משרד המשפטים לגוגל: הבהירו אם המשקפיים יפגעו בפרטיות

עוד בטרם יצאו משקפי הגוגל גלאס לשוק באופן רשמי, כבר מתועררים חששות בנוגע לפגיעה בפרטיות המשתמשים בהם. על רקע פרסומים על התקדמות גרסאות הניסוי של מכשיר ה"גוגל גלאס" ושיתופי הפעולה של גוגל עם מפתחי אפליקציות, פנו היום רשויות הגנת הפרטיות בישראל (רמו"ט), קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, מקסיקו, שוויץ, וכל רשויות הפרטיות של האיחוד האירופי לגוגל, בבקשה לקבל מידע הן על היבטי הפרטיות של המכשיר, והן על אופן ההתמודדות בעיצוב המכשיר עם אתגרים אלה לפרטיות. מהלך זה משקף את התובנה של רשויות הפרטיות כי נדרש שיתוף פעולה לצורך התמודדות עם איומי הפרטיות באמצעי זה.

"גוגל גלאס" כולל מצלמה, מיקרופון, ותצוגה עילית. הדור הראשון של המכשיר מסוגל להקליט קול, צילומים, ווידאו. המצלמה "רואה" את מה ש"רואה" המשתמש. המכשיר מתחבר גם ל- gps ולשירותי מיקום. המכשיר מסוגל להתחבר לטלפון חכם כדי לבצע שיחות טלפון, משלוח הודעות סמס, ולקרוא אי-מייל. המכשיר מסוגל להתחבר לאינטרנט ישירות דרך wifi, או באמצעות טלפון חכם. המכשיר מופעל על ידי המשתמש באמצעות הקול שלו ובאמצעות תנועות וכל המידע המוקלט בידי המכשיר נשמר על שרתים של גוגל.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

במשרד המשפטים מסבירים כי מכשירי מחשוב הניתנים ללבישה מציגים אתגרי פרטיות חדשים. מאחר שמדובר במכשור הנמצא באופן קבוע על הפנים ואין סימון מתי הוא בפעולה. מכשיר מסוג זה יוצר אתגרי פרטיות חדשים משום שהוא מאפשר איסוף מידע רב מאוד, הן על ידי גוגל והן על ידי צדדים שלישים הכותבים אפליקציות למכשיר. המכשיר גם מייצר אתגרים לסובבים את עונד המכשיר, משום שהם מוצאים עצמם מתועדים בידי המכשיר ללא ידיעתם. המכשיר אף מייצר אתגרים חדשים להתנהגות המקובלת בין בני החברה, לציפיות אודות היכולת להתנהל באנונימיות במרחב הציבורי ולנהל תקשורת חופשית עם הסביבה.


סרגיי ברין, מייסד גוגל עם הגוגל גלאס | צילום: רויטרס

עוד אומרים במשרד כי התובנה המקובלת בתחום הפרטיות היא כי ניטור משנה התנהגות – העין הצופה משפיעה על האופן בו אדם מתנהג מול המצלמה. הידיעה שאדם נתון לפוטנציאל מעקב על ידי כל מי שסובב לו מטרידה, ומשנה התנהגות, באופן הפוגע באוטונומיה של הפרט.

הרשויות להגנת הפרטיות שלחו מכתב למנכ"ל גוגל לארי פייג' בבקשה לקבל הבהרות בנוגע לשאלות הבאות: כיצד המכשיר עומד בדרישות דיני הפרטיות? מהן הגנות הפרטיות שנכללו במכשיר? איזה מידע אוספת גוגל באמצעות המכשיר, ואיזה מידע משותף עם צדדים שלישים? כיצד מתכוונת גוגל להשתמש במידע זה? כיצד מתכוונת גוגל להתמודד בעתיד עם יכולות זיהוי פנים? האם גוגל נערכת להתמודד עם ההיבטים החברתיים והאתיים הרחבים יותר של הפצת המכשיר? האם גוגל ערכה סקר השפעה על הפרטיות לבדיקת היבטי הפרטיות של המכשיר? האם גוגל תהא מוכנה להדגים את המכשיר במשרדי רשויות הפרטיות או למסור אותו לבדיקה של רשויות הפרטיות?

במכתב שנשלח היום דורשות רשויות הפרטיות מגוגל להשיב על שאלות אלה, ולהיפגש עם רשויות הפרטיות על מנת לדון בנושא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן