משתפים בשחקים: כך חברת התעופה האמריקאית רוצה להפוך ל"אובר של עולם התעופה הפרטית"

טרנד הכלכלה השיתופית המתפתח כבר מאפשר למשתמשים ברחבי העולם לשתף את הדירות שלהם עם זרים מוחלטים (באמצעות אתר Airbnb), לחלוק את החפצים או הרכבים שלהם, ולהציע לזרים מוחלטים להצטרף אליהם לנסיעה ברכבכם הפרטי – הכל עבור תשלום כמובן, אשר מאפשר למציעי השירות להכניס קצת כסף נוסף, ולמשתמשים עצמם להנות מהשירותים השונים במחירים זולים במיוחד ומבלי להסתמך על נותני השירות המסורתיים.

כך, חברות מסורתיות רבות כבר טענו כי הטרנד המתפתח ברחבי העולם מסב נזק אדיר לאותם נותני שירות מסורתיים. נהגי המונית נפגעים קשות מעלייתו של שירות אובר X ברחבי העולם (בישראל הוא עדיין אסור על פי חוק), תעשיית המלונאות נפגעת מפעילותו של אתר Airbnb, ועוד אי אילו מקצועות אשר נאלצים לחזות בפלח השוק שלהם קטן בהתמדה.

כעת נראה כי תחום פעילות נוסף עומד לפני פגיעה לא פשוטה כלל: זהו שוק התעופה הפרטית. אך בניגוד למיזמים הקודמים אשר הוזכרו, אשר הוקמו כולם על ידי יזמים שאינם קשורים לתעשייה ה"מסורתית", המקרה הנוכחי מעט שונה: הפעם, דווקא אחת מהחברות המובילות בשוק המטוסים הפרטיים בארה"ב היא שעומדת מאחורי המיזם המסקרן. האם היא "יורה לעצמה ברגל"? אמנם בטווח הקצר בהחלט ייתכן שכן, אך בראייה רחבה יותר – נראה כי החברה דווקא ממקמת עצמה בעמדת זינוק מצוינת לחזק את מעמדה, ולשלוט בתחום התעופה הפרטית בארה"ב בקרוב מאוד.

מביא את הכלכלה השיתופית לעשירים. סטיוארט | צילום: פורבס

מדובר בחברת XOJet, אשר נחשבת כיום לשחקן השלישי בגודלו בשוק התעופה הפרטית בארה"ב – שוק אשר מגלגל מיליוני דולרים מדי שנה, ונמצא לאחרונה בהתאוששות מרשימה. החברה עסקה בעיקר בהשכרת מטוסים פרטיים, אך כמו יתר מתחרותיה בענף, סבלה מירידה משמעותית בהכנסות במהלך השנים שלאחר המשבר הכלכלי הגדול של 2008 כשעשירי ארה"ב איבדו סכומי כסף גדולים, והעדיפו לוותר על התענוג שברכישת או השכרת מטוס פרטי לנסיעותיהם.

אבל בשנים האחרונות, כאמור, נרשמת התאוששות מרשימה בענף – וגם בפעילותה של החברה. מאז מונה בשנת 2010, מוביל את החברה המנכ"ל בראד סטיוארט לרווחים מרשימים – כשבשנת 2014 הכניסה החברה 400 מיליון דולר (לעומת 300 מיליון בשנת 2009) והרוויחה 50 מיליון דולר, לאחר שנים ארוכות של הפסדים.

ההתאוששות בהכנסות הגיעה יד ביד עם ההתאוששות הכלכלית אשר חווה ארה"ב בשנים האחרונות, וכעת כבר נערך סטיוארט לשלב הבא. הוא קורא היטב את המפה, ורואה כיצד הכלכלה השיתופית נוגסת בהכנסות החברות המקבילות בתחומי תחבורה נוספים. אך בניגוד למנהלים אחרים אשר בחרו לנסות ולהילחם בתופעה המתפתחת, סטיוארט החליט לנקוט גישה שונה – ולשתף פעולה עם הטרנד החדש. למעשה, לא רק שהוא החליט לשתף פעולה – אלא הוא החליט להיות זה שיביא את הכלכלה השיתופית גם לעולם התעופה הפרטית.

וכך, בימים אלו מתחילה XOJet לנסות ולבסס את מעמדה בתור "אובר של עולם התעופה". כיום רשומים לשירות מעל 5,000 לקוחות ועל פי סטיוארט, לחברה יש גישה ישירה ללמעלה מ-1,000 מטוסים פרטיים בארה"ב ובצפון אמריקה. הרעיון בבסיס השירות פשוט: אם אתם במקרה מיליונרים אשר מחזיקים במטוס פרטי, ואתם טסים, לדוגמא, מלוס אנג'לס לניו יורק, אתם יכולים להציע למשתמשים רשומים נוספים להתלוות אליכם בטיסה, עבור תשלום כמובן. אתם תוכלו להכניס כסף ממקור הכנסה לא מתוכנן, בעוד עבור הנוסע לבטח מדובר במחיר נמוך משמעותית משהיה משלם על מושב בטיסה מסחרית, שלא לדבר על איכות המושב המשודרגת. לטענת החברה, עוד לא קרה שמשתמש ביקש להתלוות לטיסה פנימית בארה"ב, ונאלץ לנסוע למעלה משעה כדי למצוא טיסה שכזו.

הייתם משתפים? | צילום: thinkstockphotos

סטיוארט אמנם מוביל בגאון את המהלך המסקרן, אך קשה להתעלם מן העובדה שמחזיקת המניות העיקרית של החברה, קרן ההשקעות TGP, היא ממובילות תחום הכלכלה השיתופית ברחבי העולם. היא משמשת כמשקיעה משמעותית במיזמי ענק דוגמת "אובר" ו"Airbnb" וכעת, כך נראה, מנסה הקרן להרוויח מהמגמה פעם נוספת.

אך האם גם עשירי העולם יסכימו לשתף זרים גמורים באחד מחפציהם היקרים ביותר – בדמות המטוס הפרטי שלהם? והאם אנשי עסקים ועשירים שונים (אך כאלו אשר אינם מחזיקים בבעלותם במטוס פרטי) יעשו שימוש בפלטפורמה המסקרנת, ויאמצו את עקרונות הכלכלה השיתופית גם באחד התחומים הסמליים ביותר בעולם מוצרי היוקרה?

אם התשובות לשאלות אלו יהיו חיוביות, הרי שסטיוארט יהיה חתום על אחד הפיתוחים המשמעותיים ביותר בעולם בתחום הכלכלה השיתופית – והוא לקיחת המגמה "צעד אחד קדימה" – אל עבר תחום מוצרי היוקרה, הרחק מעולמות התוכן מהם התפתחה. אם בתחילת הדרך סייעה הכלכלה השיתופית בעיקר לכאלו אשר ידם אינה משגת להרוויח עוד קצת כסף או ליהנות משירותים אשר לא יכלו להרשות לעצמם בדרכים המסורתיות, כעת מנסה סטיוארט להביא גם את עשירי ארה"ב לקחת חלק בטרנד המתפתח. וכמובן שאם יצליח, הוא צפוי לרשום גם רווח כלכלי אדיר. במקרה הנוכחי, כך נראה, המשפט "השמיים הם הגבול" מעולם לא היה רלוונטי יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן