משרד השיכון: "שינוי בתנאי המקרו במשק עשוי לגרום לקשיים ניכרים בקרב נוטלי המשכנתאות"

החוב הריאלי של משקי הבית לדיור זינק מאז 2005 בשיעור של 35%, לעומת השכר שנותר יציב – כך עולה מנתונים שפרסם היום משרד הבינוי השיכון, בחוברת המידע הרבעונית שלו.

במשרד קבעו כי למרות המגבלות שהטיל בנק ישראל על רוכשי הדירות, הסיכון של נוטלי הלוואות גדל, ושינוי בתנאי המקרו במשק עשוי לגרום לקשיים ניכרים בקרב נוטלי הלוואות לדיור, עקב אי עלייה מתאימה בשכר ביחס לשינוי בהחזר ההלוואה. הפגיעה צפויה בעיקר בקרב רוכשי דירה יחידה, שבניגוד למשקיעים אינם מקבלים תשלום שכר דירה כגיבוי לתשלומי המשכנתא.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

מן הנתונים שפרסם משרד השיכון עולה גם כי המחיר החציוני לדירה חדשה הגיע ל-1.38 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2013, גבוה ב-7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובמונחים ריאליים גבוה ב-5.5%. המחיר הממוצע של דירה חדשה גבוה בכ-9% מהחציון, ועמד על 1.5 מיליון שקל.


צילום: אהוד כהנים

המחיר החציוני לדירת יד שנייה הגיע למיליון שקל ברבעון הראשון שנת 2013, גבוה ב-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, במונחים ריאליים מדובר בעלייה של 9.6%. המחיר הממוצע של דירת יד שנייה גבוה בכ-13% מהחציון, ועמד על כ-1.13 שקל (עיבוד המשרד לנתוני רשות המסים).

במשרד מציינים גם כי הטלת מס רכישה על משפרי דיור מהותית לפעילות הענף, צפויה לייקר משמעותית את מחירי הדירות לקבוצה זו בכ-50 אלף שקל בממוצע לדירה (לפי 3.5% לדירה של משפר דיור במחיר ממוצע של 1.35 מיליון שקל). 

משמעות יישום ההחלטה, על פי משרד הבינוי, תהיה הקטנת הביקוש בקרב משפרי דיור שמשקלם כ-36% מסך העסקות במשק (וכ-43% בעסקות בדירות חדשות), עידוד רכישת דירה ראשונה גדולה ויקרה תוך הגדלת מינוף במטרה לצמצם מעבר דירה עתידי, פגיעה במעבר לנכס חלופי בגין עבודה חדשה או שינוי בהרכב משק הבית והגדלת הביקוש לחלופות בשכירות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן