משרד החינוך: "הבגרות במתמטיקה הייתה קשה מהרגיל"

כחודש לאחר קיום בחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות, פרסם היום משרד החינוך את תוצאות הבדיקה הפנימית בעניין. כזכור, לאחר הבגרות האחרונה במתמטיקה, עלו תלונות רבות, הן מצד מורים והן מצד תלמידים, באשר לרמת הקושי הגבוהה באופן חריג מהמקובל.

בעקבות הטענות, שכללו גם אי הלימה בין החומר שנלמד לבין השאלות בבחינה, הוחלט במשרד על קיום בדיקה מקיפה כדי להפיק לקחים וכדי למנוע פגיעה בציוניהם של התלמידים.

היום (ב') פרסם משרד החינוך את תוצאות הבדיקה, ובהודעה רשמית הודיע על הממצאים: "טעינו ביחס לדרגת הקושי של הבחינה. הבחינה היתה קשה מהרגיל, ולכן ממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל. עוד מעלים ממצאי הבדיקה, כי הבחינה אופיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן, אשר ניתן לתלמידים לצורך מתן הפתרונות".

צילום: אלוני מור

בהודעת המשרד צוין אמנם כי הבחינה ברמה של חמש יחידות אינה צריכה להיות "קלה" או "חוויה", אך צריכה להוות אתגר הדורש מאמץ. במשרד הדגישו: "למדנו. הסקנו מסקנות, בחנו את הסיבות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש. דאגנו לתלמידים של היום ולתלמידים של מחר".

הצוות בראשותה של מנכ"לית המשרד, דלית שטאובר, בחן מספר פרמטרים בבחינה, ביניהם ציוני הבחינה ברמת חמש יחידות, ובעקבות כך הגיע להמלצות הנדרשות בתכנית הלימודים, לרבות קביעת קריטריונים חדשים לכתיבת בחינות בגרות במתמטיקה, ובכלל.

ההמלצות: "יינתן פקטור ותיבחן מחדש תוכנית הלימודים"

במשרד החינוך הדגישו כי בשאלון 806 ברמת חמש יחידות ייבחרו ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש השאלות שניתנו, וכן יינתן פקטור של תשע נקודות לציון הסופי. בשאלון 807, ייבחרו שתי התשובות הטובות ביותר ויינתן פקטור של ארבע נקודות. במקור, היו אמורים התלמידים לענות על יותר שאלות, וכמובן שלא זכו לפקטור. במשרד החינוך הבטיחו שבעקבות השינויים יהיה ממוצע הבחינה בטווח הנהוג, כפי שהיה למשל בשנה שעברה. ציוני הבחינה צפויים להתפרסם כבר בסוף החודש הנוכחי.

צילום: ingimage/ASAP

כמו כן, הוסיפו במשרד כי תיבחן מחדש תכנית הלימודים במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ובין היתר תותאם התוכנית לשעות הלימוד הניתנות בפועל, ותגובש תכנית השתלמות מורים כדי להטמיע את השינויים.

"יישקל מחדש מבנה צוות הכותבים של המבחן"

רפורמות נוספות בכל הקשור לכתיבת הבחינה יבואו לידי ביטוי בהתאמת מספר השאלות להיקף הזמן שניתן לרשות התלמידים. כמו כן, יוקם צוות מקצועי שיפתח מפרט מקצועי לכתיבת המבחן במתמטיקה.

שינוי מהותי נוסף אותו ציינו במשרד – התייחס להערכה מחדש באשר לזהות צוות הכותבים, שעשויים להתחלף. במשרד הדגישו כי מעתה והלאה תהליך פיתוח הבחינה יכלול סבבים של משוב ותיקון בין צוות הכתיבה לוועדת ההיגוי, מה שיאפשר ליצור בחינות הגונות יותר. בנוסף, תבדוק המנכ"לית את כל כללי כתיבת בחינות הבגרות, ותקבע קריטריונים חדשים לכתיבת בחינות בגרות בכל תחומי הדעת.

לידיעה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן