משנה כיוון: ספרד מתנגדת לחילוץ מחשש להשלכות פוליטיות

מדריד משנה את עמדתה בנוגע לחבילת החילוץ הבינלאומית. בשעה שכל שווקי העולם ממתינים בדריכות להכרזה רשמית של האיחוד האירופי על חבילת החילוץ לכלכלת ספרד, מראה ממשלת המדינה סימנים של חרטה על הגשת הבקשה לסיוע בינלאומי. 

ממשלת ספרד, שהפצירה בעבר באירלנד ופורטוגל להגיש בקשות ולהיענות לתנאי החילוץ של האיחוד האירופי, חוששת כעת מההשלכות הפוליטיות שעלולות להיות למהלך דומה במדינה. לקראת הבחירות האזוריות שצפויות לראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי ב-21 באוקטובר, הוא לא ממהר להיענות לדרישותיהן של איטליה, צרפת ומדינות אחרות בגוש היורו להגיש בקשה רישמית לחילוץ בינלאומי ובכך לקבל על עצמו את תנאי הצנע הקשיחים שלה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

העיכובים שגרמו דבלין וליסבון בהגשת בקשות החילוץ שלהן בשנים 2011-2010 הסעירו את המשקיעים בבורסות ברחבי העולם והגבירו את תחושות חוסר הבטחון בשוקים. כעת ראחוי, המכהן כראש ממשלת ספרד רק כ-9 חודשים פועל נגד עמדת מדינתו באותן שנים וטוען בתוקף כי מדריד לא זקוקה לסיוע בינלאומי כדי לצאת מהמשבר.

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי | צילום: רויטרס

"ראחוי מגלה עמידות", טוען חבר לשעבר במפלגתו של ראש הממשלה. "הוא מעדיף לקבל החלטה רעה בעוד שלושה חודשים על פני קבלת החלטה טובה מחר". ואכן, פני הפוקר והאדישות שמפגין מנהיג ספרד לא מאפשרים לאף אחד לדעת מתי ירד מהגדר ויעשה צעד כלשהו.

הכרזתו של נגיד הבנק האירופי המרכזי על רכישת אג"ח ספרדיות ללא הגבלת זמן בתחילת החודש העניקה לראחוי מרווח נשימה. גם הגיבוי שתוכנית החילוץ של הבנק קיבלה מגרמניה אותתה לספרד שאין לה מה למהר.

אולם בשווקים המתח נותר בעינו. בעוד שכל מדינה מחברות גוש היורו דואגת למצב הכלכלי שלה קודם כל, הדחייה בהגשת הבקשה של ספרד צפויה להמשיך לטלטל את השווקים. המשקיעים עלולים לאבד את הביטחון גם לגבי שאר המדינות בגוש מחשש שאף אחת מהכלכלות הקורסות לא תסכים לקחת על עצמה את המחיר הכבד של החילוץ הבינלאומי.   

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן