מתכוננים לכל האיומים: מה יודעים בצבא ארה"ב על התחממות כדור הארץ, ומה הקשר למשטר אסד?

בצבא האמריקאי מודאגים. לא די במאבק בארגון דאע"ש ובאל קעידה, באיומי צפון קוריאה, בנעשה באפגניסטן ובלוב ועוד איומים רבים אשר צצים ברחבי העולם כולו: בצבא ארה"ב עוקבים בדאגה גם אחרי התחממות כדור הארץ, מתוך חשש כי מדובר ב"איום של ממש על בטחון המדינה". אך הפעם אין כוונתם של המומחים השונים לסכנות דוגמת התפרצויות של הרי געש ענקיים או סופות אימתניות במיוחד – אלא השלכות כלכליות, גיאו-פוליטיות ומדיניות אחרות אשר מתרחשות כבר כיום, כתוצאה ישירה של השינויים במזג האוויר ברחבי העולם. ועל רקע ההסכם ההיסטורי אשר ייחתם השבוע בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לבין מקבילו הסיני שי ג'ינפינג, מעניין במיוחד לבחון גם את עמדתו של הצבא, אשר מתייחס לנושא כאל איום בטחוני לכל דבר ועניין.

שינויי האקלים העולמיים אינם נושא חדש, קל וחומר עבור הצבא האמריקאי. וועדות מיוחדות של מומחים מטעמו עוקבות אחר השינויים במזג האוויר ברחבי העולם, מנתחות את ההשלכות האפשריות ומעבירות המלצות באופן שוטף כבר עשרות שנים – מאז תקופת נשיאותו של רונלד רייגן.

הוועדה המשמעותית והפעילה ביותר בתחום היא כנראה "מועצת היועצים" של המרכז הצבאי לניתוח הים והאוקינוסים, בפיקוד הגנרל (מקביל לדרגת אלוף בצה"ל) פול קארן. הוועדה כוללת 16 מומחים, חוקרים וקצינים בכירים בהווה ובעבר, ומטרצה היא לנסות ולחזות את ההשלכות האפשריות של ההתחממות הגלובלית על בטחונה של ארה"ב – ולהציע כיצד ניתן להיערך לכך באופן מיטבי. לא מדובר בקבוצת אקטיביסטים ופעילים סביבתיים, אלא ההפך: רובם המכריע של חברי הוועדה שירתו (או משרתים) בחיל הים האמריקאי כבר שנים רבות, וחלקם השתלבו מאז השתחררו בעמדות מפתח שונות בממשל האמריקאי. אלו שנוהגים לפתור את הוועדות השונות כ"חבורה של היפים" יתקשו לעשות זאת במקרה הנוכחי.

מתייחסים בשיא הרצינות. צבא ארה"ב | צילום: thinkstockphotos 

שינויי מזג האוויר ערערו את משטר אסד?

הוועדה המדוברת מתכנסת באופן שוטף, ואחת לשנה מפרסמת דו"ח מיוחד, אשר חלקו מתפרסם גם לציבור באופן מלא. השנה פורסם הדו"ח תחת השם "הביטחון הלאומי והאצת הסכנות עקב ההתחממות הגלובלית". הדו"ח עם השם המחייב מאפשר הצצה לאופן בו תופס הצבא את הסוגיה, והשפיע גם על עמדותיה של ארה"ב לקראת חתימת הברית ההיסטורית עם סין השבוע.

"ההשלכות האפשריות של התחממות האקלים בעולם על ביטחון המדינה צריכה לשמש כזרז משמעותי לעידוד וקידום שת"פ ושינוי המדיניות הנוכחית", נכתב בדו"ח. "שינויים במזג האוויר ברחבי העולם גורמים כבר כיום לחוסר יציבות באזורים שונים בעולם, גורמים ליצירת קונפליקטים ולהחלשת משטרים אשר מביאה בסופו של יום לסכנות נוספות לביטחונה של ארה"ב".

גם ביל פנל, אחד החוקרים המוכרים בתחום אשר בחן רבות את הקשר בין התחממות האקלים לסוגיות הנוגעות לביטחון ולמדיניות, התייחס לדו"ח בשבוע החולף ואמר: "ההתחממות הגלובלית תשפיע על האזורים בהם נפעל בעתיד והמדינות מהם יגיעו האיומים הבאים על ארה"ב. היא תשפיע על אופיים של המבצעים הצבאיים, כמו גם על התשתיות הצבאיות והאזרחיות כאחד".

"המדינות אשר מהוות כיום את האיומים הגדולים ביותר כלפי ארה"ב ובנות בריתה הן מדינות אשר סובלות כבר כעת מהשפעתה של ההתחממות הגלובלית, גם אם רבים עדיין לא שמים לכך לב. אלו מדינות שסובלות ממשטרים מוחלשים, מכלכלה בעייתית ומסוגיות חברתיות אשר מעוררות תסיסה – וכך מחזקות את מעמדם של גורמים אנטי אמריקאים".

לפי פנל, שינויי האקלים ברחבי העולם הביאו לכמה מהמהלכים המדיניים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, דוגמת התרופפות משטרו של בשאר אסאד בסוריה: "מדינות באפריקה, במזרח התיכון, במזרח אסיה וצפון קוריאה כבר הושפעו משינויי מזג אוויר קיצוניים, אשר הובילו למחסור במזון ובמים באזורים נרחבים. מחסור כזה מצריך התמודדות ממשית של המשטר – ומשטרים רבים לא מסוגלים לעשות זאת. ככה צצים קונפליקטים ומשטרים לא יציבים". לדבריו לא מדובר בגורם בלעדי לאי יציבות של מדינה, אך בהחלט מדובר בגורם משמעותי, אשר לצד גורמים נוספים מגביר את הסיכוי לנפילת משטר: "לדוגמא, בסוריה נרשמה בצורת אשר פגעה באזורים הכפריים במדינה מאז שנת 2006. זה היה אחד הגורמים אשר איפשרו את התחלת ההפגנות כנגד אסד".

איום של ממש, גם אם באופן עקיף | צילום: thinkstockphotos

לרוב, אנו נוהגים לדון בהשלכותיה העתידיות של ההתחממות הגלובלית. אך לפי מחברי הדו"ח, כאמור, השלכות שונות נותנות את אותותיהן כבר היום, ובוודאי יוסיפו להשפיע גם בשנים הקרובות: היערכות להתפרצויות ענק מאיימות של הרי געש ברחבי העולם היא חשובה, אך יש לקחת בחשבון גם את ההשלכות העקיפות של התופעה. כיצד, למשל, תשפיע בצורת נוספת אשר תפגע בחקלאי צפון קוריאה העל מדיניות הממשל, אשר אוחז בנשק גרעיני? כיצד תשפיע תקופת יובש על הנעשה במזרח התיכון הצמא למים? האם מחסור חמור במזון יביא להתרבות גורמי הסיכון והטרור אשר ייצאו מיבשת אפריקה? והאם משטרים נוספים ברחבי העולם עשויים למצוא עצמם מתנדנדים בעקבות תקופות בצורת קשה?

שאלות אלו, כאמור, זוכות להתייחסות וטיפול רציני של צבא ארה"ב, וסביר להניח כי הונחו גם על שולחנו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, בטרם סוכמו הפרטים למול מקבילו הסיני אודות החתימה על ברית שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. כיאה למודיעין צבאי, גם במקרה הנוכחי רב הנסתר על הגלוי – אך בהחלט מסקרן לחשוב אילו השלכות נוספות תביא עמה תופעת ההתחממות המדוברת. לכל הפחות, טוב לדעת שיש מי שלוקח את הנושא ברצינות הראויה לו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן