משלוש יוצא אחד: בריטניה אישרה הליך הפריה שמערב שלושה הורים – והדיון הציבורי בממלכה מתלהט

תינוקות לשלושה הורים ביולוגיים יוכלו להיוולד לראשונה בבריטניה, לאחר שבשבוע שעבר אישר בית הלורדים את הליך הפריית המבחנה החדש, שכבר מעורר ביקורות רבות בממלכה.

לורד דבן, שר לשעבר בממשלת מרגרט טאצ'ר הזהיר כי הילדים שיוולדו בהליך הזה עשויים להיות עקרים. אחרים טוענים כי מדובר בצעד הראשון לקראת מדרון חלקלק שיוביל להנדוס תינוקות וכמה חברים בפרלמנט האירופי דרשו שהוועדה האירופית תתערב על מנת לבלום את המהלך.

במכתב ששלחו לראש ממשלת בריטניה הם מציינים כי החוק האירופי אוסר על שינויים גנטיים שיכולים לעבור בירושה לדורות הבאים. "שינויים בגנום הם לא מוסריים ואסור לאפשר אותם", כתבו. הטיעון מאחורי דרישה זו הוא ששינויים כאלה יכולים להשפיע על הדורות הבאים שאינם יכולים להשמיע את קולם בנושא. אל ההתנגדויות האלה הצטרפה גם הכנסייה הקתולית שיצאה נגד ההליך בשל העובדה שבמהלכו מושמדת ביצית מופרית של האם.

מנגד התומכים גורסים כי הטכניקה הזו יכולה לרפא מחלות גנטיות נדירות אך קטלניות. הרעיון מאחורי הפרוצדורה יוצאת הדופן קשור לפוטנציאל הפגיעות של DNA המכונה "מיטוכונדריאולי" ואינו מהווה חלק מהגנום הנמצא בגרעין התאים שלנו וקובע תכונות כמו צבע העיניים, השיער או כמה אצבעות יהיו לנו.

ה-DNA המיטוכונדריאלי, הוא שרשראות קטנטנות של חומר גנטי בהן עושה שימוש המיטוכונדריה – אברון הנמצא בנוזל התאי ומייצר אנרגיה. ב-DNA המיטוכונדריאלי יש רק 37 גנים, בהשוואה ל-24,000 שיש בגנום האנושי. הביולוג האמריקאי לין מרגוליס הציע ב-1967 כי החומר הגנטי הזה עשוי בכלל להיות שריד של גנום בקטריאלי שנבלע בעבר.


מטען גנטי משלושה הורים. מסוכן או נותן תקווה? | צילום: thinkstock

כך או כך, ההבדל המשמעותי בין החומר הגנטי הזה והגנום הגרעיני שלנו, בוא הצורת ההורשה שלו. ברוב המקרים של מחלות גנטיות קשות, העובדה שאחד ההורים תורם סט גנים תקין, מקטינה את הסיכוי שהפגם יבוא לידי ביטוי. לא כך במקרה של DNA מיטוכונדריאלי העובר מהאם אל העובר, ללא כל מעורבות של המטען הגנטי של האב.

בהליך בו מעורבים שלושה הורים נלקח למעשה גרעין מביצית האם ומועבר לתא ביצית של אם נוספת (תורמת), שגרעינו הוצא. כך נוצרת ביצית עם המטען הגנטי הגרעיני של האם, אך עם DNA מיטוכונדריאלי של התורמת. הביצית הזו מופרית על ידי זרע האב וכך נוצר תינוק שמרבית הגנים שלו נתרמו על ידי שני הוריו, אך כ-0.1% מהם (ה-DNA המיטוכונדריאלי) נתרם על ידי האם התורמת. ההליך הזה מאפשר למנוע מעבר של מוטציות קשות הקיימות ב-DNA המיטוכונדריאלי של האם אל התינוק.

לורד ווינסטון, מומחה פוריות בריטי מוביל מאמין כי מדובר בבושרה משמחת שאינה צריכה להדאיג: "אני לא מאמין שהטכנולוגיה הזו מאיימת באיזושהי צורה על המרקם של החברה שלנו. להפך, במובן מסוים היא מגנה עליו. מה שאנחנו עושים הוא לזהות את המגבלות שלנו על ידי קבלת רגולציה", הוא אומר, בהקשר לאישור ההליך בבית הלורדים.

כך או כך, נראה כי בשלב זה העולם מחכה לראות כיצד מתגלגלים הדברים בבריטניה, לפני שההליך יאושר במדינות נוספות. בינתיים, הדיון הציבורי על הנושא צפוי בוודאי רק ללכת ולהתלהט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן