“משבר החוב באירופה – פצצת זמן מתקתקת”

מחר יתכנסו מנהיגי האיחוד האירופי על מנת לדון בגורל הכלכלי של גוש היורו. השאלות הבוערות העומדות על הפרק הן: האם לאפשר את הרחבת החוב עבור מדינות האיחוד השרויות במשבר או לא, האם להקל את העול הכלכלי של ספרד, יווון ודומיהן או להדק את החגורה ולהכריח את כל חברות הגוש לוותר על חלק מריבונותן. הזמן להגיע להחלטות בעניינים אלה הולך ואוזל. עתידו של גוש היורו נמצא במצב של חוסר וודאות מתמדת. במשימה החשובה ביותר העומדת בפני באי הכינוס הקרוב תהיה למצוא אחת ותמיד את הדרך לעצור את חרדת המשקיעים ולהחזירם אל השווקים האירופים. 


המשקיעים ממתינים למדיניות אחידה, בורסות אירופה | צילום: רוטרס

על פי תחזית של אלן קונווי, מנהל תיקי השקעות בבנק האירופי שרודרס, "המיתון באירופה צפוי להחמיר וכך גם ההאטה בכלכלה הגלובלית כולה". לפני הבחירות במדינה, קונווי טען לסבירות של 50% לפרישת יוון מגוש היורו ברבעון השלישי של השנה. אולם, לאחר נצחון המפלגה השמרנית התומכת הצעדי צנע במדינה הוא מחק תחזית זו מהפורטפוליו שלה. 

למרות שכולם מצפים שהבשורה הגדולה מהפסגה האירופית תהיה שינוי משמעותי במדיניות הכלכלית של האיחוד כולו, קונווי טוען כי יהיה זה תהליך איטי וארוך אשר יחליש את מעמדו של גוש היורו בכלכלה העולמית. הוא מכנה זאת "העידן הפוסט מערבי". בסופו של דבר לטענת קונווי, העולם ישאל את עצמו האם גוש היורו נחוץ בכלל. לדברי קונווי טריגר לכך לא יגיע מספרד או מאיטליה, כי אם מצרפת.

התחרותיות של צרפת הדרדרה מאוד במהלך העשור האחרון ובעוד בספרד ואיטליה אנו עדים להתחלת הנהגת מדיניות צנע כלשהי, בצרפת עד כה בקושי נראים סימנים המעידים על שינוי כלשהו במדיניות הכלכלית, למעט הורדת גיל הפנסיה על ידי הנשיא החדש פרנסואה הולנד. 

חמש שנים לאחר פרוץ המשבר הגלובלי האחרון והעולם עדין לא הצליח להתאושש ממנו לחלוטין. זו הסיבה שאיזון הצמיחה והמדיניות הכלכלית בכל העולם הפכה לאחרונה למטרה מקודשת לכולם. ההתנהגות הפיסקלית והמוניטרית באירופה עדין חסרה ראייה של צורכי המדינות בטווח הקצר וסיכונים העלולים להעיב על התנהלותן בטווח הארוך. 

המשקיעים מקבלים מדי פעם משב של תקווה בדמות הבטחות של מוסד פיננסי או מדיני זה או אחר, אך לרוב מהר מאוד מתפוגגת השפעתן והחששות חוזרים להתל בשווקים. כעת העיניים נשואות אל הפסגה האירופית שתחל מחר. בנוסף לנושאים הכלכליים הבוערים, צפויים מנהיגי אירופה לדון גם בעניינים אחרים על סדר היום הבילאומי אשר עשויים להשפיע גם הם על המצב בשווקים. המשימה העיקרית של באי הכינוס תהיה להוכיח לעולם שהאיחוד מסוגל לגבש מדיניות אחידה שיכולה להיות הדבר היחיד שיחלץ את היבשת מהבוץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן