רוסיה אינה עומד בהתחייבויותיה, הממשל נדרש לפתח תכנית פעולה לטיפול בהם", סיכם הסנטור אורין האץ', הרפובליקני הבכיר בוועדת הכספים של הסנאט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן