משרד הבריאות מפרסם לראשונה את דירוג בתי החולים הטובים בישראל; בילינסון וסורוקה בצמרת

בצעד ראשוני וחסר תקדים, פרסם היום משרד הבריאות את דו"ח "שקיפות בבריאות" – דו"ח מיוחד ומפורט אשר חושף בפני הציבור הרחב נתונים וסטטיסטיקות באשר לפעילותם של בתי החולים השונים בארץ. הדו"ח המיוחד בחן 4 פרמטרים עליהם החליטה וועדה מיוחדת. אותם פרמטרים נבחנו בכל בתי החולים בארץ בכדי לספק מענה, גם אם ראשוני וחלקי, לשאלה: מיהם בתי החולים הטובים והמאורגנים ביותר בישראל?

כאמור, הוועדה המקצועית המיוחדת בחרה 4 פרמטרים אשר נבחנו בכל בתי החולים בארץ. הפרמטר הראשון היה ביצוע (או אי ביצוע) צנתור לבבי בתוך 90 דקות מהגעת מטופל למוסד הרפואי. על פי שורה ארוכה של מחקרים בתחום, סיכויי ההחלמה של חולה אשר מגיע עם אוטם לבבי ומטופל באמצעות צנתור בתוך 90 דקות מהגעתו לבית החולים גבוהים משמעותית מאלו של חולה אשר מקבל את הטיפול במועד מאוחר יותר. גם במקרים שאינם דחופים, גילו החוקרים כי הסיכוי לתחלואת המשך גדל משמעותית כשחולים אינם מטופלים בפרק הזמן המומלץ.

דירוג פורבס: הרופאים הטובים ביותר בישראל 2015

לכן, במשרד הבריאות החליטו להציב לכל בתי החולים יעד אחיד – לפיו לפחות 70% מהחולים יטופלו במסגרת הזמנים המדוברת. מהדו"ח אשר פורסם היום עולה כי הנתון בפועל היה גבוה מהמצופה – וכי 79% מהמטופלים בישראל טופלו באמצעות צנתור בתוך 90 דקות מהגעתם לבית החולים. בתי החולים המובילים במדד היו מאיר (שם עמד אחוז המטופלים על 95%), קפלן (94%) וכרמל (92%). אסף הרופא, וולפסון ובני ציון לא עמדו ביעד שהציב משרד הבריאות.

צילום: thinkstockphotos

הפרמטר השני שנבחן היה המלצתם של הרופאים למטופלים אשר שוחררו לאחר טיפול באוטם שריר הלב. על פי המחקר העדכני ביותר, מטופל אשר מונחה ליטול אספירין לאחר שחרורו מפחית את הסיכוי לאירוע חוזר בכ-20%. מכיוון שמדובר בהנחיה קלה מאוד לפיקוח, במשרד הבריאות קבעו יעד גבוה – 95%. גם הפעם הנתון בפועל התגלה כגבוה יותר מהיעד – ועמד על 96% בממוצע. ועדיין, כמה בתי חולים לא עמדו ביעד המדובר, ביניהם בית החולים בני ציון בחיפה, בית החולים אסף הרופא, בית החולים ברזילי וגם בתי החולים איכילוב ותל השומר.

הפרמטר השלישי נגע לתחום שונה – טיפול בשברים באזור צוואר הירך. גם הפעם, הנתון הנבדק היה משך הזמן בין הגעת המטופל לבין הטיפול בו. על פי הידע המקצועי, מטופל אזר עובר ניתוח בתוך 48 שעות מרגע השבר זוכה לסיכויי החלמה גבוהים משמעותית מיתר המטופלים. על פי היעד שהציב משרד הבריאות, 80% מהמטופלים אמורים להיכנס לניתוח בפרק הזמן המדובר. הפעם, הנתון בפועל היה נמוך מהיעד שהוצב – ועמד על 79% בלבד. את הנתון הגבוה ביותר הפעם רשם בית החולים סורוקה, שם עמד הנתון על 89%. בבית החולים בני ציון, מנגד, עמד הנתון על 51% בלבד, בתל השומר על 60% ובשערי צדק על 65%.

לסיום, הנתון הרביעי והאחרון אשר נבחן בדו"ח הנוכחי היה טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוחי כריתת מעי או ניתוחי רקטום נוספים. הטיפול המוקדם (במשך שעה לפני תחילת הניתוח) מוריד משמעותית את סיכויי המנותח ללקות בזיהום במהלך הימים שלאחר הניתוח. היעד שקבע משרד הבריאות עמד על 85% מהמקרים. הפעם, בתי החולים המצטיינים היו הדסה (94%) ונהריה (93%), בעוד ברמב"ם עמד הנתון על 64% בלבד, בברזילי על 67% ובהרצליה מדיקל סנטר על 67%.

בסיכום הדו"ח, 6 בתי חולים בלבד עמדו בכל היעדים שהציב המשרד: סורוקה, בילינסון, מאיר, כרמל, השרון ונהריה. בנוסף, הדו"ח בחן הבדלים בין הטיפול בגברים ונשים, או הבדלים בין הטיפול במרכז ובין הפריפריה. כך, למשל, מסתבר כי גברים זוכים לטיפול טוב יותר מנשים בכל הנוגע לטיפול באוטם שריר הלב – אם כי הפער הצטמצם ביחס לשנת 2013. נתון נוסף שעולה מהדו"ח מצביע על כך שדווקא המטופלים בפריפריה זוכים לטיפול מהיר יותר בתחום שברי צוואר הירך לעומת המטופלים בבתי החולים במרכז.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן