משהו חדש וטוב: מיהן החברות שחוללו בשנה החולפת מהפך בתחומן ושינו את חוקי המשחק?

כללי המשחק משתנים במהירות ובשקט. חברות בודדות כמעט בכל ענף מצליחות למצוא את מנופי החידוש שמהם התעלמו רוב המתחרות שלהן – הן מזהות צורך בלתי ממומש, כוח חבוי או נכס שלא נעשה בו שימוש, ומעל הכל – הזדמנות לחדש. הן מצטרפות למשחק עם הנשק הסודי הזה בכיסן – לא רק במטרה לנצח, אלא גם מתוך כוונה לשנות. לפניכם 7 החברות שחוללו בשנה החולפת את המהפך העמוק ביותר בתחומן:


גו-פרו: לוכדים את הרגע

שנת הקמה: 2002
צמיחה שנתית מוערכת: 200%

לפני עשור יצר הגולש ניק וודמן התקן מרצועה של גלשן שבור ומגומיות, שאיפשר לו לחבר מצלמה חד-פעמית לפרק היד שלו ולתפעל אותה בנוחות כשיגיע הגל המושלם. כל מה שהוא רצה, בסך הכל, היה להצליח לתעד את הרגע.

וודמן בן ה-38 (שהוא אגב, יהודי), שווה היום 1.3 מיליארד דולר, והוא אחד המיליארדרים הצעירים בארה"ב. החברה שלו, גו-פרו, היא שם דבר. הסרט שמופק מגו-פרו, על האיכות הקולנועית ו"נקודת המבט" הפנורמית שלו, הוא לא פחות מעוצר נשימה. אנשים הופכים את עצמם, פשוטו כמשמעו, לגלגלי סרטים אנושיים, ומספקים חוויה ייחודית הלוכדת את הרגעים המלהיבים ביותר בחיים.


ניק וודמן | צילום: גו-פרו

בין אם מדובר בחובבנים או באנשי קולנוע מקצוענים, מכירות גו-פרו סחפו את השוק בסערה. החברה הכפילה את מכירותיה בכל שנה מאז השיקה את המצלמה הראשונה ב-2004. ב-2012 היתה גו-פרו אחראית ל-21.5% ממשלוחי המסרטות הדיגיטליות ברחבי ארה"ב (על-פי נתוני IDCdata), מכרה, לדברי וודמן, 2.3 מיליון מצלמות, והכתה מותגים מובילי-מכירות אחרים, כמו סוני.


פייבר: הכל ב-5 דולר

שנת הקמה: 2009
צמיחה מוערכת: 200% ומעלה

מכירים את החנויות האלה שמתנוסס עליהן שלט "הכל בשקל"? אז ב-Fiverr (פייבר) הכל ב-5 דולרים, והחנות וירטואלית. מיכה קאופמן (42) ושי וינינגר (40) הקימו ב-2009 את האתר, המדורג כיום בין 200 האתרים הפופולריים בעולם ומקפיץ את ישראל מעלה בטבלת האתרים המובילים.

בפייבר תמצאו 2 מיליון שירותים שמוצעים על ידי אנשים מכל קצות תבל במחיר בסיסי קבוע ונוח לכל כיס. אז מה כבר אפשר לקבל ב-5 דולרים? די הרבה מתברר. מעיצוב כרטיסי ביקור ועד הפקת ג'ינגל, שירותים אינטרנטיים הזויים, שירותי קריאייטיב ואפילו שירותים מקצועיים כמו עבודת תחקיר, תרגום ואפילו ייעוץ משפטי – כל זה ועוד ניתן למצוא בשוק השירותים הווירטואלי פייבר.


אתר פייבר. הכל ב-5 דולר

אבל יש כאן גם דברים הזויים יותר: מוכר אחד, למשל, מוכן להקליט עבורכם את ההודעה בתא הקולי בקול המחקה את שון קונרי; איש אחד מוכר שתי דקות שלמות שבהן יקשקש עם הקונה על כל נושא שבעולם; אחרת מבטיחה לפלרטט איתכם בפומבי על הקיר בפייסבוק. כל ה"חלטורות" הללו נהנות מפלטפורמת האתר המאפשרת תקשורת בין הקונה למוכר, ביצוע תשלום עבור העסקה וכמובן גם קבלת משוב.

האתר מציע חלטורות ב-120 קטגוריות ומשרת יותר מ-200 ארצות ברחבי העולם. בינואר האחרון פתחה החברה את האפשרות לתמחור גבוה יותר של שירותים, שנע כיום לרוב, כך לדברי המייסדים, בין 5 ל־500 דולר. התמחור החדש מאפשר למוכרים שכבר הוכיחו את אמינותם וסיפקו עבודות מוגמרות למספר לקוחות להציע תוספות לשירות הבסיסי תמורת תשלום גבוה יותר, ואף להציע מוצרים נוספים למכירה. ההכנסות מגיעות מגביית 20% עמלה מכל מכירה שמבוצעת במלואה דרך פלטפורמת פייבר, ללא קשר להיקף העסקה.
יש לציין, כי גם המשקיעים לא נותרו אדישים – האתר זכה עד כה למימון של כ-20 מיליון דולר. עם המשקיעים נמנית קרן ההון סיכון אקסל פרטנרס, שהשקיעה בסטארטאפיסטים מצליחים ומחוללי מהפכות כמו פייסבוק, ספוטיפיי ודרופבוקס.

 

טסלה: מחממים מנועים

שנת הקמה: 2002
מספר מכירות שנתי (אומדן ל-2013): 21,500

השנה הנוכחית של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה מוטורס אמנם נפתחה בעימות פומבי נוקב וצורב עם הניו יורק טיימס, על רקע ביקורת שלילית שפרסם המגזין על מודל S. אולם היא הסתיימה בטונים שונים לחלוטין.

בסופו של דבר, רשמה החברה ב-2013 הישגים יוצאים מן הכלל: מודל S מכר יותר מפורשה, פיאט, ביואיק, יגואר, לנד רובר וחמש חברות נוספות בקליפורניה, כך לפי דיווח שפורסם באוגוסט האחרון באתר הכלכלי Quartz.com. היא גם זכתה לציונים גבוהים יותר מכל מכונית אחרת במבחנים שנערכו על ידי קונסיומר ריפורטס, ובדירוג הבטיחות הגבוה ביותר מידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHSTA).


המכונית החשמלית של טסלה | צילום: יח"צ

בעוד המתחרות מתמקדות בהיקפי מכירות גדולים ובירידה ברווחים, השתלטה טסלה וחוללה מהפך בפלח שוק קטן, שהחברות הגדולות התעלמו ממנו בתחילה. עכשיו, נתוני המכירות המרשימים שרושמת טסלה כבר תפסו את תשומת לבן.

טסלה קובעת אמות מידה כיצרנית מכוניות מסוג חדש, פורצת דרך בקמעונות חדשה, בשרשרת אספקה ובהתנהלות השירותים שלאחר הקנייה, בעוד הביקוש מכריע את ההיצע והקונים ממשיכים לעמוד בתור כדי לזכות בכל מכונית שמתגלגלת החוצה מפס הייצור.
שוויו של מייסד החברה אלון מוסק, שעשה את הונו הראשוני מייסוד במשותף של חברת פייפאל, מוערך היום ב-6.7 מיליארד דולר. מוסק מחזיק גם בחברה הפרטית ספייס X, הפועלת בשיתוף פעולה עם נאס"א.


נטפליקס: בחזרה לשידור

שנת הקמה: 1997
מינויים: 40 מיליון

למשך כמה שנים שימש השם נטפליקס מילה נרדפת לפריצת דרך, לאחר שהחברה נודעה לשמצה במהפכה שחוללה בעידן השכרות הסרטים. אולם לאחר שטקטיקה של פיצול החברה ב-2011 נכשלה, רבים ניבאו את סופה. בקיץ 2012 צנחה המניה של חברת הסטרימינג לשפל של מתחת ל-54 דולר. אבל ב-2013 היא זינקה ביותר מ-400%.

נטפליקס מהווה מקרה בוחן קלאסי של קאמבק תאגידי בעזרת אסטרטגיות לא כל כך מסורתיות. במקום למהר לבצע שינויים מבניים, הפגינה נטפליקס סבלנות. היא למדה מטעויות העבר שלה, דבקה באסטרטגיה שלה והתעלמה מהמפקפקים.

לנטפליקס תמיד היה נכס ייחודי שלחברות ומשדרות מדיה אחרות לא היה: המחקר הצרכני החדשני שלה חימש את מנהליה בנתונים הדרושים כדי לתפוס את המאפיינים הייחודיים המגוונים של הקהל שלה, ולספק להם תוכן שהם רוצים ואוהבים.

באמצעות המשך המיקוד בלקוח שחררה נטפליקס את המינויים מלוחות השידורים המסורתיים בטלוויזיה, בכך שהחליטה לשחרר עונות שלמות של סדרות טלוויזיה כמו "בית הקלפים" או "כתום זה השחור החדש". כעת היא שוקלת להרחיק לכת עוד יותר ולקצר את הזמן שאנחנו צריכים להמתין עד תחילתה של העונה החדשה.

 

:Airbnb: חדר משלכם

שנת הקמה: 2008
הזמנות ב-2013 (אומדן): 4 מיליון

אתר השכרת הדירות מסן פרנסיסקו שמציע שוק שבו אנשים יכולים להזמין חופשות בבתיהם של אנשים אחרים, צומח כמו אש בשדה קוצים וגורם להרמת גבות מצדם של השחקנים המובילים בתעשיית האירוח. עד היום, בחמש השנים מאז נוסדה, שירתה החברה יותר מ-9 מיליון אורחים ובמהלך שלוש השנים האחרונות הגדילה את מספר ההזמנות ביותר מפי 73.


חצי מיליון חדרים ברחבי העולם. אתר Airbnb

לונדון, טוקיו, ניו יורק, פריז? על איזו עיר אתם חולמים? אתר Airbnb מבטיח מקום להניח בו את הראש ביותר מ-34 אלף ערים ב-192 מדינות. רק כדי לסבר את האוזן, לאינטרקונטיננטל ולהילטון יש יותר מ-650 אלף חדרים ביחד. ל-Airbnb יש כרגע מלאי של 500 אלף חדרים, והמספר הזה רק הולך וגדל.


Watsi: רפואה שלמה

שנת הקמה: 2012
תרומות שגויסו: יותר מ-2 מיליון דולר

צ'ייס אדם רוצה לחולל מהפכה בצדקה, חולה אחר חולה. לאחר תקופה בקוסטה ריקה, במסגרת פעילותו בארגון זכויות האדם "Peace Corps", ייסד אדם את Watsi (ווטסי), פלטפורמה במימון המונים שמטרתה לסייע לאנשים במדינות מתפתחות, הזקוקים לטיפולים רפואיים.

ווטסי משתפת פעולה עם רשת של 13 בתי חולים סביב העולם, כדי לזהות חולים נזקקים. האתר מעלה פרופיל עבור כל אדם, כולל תמונה, שמו הפרטי ותיאור של השירות הרפואי שהוא נזקק לו.


ההיקף הכספי של התרומות אולי נראה קטן (מינימום 5 דולרים "כדי לממן טיפול רפואי משנה חיים לחולה, לפי בחירתך"), אבל הדרך שבה ווטסי מקיימת שקיפות יכולה לחולל מהפכה במלכ"רים. כל הכסף שנתרם, יותר מ-2 מיליון דולר עד כה, הולך ישירות לטיפול, החל מתשלומים לרופאים ועד תחבורה ועלויות ההפניה.

 

אמזון: מחדשים כדי לשלוט

שנת הקמה: 1994
הכנסות ב-2012: 61.1 מיליארד דולר

מעט מצחיק להכתיר את אמזון כפורצת דרך ב-2013. אחרי הכל, ניתן לטעון שאמזון היא פורצת הדרך הגדולה בהיסטוריה. יכולתה לחדש בהצלחה ולהיכנס לשווקים חדשים היא פנומנלית. החברה שהחלה כחנות ספרים מקוונת שינתה את עצמה עד מהרה לחברת הסחר האלקטרוני הגדולה ביותר בארה"ב. למרות שנים של צמיחה מסיבית, אמזון ממשיכה להיות פורצת דרך קבועה, שמוצאת בהתמדה דרכים חדשות להפוך לחלק אינטגרלי וחסר תחליף ברשת.

ב-2013 אמזון פשוט המשיכה לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב. היא הכריזה על הרחבת "אמזון פרש", עסקי המכולת המקוונים שלה. היא השיקה את "אמזון ארט" כזירת מסחר מקוונת המוכרת אמנות מקורית או במהדורות מוגבלות מגלריות נבחרות, וחשפה את הטאבלט מהדור השלישי שלה, "קינדל פייר HDX". אמזון ממשיכה להוביל גם במחשוב ענן, בעזרת עסקה של 600 מיליון דולר עם הסוכנות המרכזית לביון (CIA) מוקדם יותר השנה.

המכולת המכוונת. אמזון פרש

ויש גם למה לצפות בעתיד: לאחר שחולל מהפכות בעולם הספרים, המכירות אונליין והטאבלטים, לוטש עינו מייסד החברה ג'ף בזוס לתחומי האופנה, הסטרימינג והמדיה המסורתית (בקיץ האחרון הוא רכש את וושינגטון פוסט, תמורת 250 מיליון דולר). בשלהי נובמבר חשף בזוס את תוכנית "אמזון פריים אייר" למשלוחים מקומיים בעזרת מל"טים, שאמורה, מן הסתם, לחולל מהפכה בתחומה.

ההכנסות של אמזון הסתכמו ב-2012 ביותר מ-61 מיליארד דולר (לעומת 48.1 מיליארד דולר ב-2011 ו-34.2 מיליארד ב-2010). בזוס בן ה-49 מוערך היום בשווי של 27.2 מיליארד דולר ומתברג לרשימת 20 האנשים העשירים בתבל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן