מתחזקת: הניסוי הגרעיני החמישי של צפון קוריאה מציב דילמה קשה

צפון קוריאה ערכה את הניסוי הגרעיני החמישי שלה (והשני לשנת 2016) ביום שישי האחרון – יום השנה ה-68 לייסוד המדינה. המדינה טענה כי הניסוי יאפשר לה לבנות ראש נפץ גרעיני ש"מסוגל להיות מורכב על טילים בליסטיים אסטרטגיים". נשיא דרום קוריאה, פארק ג'ון היי, גינה את ה"פזיזות הפנאטית" של מנהיגות צפון קוריאה. נשיא ארה"ב הכריז כי לפעולות צפון קוריאה יהיו "השלכות חמורות". שר החוץ הסיני טען כי סין "התנגדה בכל תוקף לניסוי הגרעיני האחרון של צפון קוריאה, והוא קורא לה להפסיק כל פעולה שתרע את המצב".

מועצת הביטחון של האו"ם תפעל, ללא ספק, כדי לגנות את הניסוי וכדי להעביר סנקציות נחרצות ואף חמורות יותר מאשר אלו שהיא אישרה לפני שישה חודשים בלבד בתגובה לניסוי הגרעיני הרביעי של צפון קוריאה. בין השאר, ההחלטה שלה תנסה לסגור את הפרצה בפטור ה"מחיה" שסין השאירה פתוחה על בסיס הומינטרי; לשים ידה על ייצוא כוח העבודה של צפון קוריאה למדינות אחרות כאמצעי לרווח כספי; להרחיב את האיסור על דלק אווירי כדי לכלול נפט גולמי; להרחיב את האיסור על ייצוא כדי לכלול טקסטיל; ולאסור על תיירות בצפון קוריאה. יחד עם זאת, דיבורים וסנקציות לא הרתיעו את קים ג'ונג און מהכפלת הפיתוח הגרעיני ומההתחייבות להפוך למדינת גרעין. השאיפות הגרעיניות של צפון קוריאה הפכו לבסיס עבור הלגיטימציה המקומית של קים ג'ונג און.

הדבר המדאיג ביותר הוא התדירות הגוברת של ניסויי הגרעין והטילים של צפון קוריאה, שזכו לכזאת הצלחה מהירה, אשר מועצת הביטחון של האו"ם נקטה בשבועות האחרונים בהצהרות שמגנות מספר ניסויים, במקום גינוי של כל ניסוי בפני עצמו. המרוץ של צפון קוריאה להשגת יכולת התקפה לטווח נרחב ושרידות באמצעות הרתעה גרעינית, מעוצבת כדי להעצים את יכולת האיום שלה ולהגדיל את עלויות ההגנה של אויבותיה.

באמצעות הצעדים האלו, צפון קוריאה מהמרת כי העולם יסכים בשתיקה לגרעין שלה במקום לגייס את האילוץ הנדרש כדי לחייב אותה לחזור בה ממסלולה ולפרק את נשקה הגרעיני. כשהיא עושה זאת, צפון קוריאה נמצאת בחלל שנוצר בחשדנות הגיאו אסטרטגית שישנה בין סין לבין ארה"ב, וממשיכה לקבל כמובן מאליו את המחויבות של סין ליציבות בכל הקשור לאי התחמשות גרעינית. הרקע למתח הסיני-אמריקאי על ים סין הדרומי והוויכוח על החלטת ברית ארה"ב-דרום קוריאה לפרוס מערכת הגנה אווירית (THAAD) בדרום קוריאה, מספקת לצפון קוריאה תקווה שארה"ב וסין אף פעם לא תתאחדנה כדי לנקוט בפעולה קולקטיבית להפלת המשטר הצפון קוריאני.

הסנקציות שננקטו על צפון קוריאה עד כה לא הרתיעו את קים ג'ונג און | צילום: fotolia

צפון קוריאה יודעת שסין מוקירה יציבות ופוחדת מהחסרונות הגיאו אסטרטגיים של בייג'ינג – איחוד לאומי שמובל על ידי סיאול ונתמך על ידי וושינגטון. למרות זאת, גרעין צפון קוריאני תחת הנהגתו של קים ג'ונג און, הוכיח את עצמו כערעור היציבות מיסודה, במה שמזכיר למנהיגים הסינים על בסיס כמעט שבועי בחודשים האחרונים, שמטרת היציבות שלהם הועמדה בסכנה על ידי חוסר זהירות צפון קוריאנית, וזכתה להתעלמות מצד אינטרסים ביטחוניים לאומיים סינים.

בשלב מסוים, אפשר לצפות כי סין תיאלץ לנקוט בפעולה חד צדדית כדי להבטיח כי צפון קוריאה יציבה יותר ולא מזיקה, יכולה להנציח את תפקיד החוצץ שלה בתמורה לתמיכה סינית. או לחילופין, סין תיאלץ לנקוט בפעולה משותפת יחד עם ארה"ב, דרום קוריאה והקהילה הגלובלית, כדי להראות לקים ג'ונג און כי צפון קוריאה גרעינית לא תספק לו או לשלטון שלו אפשרות הישרדותית מעשית.

המטרה של העצמת הלחץ החיצוני על צפון קוריאה דרך סנקציות, תעבוד רק אם היא תקבל הכרה בקרב אליטות השלטון בכך שתכנית נשק גרעיני היא לא אפשרות ביטחונית מעשית, וכי צפון קוריאה חייבת לשנות כיוון. יחד עם זאת, אפילו הצעד הזה מייצג איום עבור קים ג'ונג און, מאחר וזה מאיים על מבנה הכוח המשפחתי שמובל על ידיו ועל האתגרים שעומדים בפניו כמנהיג יחיד.

אף על פי כן, אם פיתוח נשק גרעיני באמת הפך לנשק מרכזי שבאמצעותו משפחתו של קים מצדיקה את הנצחת שלטונה במדינה, פירוק הגרעין אפשרי רק כתוצר של שינוי שלטוני; האלטרנטיבה היחידה לשינוי שלטוני היא הסכמה שבשתיקה להיותה של צפון קוריאה מדינה בעלת נשק גרעינית. כזו היא הבחירה האסטרטגית שצפון קוריאה מציגה כעת לארה"ב ובנות בריתה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן