מתאים לי: ממערכת ניווט מודיעינית למנוע חיפוש בתחום האופנה

מהפכת ה"ביג דאטה" המדוברת כל כך הפכה לאחד הטרנדים החמים ביותר של עולם הטכנולוגיה המתפתח – אך כמו בהרבה מקרים נוספים, מתברר שבצבא כבר עשו את זה קודם. אמנם רק במהלך השנים האחרונות ביסס התחום את מעמדו, אך בחיל המודיעין זיהו את הפוטנציאל כבר לפני שנים, כשפיתחו מערכות מתוחכמות לזיהוי ידיעות בעלות ערך מודיעיני מיוחד. אחת המערכות האלו, מספר היזם י' (בוגר יחידת 8200) היתה ההשראה לסטארט-אפ שהקים והפך להבטחה גדולה בתחום הרחוק ביותר שניתן להעלות על הדעת מעולמות הטרור והמודיעין: אופנה.

"מצד אחד אני עתודאי בוגר של החוג למדעי המחשב בטכניון, ועם שש שנות ניסיון ב-8200. מהצד השני נמצא סבא שלי, שהיה מעצב אופנה ועיצב תיקים לעשירי ארגנטינה", הוא מספר בניסיון להסביר כיצד נוצר השילוב בין שני העולמות. "לאורך השנים יצא לי לפגוש המון אנשים מתחום האופנה שאין להם מושג מה זה אלגוריתם, והמון אלגוריתמיקאים, שאם להיות עדין, לא ממש מבינים בסטייל. דווקא בגלל זה החיבור הרגיש לי כל כך הגיוני".

מערכת שמדברת סטייל. Stylit

במהלך שירותו ביחידת העילית של חיל המודיעין נחשף י' למגוון רחב של פרויקטים, "שהם לא פחות ממדהימים", לדבריו. אחת המערכות שבפיתוחן היה מעורב כללה אלגוריתם מיוחד לניתוח ומיון של ידיעות מודיעיניות בזמן אמת. "המטרה שלנו היתה לפתח אלגוריתם שיידע לזהות איזו ידיעה תהיה רלוונטית לאיזה גורם", הוא מסביר. "זו מערכת מורכבת, שיודעת גם לקשור בין ידיעה בודדת לידיעות קודמות, כך שהקצין הרלוונטי מקבל התראה שהידיעה עשויה לעניין אותו, ביחד עם כל הקונטקסט הרלוונטי".

אפל? בפיגור של שנים

את הידע והניסיון שצבר בפיתוח המערכת המדוברת רתם, כאמור, כדי לנסות ולחולל מהפכה בתחום האופנה והסטיילינג – תחום שלראייתו, נותר הרחק מאחור, שעה ש"החברות הגדולות ביותר עדיין לא מבינות את הפוטנציאל האדיר שמביאה הטכנולוגיה". החברה שהקים, Stylit, מנסה לשחזר את הצלחת המערכת שפיתח במהלך שירותו – אך הפעם, במקום להתאים בין הקצין הרלוונטי לידיעה המודיעינית שתעניין אותו ביותר, מנסים י' וצוותו להתאים בין גולשים לבין פרטי האופנה שיעניינו אותם ביותר. "במקום מערכת שמדברת טרור, הקמנו מערכת שמדברת סטייל", הוא אומר בחיוך.

האלגוריתם המתקדם של החברה מאפיין כל אחד מהמשתמשים, כך שיוכל להמליץ לו על פרטי הלבוש המתאימים לו ביותר. בעזרת ניתוח ביג דטה והתמקדות בפריטים אשר עניינו משתמשים אחרים בעלי מאפיינים דומים, מצליחה החברה להציע פרטי אופנה וסטיילינג שקולעים בדיוק לטעם המשתמשים – בתוספת קישור לרכישת המוצר אונליין. למעלה מ-150 אלף משתמשים פעילים כיום באתר, אשר סורק כל העת יותר מ-50 מיליון פריטי לבוש מגוונים. לדברי י', מנוע ההמלצות של החברה מחולל מכירות הגבוהות פי שניים מיתר מנועי ההמלצה הפעילים כיום בשוק.

חברות האופנה הגדולות לא מבינות את הפוטנציאל הטכנולוגי | צילום: fotolia

"השירות ביחידת 8200 היה המתנה הגדולה ביותר שקיבלתי", הוא מספר. "בחיים לא הייתי בעוד מקום שכל הנוכחים בו הם אנשים מעולים. וגם המותג מאוד חזק – בארה"ב מתייחסים לבוגרי היחידה כמו לבוגרי הרווארד". י' גם לא מופתע כלל מכך שטכנולוגיות מפותחות בזירה הביטחונית הרבה לפני השוק האזרחי. "החברות האזרחיות המובילות, גם אפל וגוגל, לא נמצאות תמיד בחזית הטכנולוגיה. בתחומים רבים כל החברות האלו מפגרות בשנים אחרי הפיתוחים הצבאיים השונים".

בינתיים, י' מתכנן להמשיך ולהתרחב. "אנחנו רוצים לשפר משמעותית את חוויית הקנייה ברשת ולהיות אחד מהמובילים העולמיים של המהפכה", הוא מסכם. "זה היעד. ואני בטוח שאם סבא שלי היה יודע שהנכד שלו ייפגש עם המנהלים של חברת ענק כמו ראלף לורן, הוא היה מאוד גאה".

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן