מתלבטים מה ללמוד? דו"ח חדש חושף: אלו מקצועות הלימוד "הבטוחים" ביותר

שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות ובמכללות אמנם החלה רק לפני שבועות בודדים, אך כבר עכשיו ברור לכל כי סיכוייהם של הסטודנטים השונים למצוא עבודה לאחר סיום התואר הם לא בדיוק שווים. על סיכוייו של הסטודנט הצעיר למצוא עבודה בתחום העיסוק בו בחר משפיעים, כך נראה, 3 גורמים עיקריים: היכן למד, מה למד – וגם כמה מזל יש לו.

באשר למוסד הלימוד בו למדתם, הרי שהדבר משתנה כל העת ובין מקצועות הלימוד השונים. בעוד מוסד אחד נחשב במיוחד בתחום ההנדסה, לדוגמא, מוסד אחד נחשב ליוקרתי ואיכותי במיוחד בתחום הכלכלה. ובאשר למזל, באמת שקשה מאוד לדרג אילו סטודנטים יזכו ל"מזל" הרב ביותר עם סיום הלימודים.

אך נתוני סקר חדש אשר התפרסם לאחרונה בארה"ב חושפים מי הם הסטודנטים אשר יוכלו להסתמך פחות על המזל – ויותר על הסטטיסטיקה היבשה: הדו"ח הנוכחי של האיגוד האמריקאי הלאומי למכללות ומעסיקים (NACE) סקר מהם חוגי הלימוד אשר מספקים לסטודנטים הלומדים בהם את הסיכויים הגבוהים ביותר למציאת עבודה. מניתוח נתונים אשר נאספו מעשרות מוסדות אקדמאים ומאות חברות במגוון רחב של תחומי עשייה, יכלו אנשי הסוכנות לדרג את הרשימה המסקרנת.

אז מה הוא מקצוע הלימוד ה"בטוח" ביותר? מנתוני הדו"ח עולה כי בוגרי התואר הראשון בתחומי הכלכלה והחשבונאות הם בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר למצוא עבודה בתחום אותו למדו. אחריהם נמצאים בעלי התואר במדעי המחשב ובהנדסת מכונות, ולאחר מכן ניתן למצוא בעלי תואר במקצועות הניהול, בהנדסת חשמל, ובניהול מערכות מידע. את העשירייה הפותחת סוגרים מקצועות השיווק והניהול הלוגיסטי.

במקום הראשון: מקצועות הפיננסים. ומה על מדעי הרוח? | צילום: thinkstock

נתונים אלו מתייחסים, כאמור, לבעלי תואר ראשון בלבד. אך מה על אלו אשר המשיכו באקדמיה ומחזיקים בתארים מתקדמים? מנתוני הדו"ח עולה כי מקצוע הפיננסים מוביל גם את סיכויי מציאת העבודה של בעלי התואר השני. מיד אחריו בעלי התואר השני במדעי המחשב, בחשבונאות ובמנהל עסקים. את יתר הרשימה מרכיבים מקצועות ההנדסה, ותואר שני בלוגיסטיקה ובניהול משאבי אנוש נמצא גם הוא בעשירייה הפותחת.

התמונה משתנה מעט כשבוחנים את בעלי התואר השלישי – הדוקטורט. אז מודח מקצוע הפיננסים מהעשירייה, בעוד בעלי התואר במקצועות ההנדסה השונים (כימית, חשמל, מחשבים, חומרים ומכונות) תופסים את כל המקומות הראשונים. בהמשך ניתן למצוא מקצועות אשר לא התברגו לרשימות הקודמות דוגמת בעלי דוקטורט בפיזיקה, במתמטיקה ובכימיה.

בולטת במיוחד העובדה כי בכל הרשימות האלו מככבים המקצועות ה"ריאליים" -פיננסים, הנדסה ומדעים. חוגי לימוד מפקולטות אחרות דוגמת מדעי החברה או מדעי הרוח לא הצליחו לשלוח אפילו נציג אחד לרשימה היוקרתית, וכנראה שמדובר בסך הכל בעדות נוספת לפיחות העז אשר נרשם במעמדם של לימודים אלו בשוק העבודה כיום.

חשוב להדגיש כי הסקר אינו בוחן את הצלחתם של הסטודנטים השונים, את רמת השכר לה הם זוכים או אפילו את הביטחון התעסוקתי לאורך זמן – אלא פשוט את סיכוייהם של הבוגרים הטריים למצוא עבודה בתחום בו למדו. אז אם תרצו להחל את צעדיכם הראשונים בעולם התעסוקתי עם גיבוי של הסטטיסטיקה היבשה – כדאי לקחת גם את הנתונים האלו בחשבון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן