משתבחים עם הזמן: כמה עולים המגורים במבנים לשימור?

למעלה מאלף בתים בתל אביב מוגדרים כ"מבנים לשימור". מדובר במבנים ישנים מאד אבל גם יפים וייחודיים בחיצוניותם, שלכל אחד מהם היסטוריה וסיפור משלו. הדירות ברובן שונות מהדירות המודרניות – חדרים גדולים, תקרות גבוהות ובחלק מהמבנים מרפסות באוהאוס תלויות. בנוסף, חל על דירות אלה חוק שימור, המחייב להשאירן בצורתן ובמצבן החיצוני המקורי.

בעבר היו אלה בעיקר אדריכלים ואמנים שהעדיפו להתגורר בבתים האלה; אחר כך הגיעו תושבי החוץ שהתלהבו מהמבנים לשימור וכיום יש ביקוש רחב לדירות במבנים ההיסטוריים בשל אופיים השונה, הייחודיות הארכיטקטונית שלהם, ומשום שמותג השימור נהפך להיות שם נרדף ליוקרה. הגדרת אזורים שלמים כמבנים לשימור אף הביאה לכך שב-20 השנים האחרונות, שכונות שלמות החליפו את האוכלוסייה בהן. הבולטות בהן הן נווה צדק בתל אביב, או המושבה הגרמנית בחיפה.

במרבית מהמקרים מי שקונה דירה מיזם ששיפץ מבנה לשימור, ישלם עשרות אחוזים יותר ממחיר דירה דומה במבנה רגיל באותו אזור. המחירים בתל אביב של דירות במבנים לשימור (יש כ-170 מבנים כאלה בתל אביב), מגיעים לעיתים למחירי דירות במגדלי היוקרה הכי נחשבים בעיר. הסיבה היא פשוטה – יש היצע מוגבל והביקוש לדירות הללו גדול.

מי שרוצה לרכוש דירה במבנה לשימור ולשפץ אותה בעצמו, צריך לזכור שהמבנים האלו הוקמו לפני מדינת ישראל, והם בוודאי לא עונים על התקנים המודרניים של הבנייה העכשווית. לכן, כשרוכשים דירה במבנה לשימור, יש לדעת שהעיסוק בשיפוץ הדירה אינו פשוט וגם יקר למדי.

צילום: מתוך ויקיפדיה

אז מה מסובך? 

קניתם דירה בבניין לשימור? קודם כל אתם מחויבים, כמו שאר הדיירים, בכללי השימור של הבניין עצמו, מה שדורש השקעה לא קטנה. ועכשיו אתם רוצים לשפץ את הדירה עצמה; קבלן שיפוצים לא יספיק, צריך גם מהנדס ואדריכל שינהלו עבורכם את הדיאלוג מול העירייה לגבי מה מותר, מה אסור, ויתכננו בהתאם. הוראות השימור מקפידות על המתאר המקורי של הבניין וחזיתו, אז תשכחו מלפתוח חלון לכיוון הים או להזיזו.

אם מדובר במבנה עם דרגות שימור מחמירות יותר, לעיתים אף אסור להזיז קירות פנימיים, צריך להקפיד על סוג וצבע הזגוגית של החלונות, לשחזר אלמנטים כמו רצפות וחיפויים, ואף להשתמש בחומרים מהם נבנה הבניין, כמו תריסי עץ שהתחזוקה שלהם מורכבת יותר מזו של תריסי אלומיניום מודרניים. לעיתים יש גם קשיים בחלוקת החדרים, וכן אסור למקם חדרי מקלחת ושירותים בצמוד לקיר חיצוני של הבניין, מחשש לנזילות שיפגעו בחזות המבנה.
כמו כן, המבנים הישנים האלה סובלים מבעיות בידוד ואקוסטיקה, וניתן לשמוע כל הדחת אסלה של השכן, או את פסיעות הדיירים בדירה מעל. כדי להתגבר על בעיות האקוסטיקה הנוראית, נוהגים לעטוף את הצנרת (שעוברת חידוש כמובן), לבודד את הרצפה, וכמו כן לצפות בגבס את הקירות הפנימיים ואת התקרה, כדי ליצור בידוד תרמי ואקוסטי. דווקא נושא מיזוג האוויר קל יותר להתקנה בשל התקרות הגבוהות המאפשרות הנמכה.

גם חניה יכולה להיות בעיה במבנים לשימור, משום שהדירות ממוקמות לרוב במרכז העיר, שם מצוקת החניה גבוהה ביותר. נושא בעייתי נוסף – ממ"ד. התקן העכשווי מחייב ממ"ד בדירה, אם אין מקלט תקני בבניין.

בקיצור, לא פשוט ולא זול, אבל כנראה ששווה את המאמץ למי רוצה לגור במבנה ייחודי המתבלט בנוף האורבאני, בעל אופי וסגנון אדריכלי יוצא דופן, שגם משדר שיק ויוקרה. מצד שני ההשקעה בבניין כזה אמורה להשתלם בעתיד, משום שהסיכוי שמחירי הדירות במבנים לשימור ירדו הוא קלוש.

לכתבה באתר מאקו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן