משבר הזהות של שוק מטוסי המנהלים: האם בקרוב יעלמו כלי הטיס הקטנים?

שוק מטוסי המנהלים שאחרי המשבר של 2008 חווה משבר בלתי צפוי. לפני 2008 השוק התנהג כישות אחת, כשכלל המכירות והמוצרים התפתחו במקביל. אולם, בין השנים 2008-2010 חל שינוי משמעותי – חציו היקר יותר של השוק, מטוסי המנהלים היקרים יותר שעלותם 26 מיליון דולר ומעלה, המשיכו במכירות יציבות ואפילו הפגינו גידול מסוים של 3.5% בערך ההזמנות, כלומר בסכום הכולל שהניבו המכירות. בניגוד לכך, המטוסים שעלותם נמוכה יותר, החציון התחתון של ההזמנות, חוו צניחה של 57% בערך ההזמנות, אחד מאסונות השוק הגדולים אי פעם שהשפיעו על חלק מתעשיה בוגרת.

אחרי 2010, המצב התייצב למשך מספר שנים, אולם ב-2013 השבר הזה הפך לקשה הרבה יותר. במקום להראות סימנים להתאוששות רציפה ועקבית, שוב ספגו המטוסים ה"זולים" יותר צניחה של 8.4% בערך ההזמנות, הירידה הגדולה ביותר מאז 2010. ושוב, כמעט בהתאמה, המטוסים היקרים באמת חוו גידול בערך ההזמנות – גידול של 23.5%, הגידול החזק ביותר מאז 2010.

כתוצאה מהשבר של 2008-2010, והעמקת הקרע של 2013, מה שהיה פעם שוק אחד ויחסית אחיד, התפצל והפך לשני מוצרים מאוד שונים ובגדלים שונים. החציון העליון של מטוסי המנהלים תופס כיום 76% משוק מטוסי המנהלים כולו, שהם 16 מיליארד דולר בהכנסות לשנת 2013. מה שהיה פעם החציון התחתון מהווה כעת 24% בלבד, עם הזמנות בשווי 4.9 מיליארד דולר ב-2013.

Gulfstream's G650 – הביקוש ממשיך לגדול | צילום: Shutterstock

בנוסף, ייצורם כמה מדגמי היוקרה של המטוסים, במיוחד דגם Gulfstream's G650, נמצאים גם הם עדיין בתהליכי גדילה. ומן העבר השני של החציון, לא שוחררו כל הצהרות שמתוכננת הגדלת ייצור של אחד מהמטוסים הקטנים יותר או אפילו הבינוניים, וזאת כאשר חלקם הם דגמים חדשים שרק עתידים להגיע לשוק בשנתיים הקרובות. הקבוצה הזו כוללת את מטוסי ה- Latitude וה- M2 של ססנה, ה-Learjet 85 של Bombardier, וה-Legacy 450/500 של Embraer. אולי הגעתם לשוק תצליח, בכל זאת, ליצור איזשהו אפקט מעורר בחלקו התחתון של השוק.

השבר השני של 2013 הפך את ההתאוששות של שוק מטוסי המנהלים למסובכת בהרבה. הודות לגידול במכירות המטוסים הגדולים והיקרים יותר, השוק לא רק התחיל את ההתאוששות שלו, הוא למעשה השיב לעצמו כמחצית מההכנסות שאיבד. כלל שוק מטוסי המנהלים היה שווה 20.9 מיליארד דולר ב-2013, וזאת בהשוואה לשיא שנרשם בשנת 2008 (כ-24.7 מיליארד דולר) ולעומת השנה הגרועה ביותר שלו, שנת 2012 (18 מיליארד דולר).

שוק מטוסי המנהלים הוא שוק לא פשוט, במיוחד בתקופות של משבר כלכלי או מיתון, ואת הסכנה של חזרה מוקדמת מדי לשוק למדה על בשרה ססנה, כאשר ב-2012 העלתה החברה את הציפיות למכירות מוצריה, מה שהוביל לריבוי מטוסים במחסני החברה, והסתיים במספרים מאוד מאכזבים בסוף השנה.

בינוני חדש בשוק – מטוס ה-Citation Latitude של ססנה | צילום: אתר החברה

בין אם השנה נראה התאוששות בשוק מטוסי המנהלים ובין אם לא, החוויה של השבר ב2008-2010 והזעזוע הנוסף שחטף השוק ב-2013, ישפיעו עמוקות ללא ספק על כלל השחקנים בענף.

ההשפעה המרכזית ביותר של הפיצול הזה היא באופן ברור על חברות שעיקר פעילותן הם מטוסי המנהלים מחציה התחתון של הסקאלה. בשנה שעברה רכשה ססנה את Beechcraft, שאחראית למטוס ה- Hawkerהמפורסם. אמנם הרכישה הבטיחה שמוצרי היוקרה של החברה, כמו ה-King Air turboprop, נמצאים בידיים בטוחות יותר, אולם הרכישה סתמה גם את הגולל על פיתוחם של מוצרי Hawker נוספים.

שוק מטוסי המנהלים כיום משקף את השוק עצמו. חברות שנהנו מהגידול בחציו העליון של השוק מסוגלות להמשיך ולהשקיע בפיתוחם של מטוסים חדשים. אך לרוע המזל, חברות שחוו אך את הצניחה במכירות, קרי שמתעסקות רק בחציו התחתון של השוק, התקווה הגדולה שלהם להתאוששות אינה נמצאת בשליטת כלל וכלל – היא תלויה בשינויים כלל עולמיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן