משיבות מלחמה: הבריתות שיעצרו את אובר ונטפליקס מלכבוש את העולם

הדרך הטובה להעריך חברה מסוימת, היא אולי על ידי כמות האויבים שהיא צוברת.
אם באמת מסתכלים על אומדן כזה, אובר ונטפליקס נכנסות מהר מאוד לתחום: כל אחת מהן נאבקת בברית מאוחדת עולמית שרוצה למשוך אותה למטה. זוהי דרך חדשה להתנהל בעולם העסקים בעידן שלנו, בו יש תחרות טכנולוגית עולמית אמיתית. אם אובר ששווה 62 מיליארד דולר ונטפליקס ששווה 33 מיליארד דולר, הן גורילות בטריטוריה שלהן, יש כמה קופים קטנים יותר שמנסים להשיב מלחמה.

ניקח את אובר לדוגמא, אשר נמצאת במוקד העימות המתוקשר בימים אלו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר התחבורה ישראל כץ. ענקית שיתוף הנסיעות מדווחת על עלייה בהכנסות משנה לשנה, וצברה מימון בסך 8 מיליארד דולר כדי להתחרות בחברות בתחום שלה ברחבי העולם. אובר מתקדמת מהר יותר מהיריבה הביתית שלה Lyft ואף הרבה יותר מהר מיריבות רבות שלה, ומספקת בכך נחת למשקיעים שלה. ההתחזקות של אובר הכריחה את מיזמי שיתוף המכוניות הקטנים לחבור יחד לאחיהם לנשק הבינלאומיים: Lyft עם Didi Kuaidi הסינית, Ola ההודית ו-GrabTaxi מסינגפור.

בדצמבר האחרון, ארבע החברות הכריזו על שיתוף פעולה טכנולוגי שיקשר את האפליקציות של כל אחת. הברית המשולבת נאמדת ב-6 מיליארד דולר מבחינת מימון – מה שהופך אותה ליריבה שוות ערך לאובר, אפילו אם אף אחת מהחברות האינדיבידואליות לא יכולות להתחרות ראש בראש עם אובר לבדן.

נטפליקס מתמודדת עם איום דומה מאחר וענקית הסטרימינג מתרחבת מהר מאוד לשווקים בינלאומיים. רק לאחרונה היא נכנסה לסערה בישראל, במסגרת מהלך בו הרחיבה את פעילותה ל-130 שווקים חדשים בעולם בבת אחת. בשבוע שעבר, האחרונה דיווחה על הכנסות טובות מהצפוי לרבעון הרביעי של השנה, כאשר מספר המנויים ברחבי העולם עומד על כמעט 75 מיליון בסוף 2015.

ההצלחה של נטפליקס מסייעת לה להקדיש יותר משאבים לצמיחה מאשר המתחרות שלה. ב-2016, היא מצפה להוציא יותר מ-6 מיליארד דולר על תכנות וידאו, מיליארד דולר על שיווק ומעל ל-800 מיליון דולר על טכנולוגיה ופיתוח. נטפליקס, כמו אובר, הפכה לשחקנית הגדולה ביותר בשוק המתפתח שיצרה, והיא משתמשת בעמדה האיתנה הזו כדי לבנות את התפקיד המוביל שלה בו. ראש רשת FX האמריקאית ג'ון לנדגרף, התלונן לניו יורק טיימס שהחברה בראשותו איחרה את הרכבת בשל "רמות הכסף וההתחייבות העצומות" של נטפליקס בהצעת מחיר על הסדרות " Master of None" ו"The Crown". הוא השווה את התחרות לכדורסל, ואמר שהם מתחרים בקבוצה שסדר הגודל שלה הוא פי 3 ו-4 מהם.

חברות מקומיות מקנדה ועד ניו זילנד משתפות פעולה כדי לעצור את נטפליקס | צילום: fotolia

כעת הוול סטריט ז'ורנל מדווח שהיריבות הזרות של נטפליקס חוברות יחד, בדיוק כמו Lyft וחבריה. שחקניות בתחום הטלוויזיה והסטרימינג בתשלום, מצרפת ועד ניו זילנד, מנורבגיה ועד לאוסטרליה ומקנדה ועד לפיליפינים, יוצרות ברית משותפת כדי לקנות זכויות מקומיות לתכניות טלוויזיה. לדוגמא, Foxtel האוסטרלית הביסה את נטפליקס וזכתה בזכויות המקומיות לתכנית הטלוויזיה "הפחד מהמתים המהלכים", כאשר חברה לשירות הסטרימינג Presto ולערוץ האמריקאי FX. פיטר ביטוס, מנהל בכיר בשירות הסטרימינג הדרום אסייתי HOOQ, אמר לוול סטריט ז'ורנל ששותפויות גדולות יותר בין איזורים, הן חיוניות כדי לעקוף באמת את נטפליקס, וצופה שהן יקומו תוך חצי שנה בלבד. הוא המשיך ואמר ש"אם אתם לא יכולים לשים את הזכויות הגלובליות על השולחן, אתם הולכים להיות בעמדה פגיעה".

זוהי המציאות החדשה של תחרות טכנולוגית: שירותי תוכנה כמו נטפליקס ואובר יכולים לפעול ברחבי העולם בלי יותר מדי משוכות – לפחות מחוץ לשווקים קשוחים במיוחד כמו סין, שם נטפליקס עדיין לא פועלת ואובר נשארת בעמדת האנדרדוג. ולא רק שהחברות האלה מתרחבות בכל מקום, הגודל שלהן מעניק להן יתרון מהותי (בעיקר בצורת דולרים) על מתחרות שמתבססות במדינה אחת וקטנה יותר.

עבור שתי החברות, יתרון הגדילה שלהן ממשיך להוכיח עצמו, ובסופו של דבר כל אחת תהיה תהיה מונופול גלובלי משפיע. בכל מקום שלא תהיו בעולם, נטפליקס תהיה שירות הסטרימינג שלכם ואובר תהיה שירות המוניות שלכם.

יש עדיין משוכות רבות בדרך לחזון הזה. אובר תהייה חייבת להוכיח שהיא יכולה לשים קץ להוצאת הכספים הפזרנית שלה ולהפוך אותו לרווח. נטפליקס פועלת באופן דומה בשוליים ככל שהיא מאיצה את הפעילות הכלכלית שלה, ועדיין תצטרך להתמודד בכיסים העמוקים של היריבות האמריקאיות HBO ואמזון, יחד עם ספקי כבלים.

וכעת הבריתות הגלובליות נגד אובר/נטפליקס מופיעות גם הן, במה שיהיה אולי המאמץ האחרון להדיפת הבלתי נמנע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן