משרד השיכון: ישראלים צריכים 128 משכורות מלאות לרכישת דירה

מספר המשכורות החודשיות ברוטו הנדרשות לרכישת דירה אמנם ירד ברבעון השלישי של השנה ל-128 משכורות בהשוואה ל-131 משכורות אשתקד, אך אם חישבתם שבתוך כ-10 וחצי שנים תוכלו לרכוש דירה כדאי גם לדעת שהנתון מתייחס להשקעה של מלוא המשכורת לטובת הדירה. בנוסף, מבט רחב יותר מגלה שהמספר עדיין גבוה מאוד ובישראל שנת 2008 אותו נתון נעמד על כ-103 משכורות חודשיות, עלייה של 25%.

הסיבה העיקרית לעלייה זו, על פי דו"ח המשרד, היא העובדה כי מאז ראשית 2005 ועד הרבעון השלישי של 2012, גדל התמ"ג בכ-40%, ומחירי הדירות בכ-34% ריאלית, בעוד שהשכר הריאלי כמעט שלא עלה באותה תקופה. כלומר, עליית מחירי הדירות הייתה אמנם נמוכה מעט מהגידול בתמ"ג, אך מאחר ההשכר הריאלי נותר יציב ולא תמך באותה עלייה, הרי שחלה העלייה במספר המשכורות הנדרשות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מחיר ממוצע לדירה חדשה נעמד על 1.42 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, דומה לרבעון מקביל אשתקד אך עלייה של 3.8% לעומת הרבעון הקודם. בהשוואה אל השיא של שנת 2011 – שנת המחאה החברתית – מדובר בירידה של 6%, כך על פי דו"ח שמפרסם לפני זמן קצר משרד השיכון והבינוי. אם הולכים אחורה יותר ומשווים לשנת 2007 שם עמד המחיר על 1.1 מיליון שקל, מדובר בעלייה של 30%.

ירידה בהתחלות הבנייה | צילום: מרק ישראל סלם

מצד שני, על פי הדו"ח של המשרד נראה כי הצעדים שננקטו לאורך השנה האחרונה אכן עזרו לייצב את ענף הנדל"ן. "היציבות הריאלית במחירי הדירות נמשכת כבר 7 חודשים", נכתב בדו"ח. ואכן ב-12 החודשים האחרונים (עד אוגוסט 2012) הסתכמה העלייה הריאלית במחירי הדירות ב-0.2%.

משרד השיכון מזהה את נושא התחלות הבנייה כבעיה העיקרית שעלולה ליצור לחצים עתידיים ולהוביל לעליות מחירים. כך לדוגמא בתשעת החודשים הראשונים של 2012 החלה בניית 28,130 יחידות דיור, היקף הנמוך בכ-20% מהתקופה המקבילה אשתקד (35,090 דירות). "ירידה בהתחלות הבנייה נובעת בעיקר עקב מחסור בעובדים מקצועיים ועיכוב בקבלת היתרים ואישורים. חברות הבניה מדווחות בחודשים האחרונים על גורמים אלו כמגבלה חמורה על פעילות הענף", נכתב בדו"ח. 

הדו"ח גם נודע בנושא המשקיעים – רוכשי דירה שנייה – ומצביע כי מאז מתחילת השנה נרכשו כ-18.8 אלף דירות על ידי משקיעים. אחוז הדירות שנרכשו להשקעה מסך כל העסקות הגיע בחודשים יולי-אוקטובר לכ-24% בממוצע לעומת כ-22% במחצית הראשונה של השנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן